Digitalizacja – czym jest i jakie ma znaczenie w biznesie?
Na skróty
Świat cyfrowy z czasem rozwija się coraz szybciej. Aż trudno sobie wyobrazić, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu wcale nie istniał. Dziś znaczna część codziennego życia przeniosła się do środowiska online. To efekt postępującej digitalizacji.
Czym jest digitalizacja?
Digitalizacja to proces postępu cyfrowego. Zjawisko to rozpoczęło się wraz z wdrożeniem technologii cyfrowej, a znaczący udział w jego rozwoju bierze sieć internetowa. Digitalizacja jest nazywana także cyfryzacją, ucyfrowieniem oraz dygitalizacją. Wszystkie te pojęcia określają dokładnie to samo zjawisko – coraz szybszy i widoczny postęp technologiczny, sprowadzający szereg aspektów życia codziennego do świata online.
Obecnie wiele organizacji działa wyłącznie w Internecie. Posiadają wirtualne siedziby lub nie mając ich wcale, działając w strukturze rozproszonej na rzecz odejścia od centralizacji. Nawet jeżeli nie jest Ci to bliski temat, za przykład niech posłużą sklepy internetowe. Choć oczywiście wiele z nich dysponuje swoją placówką firmową, czasem także magazynem, wyróżnić można także biznesy dropshippingowe, które nie potrzebują żądnych zasobów fizycznych (poza sprzętem elektronicznym) do tego, aby prawidłowo funkcjonować.
Digitalizacja pozwala czerpać z wielu aspektów życia codziennego bez wychodzenia z domu. W dobie cyfrowej ewolucji rozwinęło się zdalne nauczanie, czy praca bez konieczności codziennego odwiedzania biura. Choć oczywiście digitalizacja nie następuje dokładnie we wszystkich dziedzinach życia, w mniejszym lub większym stopniu jest spotykana niemal ciągle, nawet wśród osób, które nie są na bieżąco z aktualnymi technologiami.
Znaczenie digitalizacji dla biznesu
Digitalizacja ogromnie wpłynęła na gospodarkę oraz biznes online – także na marketing, ale o tym dowiesz się w dalszej części tego artykułu. Przede wszystkim postęp cyfrowy pozwolił wielu firmom czerpać korzyści z Internetu. Oczywistym przykładem jest sprzedaż online, na przykład w e-commerce, czyli sklepach. Warto jednak dodać, że sama obecność w tak ogromnej, międzynarodowej sieci jest ogromną zaletą. Przede wszystkim pozwala budować rozpoznawalność wśród potencjalnych klientów, autorytet, czy wizerunek eksperta. Dodatkowo jest to szansa na uruchomienie programów: afiliacyjnych lub partnerskich. Warto także wspomnieć o kolejnym „wynalazku” digitalizacji, jakim są firmowe social media: czyli media społecznościowe. Z ich pomocą marka może rozwijać się w Internecie, budując coraz większe zasięgi.
Dodatkowo digitalizacja przynosi biznesom online wiele pośrednich korzyści. W Internecie dostępnych jest wiele narzędzi, które ułatwiają codzienne funkcjonowanie wielu organizacjom. Absolutną podstawą w tym zakresie jest bankowość elektroniczna. Ponadto komunikacja z innymi ludźmi: klientami, pracownikami, czy kontrahentami wystarczy użyć dowolnego komunikatora, dedykowanej platformy, czy nawet poczty elektronicznej.
Digitalizacja marketingu
Digitalizacja marketingu przyniosła nowe strategie. Ich wdrożenie pozwala firmom budować zasięgi, pozyskiwać klientów, zwiększać rozpoznawalność oraz budować brand. Do podstawowych w tym zakresie należą:
- SEO – pozycjonowanie stron internetowych
- SXO
- Google Ads
- Content Marketing
- Email Marketing
- Social Media Marketing
Dodatkowo digitalizacja w marketingu sprawiła, że na rynku pojawiły się całkiem nowe organizacje, z którymi firmy mogą współpracować. Doskonałym tego przykładem jest agencja reklamowa, interaktywna, czy marketingowa. Choć niektóre z nich istniały przed erą cyfrową, aktualnie mają znacznie większe znaczenie dla biznesu online, ponieważ pozwalają płynnie rozwijać interesy w środowisku internetowym.
Digitalizacja w przyszłości
Digitalizacja była, jest i będzie coraz silniejsza z biegiem czasu. Z roku na rok powstaje coraz więcej serwisów w sieci. Liczba sklepów online wzrasta. Coraz więcej osób korzysta z Internetu każdego dnia, robiąc zakupy, pozyskując informacje lub komunikując się z innymi ludźmi. Warto zaznaczyć, że trend digitalizacji jest skorelowany z globalizacją. Dzięki temu zjawiska te pozwalają czerpać wiele korzyści zarówno firmom, jak i osobom, które doświadczają ich prywatnie na co dzień.