A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Page Rank

Co to jest Page Rank?

Jak dobrze wiemy, Google analizując strony internetowe w celu ich uszeregowania w wynikach wyszukiwania, wykorzystuje różnego rodzaju algorytmy. Jednym z nich jest Page Rank, który, ma już swoje lata. Czy ciągle wpływa na strategię SEO? Jeśli chcesz wiedzieć, co to jest PageRank i jakie ma znaczenie – czytaj dalej.

Co to jest Page Rank? – Definicja

Page Rank to algorytm ustalający pozycję stron internetowych w wyszukiwarce Google. Powstał w 1998 roku. Ostatni raz został zaktualizowany w 2013 roku. Został wyparty przez inne, nowocześniejsze rozwiązania, dlatego Google wyłączyło Page Rank w 2016 roku.

Page Rank Google (pol. ranking strony w wyszukiwarce Google) – jest to opracowany w 1998 roku algorytm wykorzystywany do określania wartości liczbowej indeksowanych stron internetowych, oznaczającej ich jakość. Jego działanie opierało się na jednym głównym założeniu: im więcej linków pozyskanych ze stron www o wysokim Page Rank, tym większą moc zyskała witryna.

Historia PageRank

W 1998 roku założyciele Google Larry Page (stąd nazwa) oraz Sergey Brin opracowali jeden z pierwszych algorytmów, który miał określać przydatność strony internetowej. Jak działał PageRank? Oceniał on ilość wartościowych linków, które kierują do witryny. Im wyższej jakości była strona, na której był umieszczony link, tym większy wpływ miało to na pozytywną ocenę strony. Ta opierała się o skalę o 0 do 10. Miało to polegać na tym, że jeśli ktoś trafił na wartościową treść, chętnie się do niej odwołał (i podał źródło) na własnej stronie lub udostępnił ją w mediach społecznościowych. Takie było główne założenie przy utworzeniu PageRanku, jednak tak stworzony ranking można było łatwo oszukać. Wystarczyło dobrze się przygotować lub użyć do tego specjalnych narzędzi. Jak można było oszukać Page Rank?

Zobacz:  Meta Robots

page rank

Page Rank i oszukiwanie botów

Jak już mówiliśmy, Page Rank miał na celu określenie jakości strony poprzez jej udostępnienie w innych witrynach. Tak powstałą sieć odnośników trzeba było jednak budować stopniowo – odbiorcy trafiali na stronę w różnym czasie od powstania treści i podanie strony dalej mogło trwać od kilku dni do nawet kilkunastu miesięcy. Jak zatem zaczęto oszukiwać boty Google, żeby szybko zbudować wysoki ranking? W różny sposób, na przykład poprzez:

  • Przekierowanie 301 – link umieszczony w sieci prowadził wpierw do witryny o wysokim rankingu, a następnie z niej przekierowywał do docelowego adresu – na przykład nowej witryny. W ten sposób ta budowała swój PageRank poprzez wielokrotne przekierowanie z witryny o wysokim rankingu. Takie działanie powodowało, że boty Google uznawały ją za wartościową.
  • Przyrost linków – powstały także specjalne narzędzia, które spamowały linkami od witryny w wielu różnych miejscach. W ten sposób pojawiały się setki, a nawet tysiące linków przekierowujących do danej witryny w kilka tygodni. Taki „rozgłos” powodował, że witryna szybko zdobywała wysoki PageRank.

Dlaczego PageRank wygaszono?

Już w 2009 roku zaczęto odchodzić od klasycznego rozumienia PageRank’u. Pojawiało się coraz mniej aktualizacji, ostatnią wprowadzono w 2013 roku, a po niej narzędzie straciło wsparcie. Ostatecznie zostało całkowicie usunięte z narzędzi Google w 2016 roku. Dlaczego tak się stało? Ponieważ od tamtej pory wprowadzono gros innych, dużo bardziej odpornych na oszustwa algorytmów, które mają wspomagać Google w pozycjonowaniu stron. Są one regularnie aktualizowane i unowocześniane tak, aby coraz lepiej sprawdzały się w zmieniającym się świecie. Przecież same strony internetowe przeszły długą drogę zmian on prostych narzędzi tekstowych, do w pełni multimedialnych wizytówek.

Zobacz:  Uszkodzone linki

page rank

Page Rank w dzisiejszym świecie

Mimo iż samo narzędzie Page Rank zniknęło z usług Google i obecnie nie można sprawdzić „jakości strony” w ten sposób, to sam algorytm do końca nie został usunięty. Jak dobrze wiemy w zaktualizowanej formie działa do dziś. Linkowanie strony nadal jest jednym z kluczowych elementów SEO. Im częściej link do strony pojawia się w wartościowych źródłach, tym wyższą pozycję w wyszukiwaniach może ona posiadać. Dziś jednak jest to zaledwie jeden z wielu różnych czynników, który o tym decyduje. Dlatego też wciąż jest równie ważne umieszczanie wysokiej jakości treści na stronie, tak aby inni chętnie z niej korzystali i dzielili się nią z innymi poprzez udostępnianie linków, czy szerowanie w mediach społecznościowych. Co więcej, powstały nowe – niezależne od Google narzędzia, takie jak: Domain Rating (od Ahrefs), czy Trust Flow i Citation Flow (od Majestic). Narzędzie te pokazują „moc domeny” i jej widoczność w sieci.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 2 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów - oceń jako pierwszy!