A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Crawl rate limit

Czym jest crawl rate limit?

Optymalizujesz swoją stronę internetową? Rozwijasz strategię pozycjonowania? Jednym z ważnych parametrów, które powinieneś wziąć pod uwagę jest crawl rate limit – co to takiego? To jeden ze wskaźników, które składają się na tzw. crawl budget, czyli budżet indeksowania witryny, a więc zakres stron, które Googleboty są w stanie przeanalizować i zaindeksować podczas danej wizyty. Crawl rate limit – w polskiej wersji limit współczynnika indeksacji to, jak sama nazwa wskazuje, to ograniczenia związane z częstotliwością działań Googlebotów w obrębie witryny, które mają na celu utrzymać odpowiednią wydajności strony oraz nie dopuścić do przeciążania serwera czy też wystąpienia jakichkolwiek komplikacji dla potencjalnego użytkownika.

Po co analizować crawl rate limit?

Badanie oraz analizowanie crawl rate limit jest tym ważniejsze, im bardziej rozbudowana jest Twoja witryna. Jeśli dodajesz kolejne podstrony, gubisz się w nowych treściach, czujesz, że nie masz kontroli nad tym, co jest, a co nie jest widoczne w wyszukiwarce – czas przyjrzeć się kwestii indeksowania. To również bardzo istotny czynnik pod kątem działań pozycjonujących, ponieważ, jeśli Twoja strona ma być widoczna w konkretnych wynikach wyszukiwania, Googleboty muszą ja najpierw znaleźć, zbadać i ocenić. Czy możesz im w tym pomóc? Jak najbardziej. Choć manipulowanie limitem współczynnika indeksacji ma swoje ograniczone możliwości, to jednak warto z nich skorzystać. Dlaczego? Nawet wysokiej jakości, oryginalna i przyciągająca uwagę strona nie spełni swojego zadania, jeśli nie będzie odpowiednio dostosowana do aktywności googlowskich botów. Skupienie na wskaźniku crawl rate pozwoli w pełni wykorzystać potencjał Twojej witryny, zadbać o jej jak najlepszą widoczność tych treści, na których najbardziej Ci zależy, przyciągnąć jak największą liczbę odbiorców – wszystko to może przełożyć się na większy ruch na Twojej stronie, a nawet wzrost konwersji.

Zobacz:  Google Tag Manager

Crawl Rate Limit

Co ma wpływ na CRL?

Poprawa crawl rate limit – co to oznacza w praktyce? Uwzględnienie kilku aspektów, które pełnią tu istotną rolę. Na CRL wpływ ma, między innymi, czas reakcji serwera na działania Googlebota, czyli tzw. crawl health – jeśli jest on szybki, przełoży się to również na tempo indeksowania. W związku z tym należy optymalizować witrynę pod kątem prędkości jej wczytywania, można zrobić to np. poprzez:

  • ograniczenie przekierowań i błędów witryny;
  • stosowne zmiany w kodzie;
  • odpowiednią kompresję publikowanych materiałów graficznych czy multimedialnych;
  • wybór lepszego hostingu etc.

Należy również zwrócić uwagę na konfiguracje Google Search Console – platforma pozwala na opcjonalną zmianę ustawień limitu indeksowania danej strony, niemniej działa to wyłącznie w zakresie ograniczania tegoż limitu. Warto mieć na uwadze, że nawet w problematycznych sytuacjach wszelkie zmiany są dosyć ryzykowne, zwłaszcza, jeśli nie wykonuje ich specjalista – mogą doprowadzić np. do przeciążeń serwera.

Jeśli chcesz dokładnie prześledzić, jak Twoja witryna radzi sobie z procesami indeksowania, najlepiej przeanalizować szczegółowe raporty udostępnione w Google Search Console (w panelu „Indeksowanie”, a następnie „Statystyki indeksowania”), dotyczące danych na temat liczby indeksowanych stron, liczby pobieranych danych oraz czasu poświęconego na pobieranie strony. Dzięki nim będziesz w stanie określić, czy istnieją jakiekolwiek utrzymujące się problemy, z którymi powinieneś sobie poradzić, np. długi czas spędzany na pobieraniu strony, mimo przetwarzania wielu kilobajtów danych, będzie konkretną wskazówką do tego, aby skupić się na przyspieszeniu działania witryny (np. poprzez skupienie na usprawnieniach opisanych powyżej). Generalnie wszelkie wahania w tych trzech głównych statystykach GSC są normalne, na szczególną uwagę zasługują przede wszystkim niskie wartości, które utrzymują się przez dłuższy czas – warto analizować je w szerszym kontekście, aby mieć pewność co do poprawnych wniosków i planu działań w zakresie usprawnień.

Zobacz:  Googlebot

Crawl Rate Limit

Czym jest crawl demand?

Oprócz crawl rate limit istnieje drugi parametr, który tworzy wskaźnik budżetu indeksowania – chodzi o crawl demand – co to takiego? Ujmując to najprościej, to częstotliwość indeksowania witryny, innymi słowy pobyt na indeksację. Crawl demand udowadnia, że tworzenie atrakcyjnej oraz wartościowej strony internetowej przynosi wiele cennych profitów i nie tylko tych związanych z zainteresowaniem ze strony użytkowników, ale i tych, które dotyczą widoczności w sieci. Dzieje się tak, ponieważ na częstotliwość indeksowania wpływ mają dwa główne czynniki:

  • popularność witryny – określana według liczb odwiedzin czy częstotliwości linkowania do strony (ze źródeł o wysokim autorytecie), czy publikowane treści odnoszą się do najnowszych trendów itp.;
  • świeżość publikowanego contentu – to, jak często (w niektórych przypadkach – czy w ogóle) strona jest aktualizowana, czy wprowadzane są wartościowe modyfikacje w starszych publikacjach.

Jak widać, działania Googlebotów nie są przypadkowe, możemy zrozumieć zasady, według których działają, prognozować je oraz wykorzystać do profesjonalnego optymalizowania swojej strony. Stawiając sobie za cel jak najwyższy budżet indeksowania, należy z jednej strony dbać o te czynniki, które sprawią, że strona będzie przyjazna dla googlowskich botów – takie jak odpowiednia struktura witryny, strategia linkowania czy jakość contentu, z drugiej – ułatwiać botom nawigację i poruszania się w jej obrębie, tworząc optymalną ilość podstron, eliminując niepotrzebne elementy, wszelkie błędy czy dbając o szybkość witryny, stosując właściwe dyrektywy w pliku robots.txt. Zakres udoskonaleń jest całkiem szeroki, a uzyskane profity z pewnością nie będą ograniczać się wyłącznie do poprawy crawl budget.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!