Interactive content (content interaktywny)
Spis treści
Spis treści
Dziś trudniej niż kiedykolwiek jest się przebić ze swoimi treściami do świadomości potencjalnych klientów. Dlatego też dobra strategia contentowa powinna uwzględniać interactive content — czyli treści, które naprawdę angażują odbiorcę.
Czym jest interactive content?
Interaktywny content (interactive content) to treści, które wymagają od odbiorcy aktywnego uczestnictwa w ich doświadczaniu — i pozwalają mu wchodzić ze sobą w interakcję.
A nieco prościej — to przeciwieństwo treści statycznych, na przykład większości filmów na YT czy artykułów blogowych. W ich przypadku użytkownik (potencjalny klient) jest jedynie biernym odbiorcą treści, podczas gdy w przypadku interactive content staje się ich zaangażowanym uczestnikiem.
Interactive content — przykłady
Jedną z największych zalet interaktywnego contentu jest to, jak wiele postaci może przybrać. Zaskakująco dużo formatów publikowanych w internecie ma w sobie przynajmniej drobne elementy interaktywne, które już czynią je bardziej angażującymi. A oto kilka przykładów:
- Quizy, ankiety i sondaże — swego czasu w sieci królowały humorystyczne testy osobowości w stylu “Jakim gatunkiem chleba jesteś?”. I jest to doskonały przykład, jak angażujące (czasem nawet viralowe) potrafią stać się quizy. Z jednej strony wymagają od uczestnika pełnego zaangażowania — ale w zamian oferują mu feedback w czasie rzeczywistym i odpowiedzi na trapiące go pytania. Z drugiej — pozwalają zbierać dane o potencjalnych klientach. Co więcej — krótki quiz można umieścić wszędzie — i pod artykułem blogowym, i jako ankietę na Insta Stories.
- “Kalkulatory” — czyli wszelkiego rodzaju narzędzia, które mają pomóc przyszłemu klientowi w wyborze oferty. Na pewno nie raz zdarzyło Ci się z nich skorzystać. Myślimy tu np. o kalkulatorach pozwalających wyliczyć koszty remontu domu, kredytu na mieszkanie albo oszacować, ile węglowodanów powinno znaleźć się w optymalnym jadłospisie.
- Interaktywne infografiki — klasyczne, statyczne infografiki są same w sobie bardzo dobrym sposobem na prezentację danych. Ale nic nie stoi dziś na przeszkodzie, aby pokazać je w formie jeszcze bardziej angażującej — na przykład dynamicznie zmieniającego się wykresu, w którym użytkownik może sam wybierać filtry, interaktywnej mapy czy animowanej osi czasu.
- Webinary — czyli format, który w ostatnich latach zdobył naprawdę dużą popularność w niektórych branżach. I nic dziwnego, bo jako jedyny (poza kanałami w social mediach) umożliwia bezpośrednią interakcję „na żywo” z prowadzącym, którym może być np. ekspert marki.
- Wizualizacje — mamy tu na myśli nie tyle zwykłe zdjęcia, co GIFy i filmy prezentujące produkty, wszelkiego rodzaju wirtualne spacery, grafiki 360°, a nawet doświadczenia VR.
Dlaczego tworzenie interaktywnego contentu się opłaca?
Zaangażowanie to tutaj słowo-klucz. Jak wie każdy content marketing specialist, trudno jest utrzymać uwagę odbiorcy na dłużej niż kilka-kilkanaście sekund. W dużej mierze jest to efekt natłoku treści, z jakimi na co dzień mamy do czynienia w sieci (mówi się czasem o syndromie zmęczenia informacją) oraz coraz krótszego attention span (do czego internet przyczynia się w ogromnym stopniu). Odbiorcy, świadomie lub nie, „wyłapują” i zapamiętują jedynie te treści, które naprawdę są dla nich interesujące i w jakiś sposób wyróżniają się na tle szumu informacyjnego.
Interactive content jest właśnie taką formą treści. Dzięki zastosowaniu interaktywnych elementów jest w stanie nie tylko przyciągnąć uwagę, ale też ją podtrzymywać poprzez kolejne interakcje. A im bardziej zaangażowany będzie odbiorca, tym:
- więcej czasu spędzi na lekturze treści i na samej stronie (to ważne m.in. ze względu na pozycjonowanie);
- lepiej zapamięta przekazywane w treściach informacje;
- żywiej będzie wspominał samo doświadczenie, jakie zaoferowała mu dana marka (pod warunkiem że content będzie naprawdę dopracowany!);
- chętniej podzieli się contentem marki z innymi.
To wszystko przekłada się na większą skłonność do podjęcia pożądanych przez markę działań — i rosnące później wskaźniki konwersji.
Na marginesie: według danych zebranych przez Outgrow, treści z elementami interaktywnymi mają dwa razy większą szansę, że zostaną udostępnione w social mediach i przyciągają nawet pięć razy więcej wyświetleń niż treści statyczne (outgrow.co/blog/statistics-interactive-content). To dobrze pokazuje, jaką moc ma interaktywny content.