Newsletter – co to jest?
6 min
6 min
Na skróty
Newsletter to regularnie wysyłane wiadomości elektroniczne. Odbiorcy, bardzo często nazywani subskrybentami, zgadzają się na otrzymywanie takich treści, ponieważ są zainteresowani danym tematem. Wysyłkę newslettera praktykuje wiele firm działających online – to prosty, a zarazem skuteczny, sposób na masową i szybką komunikację z odbiorcami. Technika ta przynosi wiele korzyści: pozwala zachęcać subskrybentów do skorzystania z oferty, wzmacnia wizerunek, informuje odbiorców o nowościach. Istotne jest jednak odpowiednie projektowanie wiadomości newsletter, aby treści te nie trafiały do kosza lub spamu.
Co to jest newsletter w praktyce? To mailing z klientami służący do bieżącej komunikacji. W ten sposób marka może poinformować o swoich nowościach, promocjach, zmianach, ofercie lub przesyłać inne informacje będące istotne dla odbiorcy. Subskrybenci zapisują się do newslettera świadomie, podając swój adres e-mail. Z reguły tego rodzaju wiadomości posiadają jeden, wcześniej zaprojektowany szablon. Wiele marek stara się wysyłać treści w takich samych – lub podobnych – odstępach czasowych, na przykład raz w tygodniu lub w miesiącu. Bardzo często wiadomości składają się z informacji, które nie są nigdzie dostępne. Taka zawartość jest dla subskrybentów szczególnie atrakcyjna, dlatego odbiorcy chętniej zapisują się do newslettera.
Nie tylko duże marki interesują się tym, co to jest newsletter. Również osoby działające w sieci jako specjaliści, czy freelancerzy korzystają z tego rodzaju techniki, aby wysyłać wartościowe wiadomości do swoich odbiorców. Ważne jest przygotowanie treści w taki sposób, aby te były jak najatrakcyjniejsze. Istotną rolę odgrywają także tytuły – wówczas wskaźnik Open Rate (współczynnik otwarć wiadomości) uplasuje się na wysokim poziomie.
Źródło: PayPal. Przykładowy nagłówek z newslettera.
Wspominając o tym co to newsletter należy przede wszystkim przytoczyć informacje o projektowaniu tego rodzaju wiadomości. Treść, poza tym, że powinna być merytoryczna i intrygująca, musi wizualnie spełniać pewne normy. Zwykły tekst na białym tle prawdopodobnie wyląduje w koszu i nie zostanie odczytany. Jak stworzyć newsletter, który będzie pozytywnie odbierany przez subskrybentów? W tym celu wykorzystuje się przede wszystkim specjalnie przygotowane szablony. Ewentualnie można przygotować je samodzielnie, co jednak wymaga pomysłu, czasu i praktycznej wiedzy z zakresu projektowania graficznego. Szeroki wybór szablonów dostępny jest w specjalnych narzędziach do e-mail marketingu. To dzięki nim tworzenie newslettera staje się znacznie prostsze i wygodniejsze. Kwestia systemów do mailingu zostanie przedstawiona w dalszej części artykułu.
Zanim zaczniesz zastanawiać się jak zrobić newsletter w mailu, pomyśl, w jakim celu chcesz przesyłać wiadomości do odbiorców. Czy to tylko jednostronna komunikacja informująca o aktualnościach, a może sposób na zwiększenie sprzedaży? Bardzo często listy mailingowe wykorzystywane są do redukcji zjawiska porzuconych koszyków lub zachęcania stałych klientów do ponownego skorzystania z oferty. To także idealne medium do wysyłania spersonalizowanych kodów zniżkowych lub informacji o promocjach.
Omawiając to, jak napisać newsletter należy przede wszystkim wspomnieć o strukturze tego rodzaju wiadomości. Aby zaintrygować odbiorcę i zachęcić do zapoznania się z zawartością istotne jest przygotowanie ciekawej grafiki widocznej od razu po otwarciu maila. To prosty i skuteczny sposób zwiększający zaangażowanie subskrybenta. Nagłówek umieszczone na grafice (lub bezpośrednio pod nią) powinien być krótki, ale treściwy. W tym przypadku doskonale sprawdzają się określenia motywujące do zapoznania się z treścią, na przykład „ATRAKCYJNA PROMOCJA!”.
Najczęściej w dolnej części wiadomości umieszcza się przycisk z napisem typu CTA (Call To Action, czyli zachęcenie do działania). Wykorzystanie zwrotów typu: „sprawdź, zobacz, kup” znacznie podnosi szansę na konwersję. Według badań przeprowadzonych przez portal WordStream wdrożenie przycisku CTA w mailingu podnosi szansę na kliknięcie o 371%. Zakończeniem newslettera w mailu powinna być stopka z informacjami o nadawcy wiadomości. Dodatkowo należy zamieścić informacje o tym, w jaki sposób odbiorca może anulować subskrypcję.
Reasumując, tworząc newsletter pamiętaj o:
Skoro przedstawiliśmy informacje o tym jak pisać newsletter należy przejść do tworzenia bazy odbiorców – bez niej wiadomości będą bezwartościowe, ponieważ nikt ich nie przeczyta. Istnieje kilka skutecznych metod, dzięki którym lista mailingowa szybko stanie się długa i pełna zainteresowanych subskrybentów. Aby uzupełnić bazę odbiorców newslettera, warto skorzystać z kilku sprawdzonych technik.
Jeżeli nie wiesz jak zrobić newsletter, który będzie posiadał dużą bazę odbiorców, postaraj się zachęcić potencjalnych subskrybentów do pozostawienia swojego adresu e-mail w zamian za darmowe materiały. W tej roli doskonale sprawdza się e-book zawierający merytoryczne informacje, które dla użytkowników będą wartościowe. Z tej metody korzysta wiele marek działających w branży marketingowej. Poprzez e-book zdradzają swoje know-how, które nie jest dostępne w żadnym innym miejscu – poza newsletterem.
W przypadku sklepów internetowych doskonale sprawdzają się kody zniżkowe i promocje wręczane użytkownikom w zamian za zapis do newslettera. Nawet voucher o wartości 5% będzie niezwykle atrakcyjny – tym samym marka zyska nowego subskrybenta, który dobrowolnie (w zamian za zniżkę) pozostawi swoje dane. W takim przypadku warto jednak zabezpieczyć się przed sytuacją, gdzie jeden użytkownik tworzy kilka kont, aby otrzymywać vouchery. W tym celu bardzo często wykorzystuje się weryfikację poprzez SMS – to sposób niezwykle prosty i skuteczny. Newsletter może być zaprojektowany również tak, aby kody zniżkowe były wysyłane nie tylko jako nagroda za pozostawienie danych kontaktowych, ale także w trakcie trwania subskrypcji.
Darmowy e-book to nie jedyna zawartość, jaka może być udostępniona w ramach zapisu do listy mailingowej. Jeżeli pragniesz zrobić newsletter, do którego chętnie będą dołączać kolejne osoby, zadbaj o to, aby nowi subskrybenci na początek otrzymali zawartość premium, niedostępną dla innych internautów. Niektóre marki decydują się nawet na wysyłkę fizycznych produktów bezpośrednio do swoich odbiorców – to zazwyczaj drobne gadżety i upominki.
W niektórych przypadkach tworzenie wartościowego newslettera jest jego najlepszą promocją i odpowiada za pozyskiwanie kolejnych odbiorców. Świetnym tego przykładem są specjaliści z różnych branż np. fitness, marketingu, czy beauty, którzy komunikują się za pomocą regularnych maili, tym samym przekazując cenną wiedzę. Merytoryczne wiadomości przesyłane do subskrybentów powodują, że użytkownicy chętnie dzielą się pozyskanymi w ten sposób informacjami ze znajomymi. Dzięki temu newsletter rozwija się całkowicie naturalnie, bez konieczności udostępniania dodatkowej zawartości premium. Jeżeli zastanawiasz jak pisać newsletter, który będzie atrakcyjny i jednocześnie przekaże wartościową wiedzę odbiorcom, koniecznie zapoznaj się z tym artykułem.
Jak działa newsletter od strony wydawcy? Do wysyłki wiadomości e-mail subskrybentom wykorzystuje się specjalne systemy, które znacznie ułatwiają ten proces. To płatne narzędzia posiadające szereg przydatnych funkcjonalności. Dzięki nim możliwe jest personalizowanie zawartości e-maili, a także dzielenie bazy odbiorców na kilka grup, na przykład na klientów oraz osoby potencjalnie zainteresowane asortymentem, które jeszcze nie złożyły zamówienia. Wówczas marka posiadająca listę mailingową prześle poszczególnym użytkownikom różne wiadomości, aby te były dopasowane do ich potrzeb. Jeśli zastanawiasz się jak zaprojektować newsletter, aby jego obsługa była łatwa i przyjemna, to koniecznie wykorzystaj jedno z tych narzędzi:
Od strony odbiorcy zapis do newslettera najczęściej jest darmowy. Natomiast wydawcy regularnie korzystają ze specjalnego oprogramowania do wysyłki wiadomości i modyfikacji bazy subskrybentów, aby zautomatyzować poszczególne czynności związane z e-mail marketingiem. Korzystanie z poszczególnych systemów (FreshMail, GetResponse, MailChimp) zwykle jest płatne, a cena usługi zależy od wybranego pakietu oraz ilości wysyłanych wiadomości.
Wiadomości newsletter mogą trafiać do spamu z wielu powodów. Przede wszystkim należy otrzymać zgodę odbiorcy na przesyłanie wiadomości oraz przetwarzanie danych (RODO). Wysyłanie krótkich wiadomości (bezwartościowych) może spowodować, że wielu użytkowników oznaczy je jako „spam”. Wówczas treści będą automatycznie przerzucane do odpowiedniego folderu. Istotną kwestią jest także optymalizacja obrazów – Gmail oraz Outlook mogą narzucić na wiadomości o dużej wadze stosowny filtr, aby skierować je bezpośrednio do spamu.
Poszczególne marki pragnące wdrożyć e-mail marketing posiadają odrębną strategię i inne cele. Dlatego niezwykle ważne jest wybranie odpowiedniego systemu, który będzie wygodny i spełni oczekiwania wydawcy newslettera. Warto skorzystać z narzędzi oferujących okres próbny np. FreshMail i GetResponse lub darmowego planu w MailChimp. Wówczas dowiesz się jak działa newsletter na poszczególnych systemach i wykupisz odpowiednią usługę, dopasowaną do Twoich preferencji oraz oczekiwań odbiorców.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.