Link utracony (lost backlink) – co to jest?
Na skróty
Odpowiednio skonstruowany system linków poprawia komunikację na stronie internetowej, buduje zaufanie do witryny i poprawia parametry SEO. Problem pojawia się, gdy mozolnie przygotowane linki zwrotne zaczynają zanikać. Wtedy mówimy o zjawisku znanym jako lost backlink. Co to takiego?
Zdj 1. Utracone backlinki w negatywny sposób wpływają na profil linkowy
Źródło: https://www.picpedia.org/clipboard/images/backlink-profile.jpg
Zacznijmy od wyjaśnienia pojęcia backlinków. To tzw. linki zwrotne, czyli odnośniki ze stron zewnętrznych, które kierują do naszej witryny internetowej. Mogą pochodzić z innych e-sklepów, stron blogowych czy portali internetowych. Im więcej mamy jakościowych linków, tym lepiej dla SEO. Problem pojawia się, gdy wygenerowane wcześniej backlinki zaczynają zanikać.
Czym jest link utracony?
W przypadku, gdy wypracowany backlink przestaje być aktywny, mówimy o tzw. lost backlink. To link utracony, czyli link prowadzący do strony internetowej, który już nie istnieje, albo nie jest aktywny. Przyczyny usunięcia takich linków mogą być różne. To m.in. całkowite usunięcie witryny internetowej, zmiany w adresie URL, modyfikacje treści na stronie lub oddolna decyzja właścicieli witryny.
Hiperłącze z linku utraconego prowadzi np. do błędu 404, innej niż pierwotnie strony internetowej albo w ogóle nie ma go w sieci. Każdorazowo lost link powoduje jednak problemy z SEO, a w konsekwencji, obniżenie ratingu strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
Lost link – jakie są najpopularniejsze rodzaje?
Lost backlink (jak nazywa się także linki utracone) dzieli się na kilka rodzajów, z których każdy oznacza inny powód wygaśnięcia.
- Usunięcie strony internetowej lub podstrony – najczęstszy powód usuniętego linku. Oznacza ona, że strona internetowa, na której umieszczony był odnośnik już nie istnieje.
- Zmiana adresu URL strony linkującej – zdarza się, że witryna źródłowa (do której prowadził odnośnik) ma zmodyfikowany adres URL. W takim przypadku backlink będzie prowadził do błędu 404.
- Usunięcie linku decyzją właściciela – ręczne usuwanie odnośników może wynikać m.in. z oczyszczania strony ze starych odnośników, moderacji treści, aktualizacji contentu lub zmiany w polityce linkowania.
Zdj 2. Wystarczy zerwanie połączenia między jedną i drugą stroną i już możemy mówić o lost backlinku
Źródło: https://live.staticflickr.com/3262/2790749854_004692cdc3_c.jpg
W jaki sposób identyfikować utracone linki?
Niestety, właściciel strony ma ograniczone pole manewru dotyczące samodzielnego, ręcznego kontrolowania wszystkich linków umieszczonych w Internecie. Identyfikacji utraconych linków można jednak dokonać, korzystając ze specjalistycznych narzędzi i technik, które ułatwiają ich „wyłapanie.
- Do śledzenia linków przychodzących można wykorzystać takie narzędzia jak Ahrefs, SEMrush, Google Search Console czy Moz. Regularnie informują one o nowych odnośnikach, a także raportują, jeżeli któryś z nich przestanie być aktywny.
- Dzięki analizie logów serwera, które wskazują na częste odwiedzenie podstrony z błędem 404, można wnioskować, że w sieci działa link, który prowadzi do niej, a nie do prawidłowego adresu URL.
Pamiętajmy, że za każdym razem pozycjonowanie stron poprzedza kompleksowy audyt SEO. Specjaliści dokonujący takiego audytu również sprawdzą, czy w sieci funkcjonują linki utracone, które należy zmodyfikować.
Na co wpływa lost backlink i jak reagować na ich większą liczbę?
Każdy link utracony oznacza spadek autorytetu domeny wśród odbiorców, a także obniża rating strony w analizach robotów indeksujących. Negatywnie przekłada się na reputację witryny i zmniejsza ruch. Ostatecznie duża liczba lost backlinków sprawia, że nakłady pracy przeznaczone na optymalizację witryny muszą być dużo większe, co np. wiąże się z wyższymi kosztami SEO.
Jak reagować, jeżeli zauważymy nieprawidłowe linki zwrotne? Możliwości jest wiele. Podstawowy to kontakt z administratorem witryny linkującej w celu ponownego umieszczenia lub modyfikacji odnośnika. Można też odtworzyć usunięte treści, zrealizować przekierowanie 301 (ze starego adresu na nowy, z wartością SEO) i budować nowe linki, które mogą zastąpić stare, nieaktywne odnośniki. To sposób na zagospodarowanie dziury, która może wpłynąć na odbiór witryny przez użytkowników oraz roboty indeksujące Google.