Co to jest wyszukiwarka internetowa?
Na skróty
Wyszukiwarka internetowa jest wykorzystywana przez internautów każdego dnia. To narzędzie przydatne podczas pozyskiwania informacji na niemal dowolny temat. Zaletą współczesnych wyszukiwarek jest wydajność, kompleksowość i użyteczność.
Źródło: google.pl
Co to jest wyszukiwarka internetowa? Definicja
Wyszukiwarka internetowa (ang. Internet search engine) to zaawansowany system informatyczny wyposażony w odpowiednie oprogramowanie, umożliwiający użytkownikom szybkie odnajdywanie dostępnych w internecie informacji.
Działa na podstawie specjalnych algorytmów, które indeksują zawartość sieci, analizując strony internetowe, ich treść oraz powiązania między nimi. Gromadzi, a także porządkuje zebrane w internecie informacje.
Wyszukiwarki, takie jak Google, Bing czy Yahoo, przetwarzają zapytania wpisywane przez użytkowników, dostarczając wyniki w formie listy adresów url, plików lub innych zasobów (mapy, filmy, obrazy). Jest to możliwe wówczas gdy użytkownik wpisze w okno wyszukiwarki słowa kluczowe.
Najważniejszym elementem wyszukiwarki jest mechanizm sortowania wyników według ich trafności i jakości, co pozwala użytkownikowi na efektywne dotarcie do potrzebnych informacji.
Słownikowa definicja – wyszukiwarka internetowa w Wikipedii
W taki oto sposób definiuje wyszukiwarkę internetową największa internetowa encyklopedia Wikipedia:
Źródło: wikipedia.org
Jakie wyszukiwarki internetowe dostępne są na rynku?
Najczęściej mówiąc o wyszukiwarce sieciowej, użytkownicy mają na myśli Google.com. Należy jednak pamiętać, że nie jest to jedyne oprogramowanie dostępne na rynku. Do najpopularniejszych narzędzi zalicza się także Bing, Yahoo!, Baidu, Yandex oraz DuckDuckGo. Na całym świecie największy segment rynku stanowi jednak wyszukiwarka Google (92%). Również w Polsce ta wyszukiwarka jest najczęściej wykorzystywana przez użytkowników (96%).
Jak działa wyszukiwarka internetowa?
Aby wyjaśnić, jak działa wyszukiwarka internetowa, skupimy się na najpopularniejszej z nich – wyszukiwarce Google.
Wszystkie wyszukiwarki bez wyjątku zawierają jakieś informacje, które dla użytkowników mogą być wartościowe. Niektóre przedstawiają je w postaci tekstowej, inne publikują filmy lub grafiki. Ideą przyświecającą wyszukiwarkom sieciowym jest dopasowanie wyników wyszukiwania do intencji użytkownika, a więc danego zapytania, które wpisał w okno.
Internauta po wpisaniu zapytania otrzymuje w wynikach wyszukiwania zestaw odpowiedzi w formie uporządkowanej listy. Czy każda strona wyświetlona w Google jest równie wartościowa? Oczywiście, że nie. Dlatego Google wykorzystuje algorytm, który ma za zadanie wyświetlać na najwyższych pozycjach te serwisy, które zawierają wartościowe treści w ujęciu konkretnego zapytania.
Na widoczność strony w Google można wpływać. Taki proces określany jest jako pozycjonowanie stron internetowych. Algorytm Google zaczyna lepiej oceniać serwis, umieszczając strony danej domeny na wyższych pozycjach. Zawartość takiej witryny musi jednak zawierać odpowiedź na pytanie wygenerowane przez użytkownika.
Rodzaje wyszukiwarek
Wyróżniamy kilka rodzajów wyszukiwarek. Niektóre są uniwersalne, a inne wyszukują konkretne informacje lub określony typ zasobu (np. obraz, film lub tekst). Najpopularniejsze z nich to:
-
Uniwersalne – podstawowy typ wyszukiwarki, który przedstawia zbiór stron internetowych odpowiadających na zapytane wygenerowane przez użytkownika. Takie oprogramowanie może przedstawić również obrazy, zaproponować film lub wyświetlić wykres. Przykład: Google.com, Bing.com. Yahoo.com.
-
Mapy – wyszukiwarka miejsc i drogi. Na zapytanie użytkownika oprogramowanie wyświetla mapę oraz wskazówki dojazdu. Przykład: Google Maps.
-
Obrazy – wyszukiwarka służąca do odnajdywania grafik. Pozwala również szukać plików przy pomocy przesłanego obrazu. Przykład: Google Grafika.
-
Filmy – wyszukiwarka do odnajdywania filmów. Pozwala znaleźć wideo w internecie na podstawie fraz kluczowych. Przykład: Google Filmy.
-
Produkty – system wyszukiwania produktów, które można zamówić online. Przydatne rozwiązanie dla sklepów e-commerce, które chcą oferować swoje towary klientom. Przykład: Google Zakupy.
-
Materiały naukowe i edukacyjne – wyszukiwarka materiałów tworzonych przez ekspertów. Baza zawiera książki, prace naukowe i badawcze oraz artykuły. Przykład: Google Scholar.
-
Wiadomości – wyszukiwarka najświeższych wieści ze świata. Przydatne narzędzie do pozyskiwania informacji na niemal dowolny temat będący popularny w mediach. Przykład: Google Wiadomości.
-
Loty – system wyszukiwania zbierający loty różnych firm w jednym miejscu. Przykład: Google Loty.
-
Finanse – wykresy, analizy finansowe, dane aktualne i historyczne na temat spółek oraz surowców i walut. Przykład: Google Finanse.
Oczywiście przykłady wyszukiwarek internetowych przedstawione to nie wszystko. Również możemy wyróżnić ich inne rodzaje. Poszczególne programy, takie jak Google, Yandex, Yahoo, czy Bing są systematycznie rozwijane i ulepszane, dlatego co jakiś czas oferują nowe funkcje.
Wyszukiwarki internetowe – lista
Istnieje wiele różnych wyszukiwarek internetowych, ale największe i najpopularniejsze to
-
Google,
-
Bing,
-
Yahoo!
-
Baidu.
Wyszukiwarka Google
Google jest obecnie największą i najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie, z ponad 92% udziału w rynku wyszukiwarek. Jest znany z dokładności i szybkości wyników wyszukiwania, a także z rozbudowanych funkcji, takich jak Google Maps, Google Images i Google News.
Wyszukiwarka Bing
Bing jest drugą co do wielkości wyszukiwarką, która jest oferowana przez Microsoft. Bing oferuje funkcje, takie jak Bing Image Search i Bing Video Search, które umożliwiają użytkownikom wyszukiwanie obrazów i filmów.
Wyszukiwarka Yahoo!
Yahoo! Search to starsza wyszukiwarka, która kiedyś była jedną z największych na świecie, ale obecnie ma znacznie mniejszy udział w rynku niż Google i Bing. Wciąż jednak oferuje solidne wyniki wyszukiwania i rozbudowane funkcje, takie jak Yahoo! News i Yahoo! Finance.
Wyszukiwarka Baidu
Baidu to największa wyszukiwarka na rynku chińskim, która odpowiada za ponad 70% rynku wyszukiwarek w Chinach. Podobnie jak Google, oferuje wiele rozbudowanych funkcji, takich jak mapy, filmy i zdjęcia.