Aromamarketing

3 min czytania

Bazowanie na zmyśle węchu pozwala przyciągnąć klientów i sprawić, że dłużej zostaną w sklepie, dokonując większych zakupów. Wykorzystuje to aromamarketing, czyli marketing zapachowy. Ta technika pozwala na tworzenie przyjemnej, miłej i pozytywnej atmosfery, by tym samym wywołać dobre skojarzenie.

Aromamarketing – Definicja

Aromamarketing jest jedną z koncepcji marketingu sensorycznego i polega na używaniu zapachów w celu uzyskania pozytywnego odbioru przez konsumentów. Metody tego typu stają się coraz bardziej popularne, a ich umiejętne zastosowanie jest zadziwiająco skuteczne. 

Same wrażenia zapachowe oddziałują na jeden ze zmysłów i podobnie jak wzrokowe i słuchowe, mogą wpływać na nasze decyzje. Na wielkich billboardach widnieją zawsze piękne zdjęcia, bez skazy, a muzyka grana w radio, czy klubach nie posiada fałszywych tonów. Wszystko tworzy miłą i przyjazną otoczkę, do której chce się wracać. Aromamarketing bazuje więc na przekonaniu, że dla większości ludzi spore znaczenie mają wrażenia zmysłowe, a w tym wypadku odczucia zapachowe. Takie działania marketingowe sprawdzają się zdecydowanie najlepiej w przypadku sklepów stacjonarnych, a także bezpłatnych (lub płatnych) próbek, dołączanych do zamówienia internetowego. 

Specyfika marketingu sensorycznego 

Marketing sensoryczny w bardzo przemyślany sposób angażuje wszystkie zmysły i działa całościowo. Dlatego na przykład w przypadku wzroku istotne jest opakowanie, światło, wystrój, dla słuchu ważny jest motyw przewodni, dla dotyku miękkość materiału a dla smaku sposób podania. Nie bez znaczenia pozostaje także węch tworzący atmosferę. Nuty kwiatowe, jak jaśmin, róża lub konwalia wprowadzają romantyczną aurę, przydadzą się w salonach mody, gdzie sprzedawane są zwiewne, eleganckie kreacje. Orientalne, wieczorowe akcenty, jak ambra, piżmo czy goździki są dość mocne i wyraziste, jednak mogą pomóc się zrelaksować. 

Zobacz  Marketing internetowy a prawo

Aromamarketing

Przeczytaj także: Pozycjonowanie

Oddziaływanie aromamarketingu na klientów w sklepie 

Podczas zakupów w punktach stacjonarnych lubimy poczuć odrobinę luksusu. Przyjemny aromat w centrum handlowym umili poszukiwania ubrań czy butów nawet tym, którzy niechętnie wybierają się do sklepów. Woń drogich perfum to coś, co docenią konsumenci zaznajomieni z luksusowymi markami, oraz ci, którym po prostu będzie kojarzyła się ona prestiżowo. W salonach samochodowych mogą być rozpylane kompozycje przypominające zapach skóry, który przywodzi na myśl drogie obicia foteli i nowe auta. Klasyczne, ekskluzywne nuty pomagają w tworzeniu aury sprzyjającej zakupom.  Istotne jest nie tylko gdzie, ale i kiedy używamy danego zapachu. Przed gorącym okresem świątecznym w zimie zastosowanie aromatu pierniczków, czy delikatnej woni świerku wprowadzi podniosły nastrój. W lecie miło jest poczuć miętę, cytrynę, limonkę i inne orzeźwiające, lekkie akcenty kojarzące się z ochłodą. Można zadać sobie pytanie, jak poradzić ma sobie branża e-commerce, skoro transakcji dokonuje się przez internet. Perfumowana przesyłka, lub papier do pakowania, będzie przemyślanym dodatkiem, dzięki któremu klient poczuje się wyjątkowo.

Zapachy w hotelach i  ośrodkach usługowych i biurach 

Miejsca, które odwiedzamy wywierają na nas określone wrażenie, często jednak sami nie potrafimy określić z czego ono wynika. Sam zapach jest rzeczą, na którą niektóre osoby zwracają szczególną uwagę, a inne mogą dokonywać podświadomej oceny na jego podstawie. Pewne jest to, że nie pozostaje on obojętny i warto zadbać o ten aspekt, szczególnie w przestrzeniach, które powinny być postrzegane jako higieniczne. Wchodzący do hotelu goście lubią poczuć świeżo upraną pościel i powietrze zza okna, nie wystarczy wietrzenie pomieszczeń, a niestety mocne środki piorące pachną chemicznie. W pokojach często rozpyla się aromaty kojarzące się z czystością i świeżością. Salony urody, kosmetyczne i fryzjerskie oprócz nienagannej prezencji wizualnej powinny też świetnie pachnieć. W te miejsca przychodzą osoby, które chcą mieć chwile na relaks dla siebie, by umilić ją klientkom i klientom stosuje się delikatne aromaty kwiatowe oraz orzeźwiające cytrusowe.

Zobacz  Jak usunąć ciasteczka z telefonu - prosty przewodnik krok po kroku

Zwiększenie szansy na przyciągnięcie do kawiarni i restauracji 

W ciągu całego roku i w każdym miejscu wiele osób skusi zapach świeżo zmielonej kawy. Zadbanie o to, by dookoła kawiarni unosiła się woń dopiero co przygotowanych ziaren, pozwoli na skuszenie przechodniów do wejścia po filiżankę ulubionego napoju. Jest to szczególnie ważne, ponieważ nie każdy rozgląda się i dostrzega szyldy, reklamy i tablice, tzw. „potykacze”, a aromamarketing działa niezależnie od tego. W okresie jesiennym goście restauracji i kawiarni ustawiają się w kolejkach po sezonowe produkty z dynią w roli głównej. Przyciąga też aromatyczny cynamon z jabłkiem czy gorąca czekolada. Dobranie aromatów, które będą otulały przechodniów swoim ciepłem może być kluczem do ich przyciągnięcia. 

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy