Semcore Słownik Lean Management

Co to jest Lean Management?

Sposób zarządzania jest bardzo ważny dla każdego przedsiębiorstwa. Przekonaj się, na czym polega Lean Management, czyli strategia zarządzania, która została zapoczątkowana w japońskiej Toyocie. 

Co to jest Lean Management — definicja

Lean Management tłumacząc dosłownie na język polski to “szczupłe zarządzanie”. Jest to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, która powstała w Systemie Produkcyjnym Toyoty. To jednocześnie prosta i niezwykle skuteczna metoda optymalizacji działania organizacji. Choć powstała w zakładzie produkcyjnym, możliwe jest jej wdrożenie również w innych obszarach przemysłu. Wspomniana koncepcja rozwinęła się po raz pierwszy po drugiej wojnie światowej w sektorze motoryzacyjnym w Japonii. Firmom zarządzanym zgodnie z tą koncepcją towarzyszą następujące wartości:

  • elastyczność,
  • wysoka jakość,
  • eliminowanie marnotrawstwa, a także
  • ciągłe doskonalenie. 

Lean Management — historia strategii

TPS, czyli Toyota Production System, a więc System Produkcyjny Toyoty został zapoczątkowany zaraz po drugiej wojnie światowej. Jego początek miał miejsce w sektorze motoryzacyjnym w Japonii. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych wspomniane rozwiązanie zaczęły być kopiowane przez innych producentów aut z Japonii. Tym sposobem strategię wdrożyły marki, takie jak: Hino Motors, Daihatsu, Nissan oraz Mazda. Minęło jednak sporo czasu, zanim TPSS zaczął być doceniany poza Japonią. Przyczyn takiego faktu upatruje się w tym, że strategia nie została nigdzie udokumentowana. Dopiero w roku 1977 ukazał się pierwszy artykuł w języku angielskim, który poruszał tematykę TPS. 

Zobacz:  Gray Hat SEO

Przełomowe okazało się opublikowanie w roku 1990 książki „The Machine That Changed the World”. Właśnie wtedy został szczegółowo opisany model „szczupłego zarządzania”. Aktualnie w wielu firmach wykorzystywane są metody zaczerpnięte z Toyoty, a sam termin Lean Management nieprzypadkowo zyskał tak dużą popularność. Każdej firmie zależy bowiem na maksymalnej wydajności przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości produkcji.

Jakie są zasady Lean Management?

Przede wszystkim Lean Management dąży do tego, aby zrealizować cztery główne cele. Są one ze sobą wzajemnie powiązane. Chodzi tutaj po pierwsze o skrócenie cyklu produkcyjnego i jego wysoką integrację. Po drugie o terminowość dostaw oraz partnerską współpracę z dostawcami. Po trzecie o zminimalizowanie zapasów i po czwarte o maksymalne wykorzystanie zdolności produkcyjnych.

Lean Management

Przeczytaj także: SEO i Google Ads

Co ważne, bez względu na to, w jakiej branży działa organizacja, zawsze istnieje w niej możliwość wprowadzenia systemu „szczupłego zarządzania”. Konieczne jest jednak stopniowe wdrażanie całego zespołu. Dodatkowo każda zmiana, która zostaje wprowadzona do nowego sposobu funkcjonowania firmy lub instytucji musi zostać przemyślana. Aby skutecznie wprowadzić zmianę do firmy, konieczne jest:

  • dbanie o zgodność z celami organizacji,
  • rozwijanie niezbędnych dla pracowników umiejętności,
  • kształtowanie postawy liderów,
  • zmiana sposobu myślenia.

Na uwagę zasługuje fakt, że firmy, które z powodzeniem wprowadziły system Lean Management do swojego zarządzania, znacząco poprawiają swoje wyniki. 

Podsumowując, Lean Management to strategia zarządzania firmą, która została zapoczątkowana zaraz po drugiej wojnie światowej w Japonii. Dokładniej miało to miejsce w japońskiej Toyocie. Kiedy okazało się, że taka strategia przynosi bardzo dobre rezultaty dla działalności, pozostałe koncerny motoryzacyjne z Japonii również wdrożyły do swoich działalności system „szczupłego zarządzania”. Dopiero po wielu latach został on doceniony w USA oraz Europie. Aktualnie także w Polsce istnieją firmy, które realizują swoje usługi zgodnie z Lean Management i zdecydowanie warto korzystać z ich oferty. Tym bardziej, jeśli otrzymują dobre recenzje w swojej branży. 

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!