Tagi UTM – czym są i jak działają?
Na skróty
Internetowe kampanie marketingowe składają się z wielu istotnych elementów, do których zaliczane są m.in. tagi UTM. To pomocne rozwiązanie w kontekście śledzenia źródeł ruchu oraz sprawowania kontroli nad rozwojem e-biznesu. Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji na ten temat, zapoznaj się z naszym artykułem. Przybliżyliśmy w nim tagi UTM. Co to jest i jak działają?
Źródło: pixabay.com
Tagi UTM – co to jest?
Co to jest UTM? UMT Parameters, czyli tzw. tagi UTM (ang. Urchin Tracking Module) to ciąg znaków dodawanych na końcu adresu URL. Służą do wzbogacania linków witryn, których dotyczą realizowane kampanie marketingowe. UTM tag daje możliwość śledzenia źródła każdego ruchu, generowanego pod konkretnym linkiem.
Kiedy użytkownik kliknie w UTM link, wówczas Google Analytics odczyta, z jakiego kanału pochodzi dany ruch. Tego typu kod składa się z dwóch części:
- Parametru UTM. Określa jeden z parametrów, które mogą być śledzone z jego pomocą.
- Zmiennej śledzącej. Zawsze występuje bezpośrednio za znakiem „=” w adresie URL. To unikatowa zmienna, wykorzystywana do precyzyjnego określania źródła ruchu.
Parametrami UTM można określać zarówno konkretne obiekty, jak i dowolne miejsca w sieci. To rozwiązanie sprawdza się w odniesieniu do danej podstrony czy np. banneru reklamowego. Dzięki zebranym w ten sposób danym i po ich przeanalizowaniu, można przekonać się, czy prowadzone działania przynoszą pożądane rezultaty.
URL z UMT tag – kiedy mogą okazać się potrzebne?
Precyzując parametry w Google Analytics, które kolejno będą śledzone przez algorytmy, można w łatwy sposób monitorować konwersję. To rozwiązanie doskonale sprawdza się w przypadku standardowych kampanii. Schody mogą pojawić się jednak w odniesieniu do bardziej zaawansowanych działań. Czasami zdarza się bowiem, że wizyty użytkowników są np. uwzględniane w innych źródłach ruchu niż te, z których rzeczywiście pochodzą.
Żeby uniknąć takich sytuacji, warto sięgnąć po tagi UTM Google. Można je wykorzystać m.in. w:
- Kampaniach w mediach społecznościowych,
- Kampaniach e-mail marketingowych,
- Płatnych kampaniach Google Ads,
- Banerach i reklamach publikowanych na zewnętrznych stronach,
- Różnego rodzaju publikacjach zewnętrznych (wpisy sponsorowane lub gościnne),
- Wizytówkach Google Moja Firma,
- Testach A/B,
- Powiadomieniach push,
- Kampaniach offline (m.in. z wykorzystaniem kodu QR oznaczonego otagowanym linkiem).
Jakie parametry UTM można dodać do adresu URL?
Żeby szczegółowo określić źródło ruchu, można zastosować rozmaite parametry. Należą do nich m.in.:
- utm_id. Pozwala na identyfikację konkretnej promocji czy kampanii.
- utm_source (źródło). Umożliwia zweryfikowanie źródła ruchu (np. newsletter czy social media).
- utm_campaign (kampania). Pozwala na określenie konkretnej kampanii czy promocji, która jest aktualnie prowadzona.
- utm_medium (medium reklamowe). Umożliwia określenie typu linku (np. przejście z baneru czy maila).
- utm_term (słowo kluczowe). Pozwala na weryfikację słowa kluczowego, które zostało wykorzystane do zdobycia ruchu.
- utm_source_platform (platforma). Umożliwia określenie platformy odpowiedzialnej za generowanie ruchu.
- utm_content (treść). Pozwala sprawdzić, co konkretnie nacisną użytkownik (np. baner czy link).
Czy warto stosować tagi UTM?
Przybliżyliśmy już nieco zagadnienie, jakim jest UTM. Co to takiego i jak działa, dowiedziałeś się z poprzednich paragrafów. Teraz przychodzi moment, aby odpowiedzieć na pytanie – czy warto stosować Google UTM? Odpowiedź brzmi – zdecydowanie tak. To rozwiązanie ułatwiające prowadzenie rozbudowanych działań marketingowych i pozwalające dopasować kampanie do ograniczonego budżetu. Co więcej, jest intuicyjne we wdrożeniu i analizie. Dzięki temu można zebrać wiele szczegółowych danych, korzystając ze wskazówek przedstawionych w jasny i czytelny sposób. Jeśli chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat tagów UTM, sprawdź również nasz artykuł: Czym jest UTM generator? Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią.
Autor wpisu: Anna Brysz