A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Aromamarketing

Czym jest aromamarketing?

Bazowanie na zmyśle węchu pozwala przyciągnąć klientów i sprawić, że dłużej zostaną w sklepie, dokonując większych zakupów. Wykorzystuje to aromamarketing, czyli marketing zapachowy. Ta technika pozwala na tworzenie przyjemnej, miłej i pozytywnej atmosfery, by tym samym wywołać dobre skojarzenie.

Aromamarketing – Definicja

Aromamarketing jest jedną z koncepcji marketingu sensorycznego i polega na używaniu zapachów w celu uzyskania pozytywnego odbioru przez konsumentów. Metody tego typu stają się coraz bardziej popularne, a ich umiejętne zastosowanie jest zadziwiająco skuteczne. 

Same wrażenia zapachowe oddziałują na jeden ze zmysłów i podobnie jak wzrokowe i słuchowe, mogą wpływać na nasze decyzje. Na wielkich billboardach widnieją zawsze piękne zdjęcia, bez skazy, a muzyka grana w radio, czy klubach nie posiada fałszywych tonów. Wszystko tworzy miłą i przyjazną otoczkę, do której chce się wracać. Aromamarketing bazuje więc na przekonaniu, że dla większości ludzi spore znaczenie mają wrażenia zmysłowe, a w tym wypadku odczucia zapachowe. Takie działania marketingowe sprawdzają się zdecydowanie najlepiej w przypadku sklepów stacjonarnych, a także bezpłatnych (lub płatnych) próbek, dołączanych do zamówienia internetowego. 

Specyfika marketingu sensorycznego 

Marketing sensoryczny w bardzo przemyślany sposób angażuje wszystkie zmysły i działa całościowo. Dlatego na przykład w przypadku wzroku istotne jest opakowanie, światło, wystrój, dla słuchu ważny jest motyw przewodni, dla dotyku miękkość materiału a dla smaku sposób podania. Nie bez znaczenia pozostaje także węch tworzący atmosferę. Nuty kwiatowe, jak jaśmin, róża lub konwalia wprowadzają romantyczną aurę, przydadzą się w salonach mody, gdzie sprzedawane są zwiewne, eleganckie kreacje. Orientalne, wieczorowe akcenty, jak ambra, piżmo czy goździki są dość mocne i wyraziste, jednak mogą pomóc się zrelaksować. 

Zobacz:  Digitalizacja

Aromamarketing

Przeczytaj także: Pozycjonowanie

Oddziaływanie aromamarketingu na klientów w sklepie 

Podczas zakupów w punktach stacjonarnych lubimy poczuć odrobinę luksusu. Przyjemny aromat w centrum handlowym umili poszukiwania ubrań czy butów nawet tym, którzy niechętnie wybierają się do sklepów. Woń drogich perfum to coś, co docenią konsumenci zaznajomieni z luksusowymi markami, oraz ci, którym po prostu będzie kojarzyła się ona prestiżowo. W salonach samochodowych mogą być rozpylane kompozycje przypominające zapach skóry, który przywodzi na myśl drogie obicia foteli i nowe auta. Klasyczne, ekskluzywne nuty pomagają w tworzeniu aury sprzyjającej zakupom.  Istotne jest nie tylko gdzie, ale i kiedy używamy danego zapachu. Przed gorącym okresem świątecznym w zimie zastosowanie aromatu pierniczków, czy delikatnej woni świerku wprowadzi podniosły nastrój. W lecie miło jest poczuć miętę, cytrynę, limonkę i inne orzeźwiające, lekkie akcenty kojarzące się z ochłodą. Można zadać sobie pytanie, jak poradzić ma sobie branża e-commerce, skoro transakcji dokonuje się przez internet. Perfumowana przesyłka, lub papier do pakowania, będzie przemyślanym dodatkiem, dzięki któremu klient poczuje się wyjątkowo.

Zapachy w hotelach i  ośrodkach usługowych i biurach 

Miejsca, które odwiedzamy wywierają na nas określone wrażenie, często jednak sami nie potrafimy określić z czego ono wynika. Sam zapach jest rzeczą, na którą niektóre osoby zwracają szczególną uwagę, a inne mogą dokonywać podświadomej oceny na jego podstawie. Pewne jest to, że nie pozostaje on obojętny i warto zadbać o ten aspekt, szczególnie w przestrzeniach, które powinny być postrzegane jako higieniczne. Wchodzący do hotelu goście lubią poczuć świeżo upraną pościel i powietrze zza okna, nie wystarczy wietrzenie pomieszczeń, a niestety mocne środki piorące pachną chemicznie. W pokojach często rozpyla się aromaty kojarzące się z czystością i świeżością. Salony urody, kosmetyczne i fryzjerskie oprócz nienagannej prezencji wizualnej powinny też świetnie pachnieć. W te miejsca przychodzą osoby, które chcą mieć chwile na relaks dla siebie, by umilić ją klientkom i klientom stosuje się delikatne aromaty kwiatowe oraz orzeźwiające cytrusowe.

Zobacz:  Partnerzy Google

Zwiększenie szansy na przyciągnięcie do kawiarni i restauracji 

W ciągu całego roku i w każdym miejscu wiele osób skusi zapach świeżo zmielonej kawy. Zadbanie o to, by dookoła kawiarni unosiła się woń dopiero co przygotowanych ziaren, pozwoli na skuszenie przechodniów do wejścia po filiżankę ulubionego napoju. Jest to szczególnie ważne, ponieważ nie każdy rozgląda się i dostrzega szyldy, reklamy i tablice, tzw. „potykacze”, a aromamarketing działa niezależnie od tego. W okresie jesiennym goście restauracji i kawiarni ustawiają się w kolejkach po sezonowe produkty z dynią w roli głównej. Przyciąga też aromatyczny cynamon z jabłkiem czy gorąca czekolada. Dobranie aromatów, które będą otulały przechodniów swoim ciepłem może być kluczem do ich przyciągnięcia. 

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!