A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Ś
Semcore Słownik Referral

Co to jest Referral?

W sieci przesyconej reklamami trudniej uzyskać zaufanie odbiorcy. Samo zwrócenie uwagi na prezentowane treści to jedna część, ale skuteczne przyciągnięcie klientów czasem wymaga czegoś więcej. W takich przypadkach dobrze sprawdza się przeprowadzenie kampanii referral marketingowych. W końcu zapewne wielu użytkownikom zdarzyło się dokonać zakupu produktu, lub wyboru usługi po poleceniu przez znajomą osobę. 

Jak działa referral? 

Referral marketing, nazywany w Polsce marketingiem rekomendacyjnym, to naprawdę dobra strategia do pozyskania zupełnie nowych klientów, a także zwiększenia rozpoznawalności i widoczności firmy. Dotychczasowe badania wykazały, że nawet 90% osób w sieci korzysta z porad i rekomendacji innych osób, w tym nie tylko znajomych i przyjaciół, ale także osób zupełnie obcych. Kiedy przyjaciel, członek rodziny czy po prostu ktoś, z kim mamy kontakt testował daną rzecz, znacznie szybciej podejmiemy decyzję o jej wyborze, zyskujemy bowiem większe zaufanie i bardziej przekonujemy się do tej opcji. Właśnie na takich działaniach i opiniach opiera się referral marketing. Okazuje się, że wykorzystywanie poleceń jest świetną metodą na zwiększenie zainteresowania produktami firmy, a także zadbanie o jej renomę. Dodatkowo w ten sposób można utrzymać lojalnych klientów i pozyskać nowych. 

Referral

Przeczytaj także: SEO i Pozycjonowanie stron

Jak przeprowadzić kampanię z zakresu marketingu rekomendacyjnego?

Kampanię referral marketingową można przeprowadzić w internecie w prosty sposób. Wystarczy, że firma zaproponuje swoim użytkownikom, czy klientom polecenie oferowanych przez siebie usług innym osobom. Oczywiście, wszystkie strony muszą na tym skorzystać. Oznacza to, że osoba polecająca oraz odbiorca otrzymają na przykład dostęp do platformy filmowej o określonej wartości. Warunkiem otrzymania tych korzyści jest na przykład to, że nowa osoba dokona rejestracji albo zasubskrybuje newsletter. Firma z kolei zdobywa klienta, dodatkowo wzrasta świadomość, popularność marki i zaufanie do niej. Referral marketing w sklepach internetowych może obejmować wysyłanie przez klientów propozycji zakupów do ich znajomych, w zamian za rabaty czy bony upominkowe. Finalnie dla firmy zysk jest większy niż poniesiony koszt, a efekty mogą być długofalowe, jak na przykład zyskanie nowych i stałych użytkowników, lub klientów. Oczywiście nowe osoby mogą polecać kolejnym, a one kolejnym, tworząc w ten sposób samonapędzające się przekazywanie informacji. Referral marketing z powodzeniem można wykorzystać do promocji swojej firmy.

Zobacz:  Inbound marketing

Przeprowadzanie akcji referral marketingowych

Ogromną zaletą jest pewny efekt, ponieważ specjalną zniżkę, rabat czy inny gratis uzyskują tylko ci użytkownicy, którzy „przyprowadzili” nową osobę. Z pozoru działanie referral marketingu wydaje się proste i w gruncie rzeczy takie jest, jednak trzeba pamiętać o kilku istotnych podstawach. Starając się o pozyskanie kolejnych klientów trzeba upewnić się, że tym obecnym zapewnia się dobrą obsługę i jest się w posiadaniu zasobów pozwalających na przyjęcie nowych. Najlepiej jest stworzyć solidne fundamenty, dzięki którym firma będzie naprawdę godna polecenia. Co więcej, same rabaty i gratisy powinny być ciągle atrakcyjne, by użytkownicy mieli ochotę z nich korzystać. Warunki wzięcia udziału w akcjach promocyjnych muszą być jasno i przejrzyście określone, bez mało zauważalnych szczegółów. Bardzo ważne jest również, by świadczyć takiej jakości usługi czy sprzedawać takie towary, aby klienci chcieli sami dzielić się pozytywnymi opiniami, należy być przy tym otwartym też na te negatywne. Istnieje również pojęcie ruchu referral, czyli jednego ze źródeł ruchu na stronie internetowej, które może być rejestrowane przy pomocy narzędzi analitycznych. Są to wejścia na stronę pochodzące z innych witryn. Referral jest ruchem na stronie, pojawiającym się jako źródło ruchu w raportach Google Analytics. Pochodzi on z witryn odsyłających, czyli z innych domen. Warunkiem zaliczenia użytkownika do ruchu referral jest kliknięcie przez niego w link prowadzący z innej witryny. 

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!