Link względny (relative URL) – czym jest i jakie ma znaczenie w SEO?
Na skróty
Link względny to inaczej adres URL, który zawiera jedynie część ścieżki domeny. Pozbawiony jest natomiast protokołu i samej domeny. Narzędzie to umożliwia przekierowanie użytkownika z jednej strony na drugą, ale wyłącznie w obszarze tej samej witryny.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-computer-screen-with-a-remote-control-on-it-s5kTY-Ve1c0
Czym jest link względny?
Link wewnętrzny, często spotykany pod angielską nazwą relatiive URL, przekierowuje do odnośników znajdujących się w obrębie tej samej witryny. W przeciwieństwie do linku bezwzględnego zawiera wyłącznie część ścieżki domeny, wskazując aktualną lokalizację. Linki względne tworzymy na wiele sposobów, na przykład podając nazwę pliku, który chcemy otworzyć. Są one przedmiotem zainteresowania zarówno osób pracujących nad SEO, jak i informatyków projektujących lub zmieniających stronę www.
Źródło: https://sitechecker.pro/what-are-relative-urls/
Wady i zalety linków względnych
Jednym z głównych powodów, dla którego linki względne zdobyły popularność, jest prosta budowa. Ich kodowanie nie tylko nie wymaga ponadprzeciętnych umiejętności, ale też ułatwia poruszanie się po rozbudowanych witrynach. Link względny sprawdza się też na etapie tworzenia i testowania strony lub sklepu internetowego. Korzystając z niego, oszczędzamy czas i unikamy ewentualnych problemów. Relative URL nie jest jednak wolny od wad, a najpoważniejszą jest ryzyko duplikowania treści. Google boty mogą uznać link względny za kilka bezwzględnych. Ponadto istnieje ryzyko kradzieży treści zawartej w witrynie przez jej kopiowanie.
Dlaczego warto stosować linki względne?
Linki względne nie funkcjonują poza witryną, do której przynależą. Dlaczego więc, pomimo tak dużej niedogodności, warto je stosować? Korzyści są następujące:
- umożliwiają modyfikację struktury strony bez konieczności manualnego aktualizowania każdego linku,
- są krótkie, a zarazem łatwiejsze do zrozumienia,
- zapewniają szybsze ładowanie strony,
- zapewniają integrację z systemami zarządzania treścią.
Zarówno linki względne, jak i bezwzględne wpływają na SEO, nawigację strony i zarządzanie zasobami.
Jak linki względne wpływają na SEO?
Link względny może wpływać na SEO dwojako, a więc zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Jak w wielu podobnych sytuacjach, wszystko zależy od kontekstu i…umiaru. Wiemy już, że linki względne sprawdzają się na etapie budowania strony internetowej, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracować z nimi także po jej wdrożeniu. Przyspieszają ładowanie, a to jeden z ważniejszych czynników wpływających na SEO czy w ogóle zainteresowanie użytkowników. Ponadto linki względne porządkują witrynę, co jest ważne zwłaszcza w przypadku rozbudowanych stron lub sklepów internetowych, na których trudno odnaleźć się odwiedzającym. Z drugiej strony nadmierna ilość linków względnych może generować problemy z indeksowaniem przez wyszukiwarki. Jeśli chcemy udostępnić link poza obszarem strony, musimy podać pełny adres, dlatego w niektórych przypadkach po prostu nie znajdują one zastosowania.
Linki względne dla początkujących?
Patrząc na linki względne wyłącznie przez pryzmat teorii, można odnieść wrażenie, że linki względne to narzędzie dla początkujących, którzy dopiero uczą się poruszać w przestworzach sieci. Tymczasem nie jest to prawdą, a przynajmniej nie do końca. Linki względne rzeczywiście są prostsze w kodowaniu, ułatwiają też poruszanie się po stronie. Nie oznacza to jednak, że możemy używać ich w dowolnym miejscu. Już samo wyjście poza witrynę powoduje, że stają się bezużyteczne. Stosowanie linków względnych w nieodpowiednich miejscach lub przy niewłaściwym zarządzaniu negatywnie wpływa na SEO. Zasługują też na szczególną uwagę w procesie przenoszenia witryny, najczęściej wymagając zmiany.
Budowa strony internetowej w oparciu o linki względne powinna być przemyślaną strategią. W praktyce najczęściej łączymy linki bezwzględne ze względnymi, dążąc do uzyskania optymalnych efektów. Pierwsze z wymienionych nie są ani trudniejsze, ani bardziej funkcjonalne – tak naprawdę wszystko zależy od kontekstu, zastosowania i obranej drogi projektowania witryny.
Autor wpisu: Dorota Tkocz