A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś

Co to jest FLoC (Federated Learning of Cohorts)?

W celu zapewnienia większej prywatności użytkownikom Google Chrome wprowadziło FLoC, czyli narzędzie, które miało zapewniać anonimowość przeglądania w sieci. Czy i jak sobie z tym poradziło?

Co to jest FLoC – definicja

FLoC (Federated Learning of Cohorts) umożliwia reklamodawcom kierowanie reklam bez ujawniania szczegółów pojedynczego użytkownika. Czyni to poprzez grupowanie osób o podobnych zainteresowaniach i zachowaniu w formie „kohort”. Kohorty są generowane przez federalny algorytm uczenia się, a użytkownicy są pogrupowani w różne kohorty na podstawie ich aktywności online.

Co ciekawe, małe kohorty są grupowane, dopóki nie będą miały w nich tysięcy użytkowników – co utrudnia identyfikację poszczególnych jednostek. Na przykład kohorty nie reprezentują zbioru osób, ale klaster podobnych działań związanych z przeglądaniem. Dlatego, zamiast identyfikować użytkowników jako jednostki, FLoC dąży do uczynienia użytkowników częścią kohorty, w której indywidualność jest całkowicie zagubiona.

Dlaczego potrzebujemy FLoC?

Wiele osób obawia się wpływu reklamy dostosowanej do prywatności, która obecnie opiera się na technikach, takich jak śledzenie plików cookie, czy śledzenie ruchów przeglądarki, które mogą ujawnić historię przeglądania w różnych witrynach reklamodawcom lub platformom reklamowym. Propozycja FLoC ma na celu umożliwienie wyboru reklam w sposób, który lepiej chroni prywatność.

Zobacz:  Customer Journey Map

Czym różni się FLoC?

Dzięki plikom cookie stron trzecich wydawcy mogą śledzić poszczególnych użytkowników Internetu, gdy poruszają się po sieci. FLoC to alternatywa Google dla plików cookie 3P. Ten interfejs privacy sandbox API opiera się na uczeniu maszynowym, które umożliwia przeglądarkom anonimowe badanie użytkowników Internetu i grupowanie ich w „kohorty”.

Najważniejszą cechą FLoC API jest to, że ogranicza udostępnianie historii przeglądania użytkownika, nawet w Google. Gdy użytkownik przechodzi z jednej witryny do drugiej, jego przeglądarka używa algorytmu FLoC, aby znaleźć „kohortę zainteresowań” (grupę, która będzie taka sama dla tysięcy innych użytkowników o podobnych zainteresowaniach).

Dzięki FLoC przeglądarka okresowo przelicza wszystkie kohorty bez udostępniania poszczególnych danych przeglądarce lub innym dostawcom.

Dlaczego wszyscy krytykują Google FLoC?

Od momentu uruchomienia Google FLoC otrzymuje sporo negatywnych opinii i odpycha zarówno wydawców, jak i reklamodawców. FLoC jest krytykowany za rozwijanie złożonych problemów związanych z prywatnością, ponieważ można go połączyć z bardziej inwazyjnymi środkami śledzenia (browser fingerprinting), które zamierza ominąć. W rezultacie niektórzy mogą ulec pokusie, aby kontynuować śledzenie ludzi innymi inwazyjnymi sposobami, a później dodać do nich informacje Google FLoC, aby uzyskać pełniejszy obraz.

FLoC

Przeczytaj także: Pozycjonowanie

Czy to koniec FloC?

W styczniu 2022 r. Google ogłosił, że wyciąga wtyczkę ze swojego projektu Federated Learning of Cohorts (FLoC). FLoC został stworzony w celu zastąpienia plików cookie stron trzecich (które śledzą zachowanie poszczególnych użytkowników w sieci) poprzez grupowanie użytkowników w „kohorty” zgodnie z ich zainteresowaniami. Zamiast FLoC, który w swoim krótkim okresie był przedmiotem intensywnej debaty zarówno wśród zwolenników prywatności, jak i apologetów śledzenia, tytan technologiczny wprowadził Tematy.

Zobacz:  Google Tag Manager

Na czym polegał problem z FLoC?

Chociaż z pewnością istniało wiele czynników wpływających na decyzję Google o wycofaniu FLoC, wśród najbardziej palących prawdopodobnie pojawiły się rosnące obawy, że ramy nie zrobiły wystarczająco dużo, aby powstrzymać pobieranie browser fingerprints. Na przykład Electronic Frontier Foundation, organizacja non-profit z siedzibą w San Francisco, skoncentrowana na ochronie praw cyfrowych konsumentów, zasugerowała, że przy tak wielu szczegółowych kategoriach w FLoC możliwe byłoby zastosowanie technik browser fingerprinting w celu identyfikacji poszczególnych użytkowników w ramach kohorty i ostatecznie przypisanie tym użytkownikom unikalnych identyfikatorów.

Przeczytaj także: SXO i SEO

Jak działają Tematy?

Tematy, tak jak FLoC, nadal służą jako alternatywa dla plików cookie stron trzecich, ale mają stosunkowo inne podejście. Zamiast łączyć użytkowników razem, Tematy umożliwiają przeglądarce użytkownika poznanie ich na indywidualnym poziomie na podstawie ich zachowań podczas przeglądania. Gdy użytkownik porusza się po sieci, Chrome rejestruje i przechowuje informacje o odwiedzanych przez niego witrynach w ciągu ostatnich trzech tygodni. Tematy następnie przypiszą użytkownikowi określone zainteresowania – zaczynając od puli zaledwie 300 możliwych „tematów” – zgodnie z jego zachowaniem podczas przeglądania, typu „fitness”, „podróże” lub „moda”. Gdy użytkownik dotrze do witryny obsługującej Tematy w celach reklamowych, przeglądarka wybierze trzy tematy, którymi użytkownik jest zainteresowany w ostatnich trzech tygodniach – wybrane losowo z pięciu najpopularniejszych tematów tygodniowych i zezwoli witrynie na udostępnianie tych tematów reklamodawcom. Informacje te posłużą reklamodawcom do określenia, które reklamy mają być wyświetlane, bez zezwalania na dostęp do szczegółowych danych użytkownika lub identyfikatorów.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!