Link juice – jak mierzyć i czy ma zmienny wpływ na SEO?
5 min
5 min
Na skróty
Poprzez termin link juice lub link equity określa się moc strony, jaką przekazują linki przychodzące Twojej domenie. Link prowadzący z witryny A do strony B stanowi pewną wartość i może pozytywnie wpłynąć na profil linkowy (link building), jak i ogólną ocenę strony przez algorytm Google.
Mierząc link juice określa się, jak dobry jest konkretny adres URL i czy warto umieścić w nim odnośnik. Link juice przekazywany jest nie tylko z odnośników zewnętrznych (external links) pochodzących z danej strony. Moc linków przekazywana jest także za pomocą linków wewnętrznych (internal links).
Przedstawiamy – czym dokładnie jest link juice od podszewki, podpowiadamy, w jaki sposób należy mierzyć tę wartość, oraz jak proces link buildingu wpływa dla całego marketingu internetowego online Twojej strony.
Definicja link juice mówi jasno – to termin stosowany w branży SEO, który odnosi się do wartości lub autorytetu przekazywanego z jednej strony internetowej do innej za pośrednictwem hiperłączy. Link juice wpływa na ranking strony w wynikach wyszukiwania, ponieważ wspiera proces budowania autorytetu domeny (domain authority) i konkretnej strony docelowej.
Na wstępnie należy zaznaczyć, że nie ma oprogramowania, które jednoznacznie wskaże czy dany link zwrotny przekazuje odpowiednią moc do Twojej strony. Do badania tego wskaźnika służą różne metody, dlatego warto wspomnieć o nich wszystkich.
Specjaliści SEO podczas pozycjonowania wykorzystują różne techniki, aby sprawdzić, czy odnośnik z jednej strony internetowej przekaże link juice do strony docelowej.
Do przeanalizowania link juice potrzeba doświadczenia i sporej wiedzy. Wskaźnik ten nie jest żadną skalą – to pozycjoner ustala samodzielnie, czy konkretna domena jest na tyle wartościowa, aby pozyskiwać z niej linki zewnętrzne.
Poznaj metody, którymi możesz ocenić linki znajdujące się na danej podstronie i mają wpływ na widoczność strony w Google.
Ahrefs – to oprogramowanie, którego autorzy przygotowali miernik określający jakość domeny pod kątem zewnętrznego linkowania (Domain Rating). Im wyższa wartość, tym lepiej. Należy pamiętać, że nie jest to wskaźnik przygotowany przez Google, a jedynie orientacyjna statystyka. Wielu pozycjonerów wykorzystuje narzędzie Backlink Checker (darmowe), aby sprawdzić wartość domeny. Jeżeli wynik będzie satysfakcjonujący, oznacza to, że na danej witrynie warto umieścić link do pozycjonowanej strony.
MajesticSEO – kolejne narzędzie, posiadające autorskie mierniki (Trust Flow i Citation Flow). Ich analiza jest nieco bardziej skomplikowana. Wskaźniki te mogą pomóc w ustaleniu link equity. Po przeprowadzonej weryfikacji domeny, wyniki TF i CF powinny być do siebie zbliżone. Zbyt duża wartość Citation zwykle oznacza, że witryna posiada sporo spamerskich backlinków.
Ruch organiczny – analiza ruchu także jest pomocna w określeniu link juice. Jeśli konkretną domenę odwiedza wiele osób, prawdopodobnie jest ona interesująca i wartościowa. Witryny bez żadnego ruchu organicznego – nawet z wysokim TF, CF i DR – nie będą tak silne, jak strony posiadające aktywną społeczność.
Pozycja – w mierzeniu link juice pomaga także pozycja danej domeny na frazy kluczowe. Najlepiej pozyskiwać odnośniki z witryn, które tematycznie pokrywają się z linkowaną stroną.
Zobacz, jak działa profil linków wychodzących.
Przekazywanie autorytetu – każda strona internetowa posiada określony poziom autorytetu, często określany jako „PageRank”. Kiedy strona A linkuje do strony B, przekazuje część swojego autorytetu, wzmacniając pozycję strony B w algorytmach wyszukiwarek.
Czynniki wpływające na ilość przekazywanego link juice:
Autorytet strony źródłowej – linki pochodzące z renomowanych stron o wysokim autorytecie mają większą wartość niż te z mniej znanych lub niskiej jakości stron.
Lokalizacja linku – linki umieszczone w treści (tzw. contextual links) przekazują więcej wartości niż te w stopce czy na pasku bocznym.
Liczba linków na stronie źródłowej – jeśli strona zawiera dużą liczbę linków wychodzących, każdy z nich przekazuje mniej mocy.
Atrybuty linku – linki „dofollow” przekazują link juice, podczas gdy te z atrybutem „nofollow” sygnalizują wyszukiwarkom, aby nie przekazywały wartości.
Znaczenie kontekstu i słów kluczowych – link juice jest bardziej efektywny, jeśli linki są osadzone w kontekście tematycznym powiązanym z treścią innej witryny. Odpowiednio dobrane odnośniki znajdujące się w serwisie mają kluczowe znaczenie, ponieważ pomagają algorytmom zrozumieć, czego dotyczy linkowana strona.
Rozproszenie wartości – link juice działa w sposób przypominający rozprowadzanie energii. Jeśli jedna strona posiada 10 linków wychodzących, wartość, którą przekazuje każdemu z nich, jest mniejsza, niż gdyby miała tylko jeden link wychodzący.
Choć na różnych konferencjach, czy w mediach społecznościowych, osoby będące blisko wyszukiwarki Google co jakiś czas powtarzają, że najważniejsza w pozycjonowaniu jest optymalizacja, to link building ciągle gra istotną rolę. Twierdzenie to nie podlega żadnej dyskusji – warto nadmienić, że gdyby zewnętrzne odnośniki był bezwartościowe, Google nie wdrażałby algorytmu Pingwin wraz z regularnymi aktualizacjami.
John Mueller (Senior Webmaster Trends Analyst w Google – prowadzi Google Webmaster Hangout, gdzie odpowiada na pytania dotyczące SEO) jasno mówi, że link juice nie ma już takiego znaczenia, jak kiedyś. Oto jego publikacja na Twitterze, która pojawiła się w połowie 2020 roku: „Zapomnij o wszystkim, co przeczytałeś o link juice. Większość danych jest przestarzała i/lub wprowadza w błąd. Zamiast tego stwórz witrynę, która będzie dobra użytkowników”.
Słów Johna nie należy brać w stu procentach dosłownie. Jego stanowisko wynika przede wszystkim z faktu, że określenie link juice było stosowane głównie podczas funkcjonowania algorytmu PageRank, więc artykuły i poradniki w sieci na ten temat pochodzą głównie z tamtego okresu.
Dziś zamiast niego Google posługuje się innymi, zdecydowanie bardziej zaawansowanymi narzędziami (algorytm Panda, Pingwin, Koliber, itp.). Wraz z upływem czasu znaczenie link juice w SEO spadło, ale nie na tyle, aby o nim zapomnieć na dobre. Wartościowe odnośniki mają kluczowe znaczenie, co potwierdzi każdy specjalista zajmujący się pozycjonowaniem. Potwierdzają to także case studies publikowane przez przeróżne agencje SEO z całego świata, które link building wykorzystują zaraz obok optymalizacji oraz contentu.
Osoby, które na co dzień nie zajmują się SEO, ale chcą wypozycjonować własną stronę, z pewnością będą mieć problem z jednoznacznym określeniem link juice. Jak już wspomniano wcześniej: nie ma jednej, unikalnej skali, która wskaże konkretną wartość pozyskanego odnośnika. Dodatkowo należy pamiętać, że w branżach o małej i średniej konkurencyjności, często witryny nie potrzebują zbyt wielu wartościowych linków, aby uzyskać satysfakcjonującą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.
W takich przypadkach kluczowym elementem będą wartościowe teksty zawierające naturalnie umieszczone frazy kluczowe. Witryna powinna być właściwie zoptymalizowana (zwróć uwagę na meta dane, alt grafik i czas ładowania).
Jeśli treść strony będzie dopasowana do zapytań użytkowników, możesz liczyć na wysokie pozycje w wyszukiwarce, a link building potraktuj jako wartość dodaną – wręcz uzupełniającą. Link juice ma zmienną wartość dla SEO. Dokładnie ten sam odnośnik może być silny dla jednej domeny i praktycznie bezwartościowy dla innej.
Link juice to wartość przekazywana między stronami internetowymi za pomocą linków. Wpływa na autorytet i widoczność strony w wynikach wyszukiwarek. Wyższy poziom link juice oznacza większy potencjał rankingowy dla strony docelowej, a więc większą moc SEO.
Linki z atrybutem „nofollow” nie przekazują link juice. Służą do wskazania wyszukiwarkom, aby nie uwzględniały danego linku przy obliczaniu autorytetu strony docelowej.
Tak, liczba linków ma znaczenie, ale liczy się również ich jakość. Linki z renomowanych stron o wysokim autorytecie mają większy wpływ na przekazywanie link juice niż linki z wielu stron niskiej jakości.
Linkowanie zewnętrzne (backlinki) ma większy wpływ na pozycjonowanie, ponieważ pochodzi z niezależnych źródeł. Jednak linkowanie wewnętrzne odgrywa kluczową rolę w poprawnym indeksowaniu stron przez wyszukiwarki i w budowaniu struktury autorytetu w obrębie witryny.