Jeśli masz bloga firmowego albo osobistego, to zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważne jest pozyskiwanie nowych odbiorców treści. Niezwykle ważne jest też sprawianie, że będą oni przywiązani do marki osobistej albo firmowej i pojawią się na Twojej witrynie nie jednorazowo, a będą na nią zaglądać raz na jakiś czas. Jednym ze skutecznych sposobów jest newsletter.
Na skróty
Czym jest newsletter?
W internecie jest tak wiele stron internetowych, że istotne jest nie tylko dobre pozycjonowanie, ale także umiejętność zatrzymania odbiorców. Tak, aby odwiedzali oni witrynę co jakiś czas. Doskonałym sposobem jest newsletter. Odbiorcy samodzielnie zapisują się na newsletter, czyli zgadzają się na to, abyś co jakiś czas przesyłał im maile dotyczące: nowości, konkursów, ciekawych artykułów, które są nowością. To doskonały sposób, aby stworzyć więź i zacząć budować społeczność.
Jak sprawić, żeby jak najwięcej osób zapisało się na newsletter?
Ważne jest zadbanie o pozycjonowanie strony. Dzięki temu można dotrzeć ze swoimi treściami do wielu osób i istnieje wyższe prawdopodobieństwo tego, iż dużo ludzi zapisze się na newsletter. Warto przy tym zadbać o to, aby panel zapisu na newsletter był wyraźny. Najlepiej jeśli zachęta będzie wyświetlała się pod każdym tekstem na stronie. Nie może to być zbyt nachalne, dlatego coraz częściej odchodzi się od wyskakujących powiadomień. Odbiorca wchodzi na stronę by zapoznać się z treścią. Jeśli podczas ładowania strony pojawi się okienko zapisu na newsletter to użytkownik najprawdopodobniej zamknie witrynę. Część czytelników zamyka samo okienko, jednak jest to dla nich irytujące. Mało kto decyduje się na zapisanie do grupy odbiorców maili jeśli nie zna jeszcze strony. Dlatego o wiele lepiej jest zachęcać do tego dopiero po tym, jak odbiorca przeczyta jakiś tekst. Warto zapraszać do zapisu także poprzez social media. Można zarówno robić to w postach na fb, jak i na instastories. Przy czym warto zawsze pokazać, że odbiorca dużo zyska zapisując się na newsletter.
Jeśli masz sklep internetowy to warto abyś obdarowywał nowe osoby zapisane na newsletter kodem rabatowym. Nie zapominaj jednak o stałych odbiorcach treści. Wysyłaj rabaty i kupony na darmową dostawę z okazji urodzin, albo sezonowo. Klienci docenią taki gest i kiedy będą mieli potrzebę zakupienia jakiś przedmiotów u Ciebie, albo u kogoś innego, to prawdopodobne, iż wybiorą Ciebie. Nie tylko ze względu na zniżkę, ale też indywidualne podejście. Przesyłaj odbiorcom ciekawe materiały. Niech będą one dostępne tylko dla osób zapisanych na newsletter. Mogą to być webinary, ebooki, artykuły na blogu, które można przeczytać tylko po wpisaniu hasła. Informuj o nowych tekstach, które pojawiają się na stronie, ale zadbaj też o to, aby nie była to jednostronna komunikacja. Od czasu do czasu przesyłaj ankiety z pytaniami, albo też wysyłaj otwarte pytania na różne tematy. Zbudujesz dzięki temu więź, co może być początkiem do stworzenia społeczności skupionej wokół Twojej marki osobistej.
Jak tworzyć treści maili?
Pamiętaj o zwrocie powitalnym. Miłe jest to, gdy odbiorcy otrzymują wiadomości, w których zwracasz się do nich po imieniu. To skraca dystans. Ponadto do każdej wiadomości dodawaj ciekawy cytat czy zabawny krótki tekst. Część twórców decyduje się na cytaty, inni załączają żarty, a niektórzy decydują się na anegdotki i krótkie historyjki. To prosty, ale bardzo skuteczny sposób do tego, aby przyzwyczaić odbiorców do czytania maili. Niektórzy nie będą mogli doczekać się kolejnej wiadomości. Niech maile nie będą zbyt długie. Po przywitaniu warto poinformować odbiorców o najistotniejszych kwestiach. Tak, aby nie zostawiać tego na koniec. Wiele osób nie czyta maili do końca. Właśnie dlatego to właśnie na końcu wiadomości najlepiej jest załączać wszystkie dodatki. Nie rób klickbaitowych tytułów. To irytujące, czytelnicy nie lubią takich wiadomości. Czasy kiedy tytuły takie jak: “Nie uwierzysz! Właśnie…”, “Mam tragiczną wiadomość”, “Jeśli nie chcesz… to otwórz tego maila”. Tego typu tytuły są obecnie wszędzie. O ile w temacie wiadomości zawsze będziesz zaciekawiał czytelnika, ale jednocześnie zaznaczysz temat, to nic złego się nie stanie jeśli od czasu do czasu wykorzystasz clickbaitowe tytuły. Jednak nie rób tego często.
Newsletter jest dobrym sposobem na to, aby przyciągnąć do siebie odbiorców i sprawić, by stali się stałymi czytelnikami albo klientami. Należy jednak robić to w sposób przemyślany i w jak największym stopniu personalizować wysyłane maile. Wiele kwestii możesz zautomatyzować. Na ten temat pisaliśmy w tym artykule.