A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Ś
Semcore Słownik Współczynnik odrzuceń

Co to jest współczynnik odrzuceń?

Pozycjonowanie stron internetowych wymaga wiedzy i umiejętności wpływania na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Jednak optymalizacja strony internetowej nie kończy się na sprawieniu, że witryna jest wysoko w wynikach wyszukiwania. Należy obserwować działania osób, które wchodzą na daną stronę internetową. Źródłem niezwykle istotnych danych jest współczynnik odrzuceń – pozwala on weryfikować to, czy dana witryna jest interesująca dla odbiorców. Czym jest współczynnik odrzuceń?

Co to współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń to inaczej bounce rate. Pozwala zweryfikować to, jak wiele osób po wejściu na stronę internetową nie wykonuje żadnej interakcji i zamyka witrynę. Im wyższy współczynnik odrzuceń, tym gorzej. Oznacza to, że strona może mieć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ale nie jest skonstruowana w taki sposób, żeby wzbudzać większe zainteresowanie.

Badaniem przyczyn i rozwiązywaniem problemów tego typu zajmują się specjaliści UX. Warto zainwestować we współpracę z agencją, która nie tylko sprawi, że witryna będzie bardzo wysoko w wynikach wyszukiwarki Google, ale będzie także atrakcyjna. To pozwoli zwiększyć współczynnik konwersji i wpłynąć na zwiększenie zysków. Badanie współczynnika odrzuceń jest niezwykle istotne w branży e-commerce. Można go obserwować poprzez analizę danych w Google Analytics.

Śledzenie ruchu użytkownika na stronie pozwala określić, czego szuka, ale również, które jej części cieszą się największym zainteresowaniem. Wiele osób zauważa, że już po chwili strona jest opuszczana, szukają powodu, jednak trudno jest im znaleźć właściwą przyczynę. Co można zaliczyć do współczynnika odrzuceń? Podstawowym działaniem jest oczywiście zamknięcie podstrony lub karty. Kolejnym jest powrót do poprzedniej strony, którą najczęściej jest ta, na której znajdują się efekty wyszukiwań. Brak działania przez 30 sekund po wejściu na stronę również zalicza się do współczynnika odrzuceń.

Co to współczynnik odrzuceń w praktyce i jakie ma znaczenie? Często jest to brak właściwych informacji na stronie bądź też ich nieodpowiednie rozmieszczenie. Niewiele osób ma świadomość tego, że samodzielnie może sprawdzić współczynnik odrzuceń za pomocą Google Analytics. W krótkim czasie można nie tylko poznać dane dla witryny, ale również dla konkretnych stron docelowych. Warto zastanowić się nad tym, ile właściwie wynosi wysoki współczynnik odrzuceń, otóż nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Jednak w sytuacji, gdy utrzymuje się na poziomie 80% i więcej, wymaga to zaprowadzenia pewnych zmian. Oczywiście nawet perfekcyjne działania nie są w stanie sprawić, że uzyska się wynik na poziomie 0%. Natomiast uzyskanie ok. 30 lub 40% można uznać za sukces.

Zobacz:  Direct Admin

współczynnik odrzuceń

Przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń

Może być wiele powodów sprawiających, że dana witryna internetowa nie zatrzymuje na dłużej odbiorców treści. Jedną z nich jest niedopasowanie strony do wymagań telefonów komórkowych. Użytkownicy smartfonów rezygnują z przebywania na stronach, które nie wyglądają odpowiednio i nie obsługuje się ich wygodnie. Niezwykle częstym powodem tego, że użytkownicy nie wchodzą na inne podstrony danej witryny internetowej, jest brak intuicyjności. Jeśli struktura strony powoduje, że użytkownik witryny czuje się zagubiony, to nie pozostanie on na niej na dłużej. Wszystkie przekierowania powinny być też łatwe do dostrzeżenia, a menu strony musi być widoczne. Następną kwestią, która wpływa na współczynnik odrzuceń, jest czas ładowania się strony internetowej. Jeśli dzieje się to zbyt długo, to wiele osób zrezygnuje z czekania na załadowanie się kolejnej podstrony. Czasem bywa też tak, że współczynnik odrzuceń jest wysoki nie dlatego, że użytkownicy rezygnują z odwiedzania innych podstron. Przyczyną może być błędne zamieszczenie kodu śledzenia.

W jaki sposób obniżyć współczynnik odrzuceń?

Podstawą jest przygotowanie treści w taki sposób, by odpowiadały na potrzeby użytkowników. Ogromne znaczenie ma rozmieszczenie tej treści na stronie, estetyczny wygląd witryny oraz intuicyjność nawigacji. Czytelność serwisu obniża współczynnik odrzuceń, ponieważ użytkownik w niedługim czasie znajduje dokładnie to, czego szukał. Ogromne znaczenie ma także szybkość działania strony, zbyt wolne jej ładowanie może sprawiać, że użytkownik bardzo szybko zrezygnuje z jej przeglądania. Dlatego warto kontrolować systematycznie czas ładowania, by móc zapanować nad nim i wypracować ten optymalny. Należy dostosować stronę do treści, których szuka użytkownik w taki sposób, by spełniała wszelkie jego oczekiwania.

Istotną kwestią jest dobór właściwych fraz, które doprecyzują, co znajduje się na stronie, w efekcie użytkownik wie, czego się może spodziewać. Nastawienie na ogromną ilość informacji jest zawsze na plus, ponieważ pozwala na poszerzenie swojej wiedzy, ale także w przypadku sklepu na dokonanie trafnego zakupu. Strona estetyczna także odgrywa dużą rolę, sprawia pierwsze dobre wrażenie, które może być utrzymane przez właściwą treść na stronie. Przygotowując treści i wszelkie informacje, które się tam będą znajdowały, należy pamiętać o zachowaniu umiaru w banerach reklamowych, czy wyskakujących okienkach. Zwłaszcza te drugie irytują, dlatego użytkownik w krótkim czasie decyduje się na opuszczenie strony bez zapoznania się z jej treścią. Regularnie pojawiające się nowości, zmiany, nowinki z działalności sklepu- sprawiają, że użytkownik czuje się zachęcony do powrotu, by sprawdzić, co nowego pojawiło się na stronie.

Zobacz:  Google Tag Manager

Jeżeli chcesz zmniejszyć współczynnik odrzuceń, sprawdź ten artykuł: Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

Warto zweryfikować wygląd witryny oraz jej układ. Struktura i wygląd mają ogromne znaczenie. Jeśli strona internetowa jest nieestetyczna, to nikt nie zostanie na niej długo. Dlatego też należy zadbać o wyrazistość konkretnych elementów, a także intuicyjność. Kolejną niezwykle istotną kwestią jest odpowiednie dobranie słów kluczowych do witryny internetowej. Jeśli wypozycjonujesz swoją stronę na popularne słowa kluczowe, które nie są powiązane z Twoją witryną, to możesz być pewien, że współczynnik odrzuceń będzie wysoki. Użytkownicy internetu wyszukują konkretnych słów kluczowych, ponieważ chcą znaleźć interesujące je treści, albo też produkty. Jeśli wejdą na stronę, która jest wypromowana na dane frazy, ale nie ma z nimi niczego wspólnego, to nie będą przeglądać innych podstron. Drogą do obniżenia współczynnika odrzuceń może być także SEO – wówczas optymalizuje się witrynę pod kątem technicznym. Jest szybsza, wydajniejsza i lepiej przystosowana do algorytmu Google oraz użytkowników.

Współczynnik odrzuceń – co warto wiedzieć?

Zainteresowanie użytkowników stroną mierzone jest za pomocą współczynnika odrzuceń, nie zawsze jest to wynik związany z nieprawidłowościami samej strony. Częstym błędem jest niewłaściwie wdrożony kod Google Analytics. Poprawnie powinien on być wprowadzony zgodnie z instrukcjami od Google Analytics.

Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że wysoki wynik odrzuceń może być generowany przez boty aplikacji lub wyszukiwarek. W ten właśnie sposób ruch sztuczny i rzeczywisty zostaje zakłócony, tym samym uzyskane dane nie są wiarygodne. Należy skorzystać z poszczególnych opcji, ustawień, ale również filtrów, które umożliwiają poznanie rzeczywistego ruchu na stronie. Ponadto wysoki współczynnik odrzuceń może być wynikiem posiadania strony typu one page, gdyż brak możliwości przejścia na inną stronę zwiększa szansę na to, że użytkownik opuści witrynę. W takiej sytuacji doskonale sprawdzają się mapy cieplne, ponieważ za ich pomocą można ocenić, które części witryny cieszą się największym zainteresowaniem. Warto sprawdzić treści, które znajdują się na stronie, gdyż nieatrakcyjny wygląd, czy mała zawartość informacji również będą wpływały na współczynnik odrzuceń. Kluczowe znaczenie ma zbudowanie struktury, która będzie intuicyjna, pozwoli w optymalnym czasie znaleźć informacje, których szuka użytkownik.

Zobacz:  LTV

Zbyt wysoki współczynnik odrzuceń jest widoczny, szczególnie jeśli prowadzi się własny sklep internetowy, gdyż to wyraźna utrata potencjalnych klientów. Często użytkownik, pojawiając się na stronie sklepu, jest nastawiony na zakup, jednak po krótkiej chwili opuszcza go, kontynuując swoje poszukiwania. Oczywiście Google również reaguje na tego typu sytuacje, gdyż widząc niezadowolenie z przeglądanej witryny, może obniżyć pozycję sklepu na konkretną frazę, jeśli chodzi o wyszukiwania Google.

współczynnik odrzuceń

Na co zwracać uwagę poza współczynnikiem odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń to bardzo ważny  aspekt, aczkolwiek nie jest jedynym, który należy śledzić. Jeśli nie masz sklepu internetowego, a bloga, na którym publikujesz wpis jeden pod drugim, to współczynnik odrzuceń nie będzie dla Ciebie tak istotny. Odbiorcy mogą scrollować Twoją witrynę internetową i zapoznawać się z jej treścią bez konieczności zaglądania do innych witryn. Wtedy o wiele bardziej wartościowy będzie dla Ciebie czas, jaki czytelnicy spędzają na Twoim blogu. To, jakie współczynniki są ważne, zależy od rodzaju Twojej strony internetowej i celów, które chcesz osiągnąć. Dlatego też najważniejszym wskaźnikiem będzie zawsze konwersja.

Niezwykle istotne jest to, aby obserwować współczynnik odrzuceń. Dzięki temu właściciel strony internetowej będzie wiedział to, jak wiele osób po wejściu na daną stronę od razu z niej wychodzi. Można temu zapobiec, dbając o konkretne aspekty witryny internetowej. Należy skupić się na czasie ładowania witryny, dostosowania jej do telefonów komórkowych, odpowiednim wyglądzie witryny, atrakcyjną zawartość.

Maja Filipiak

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!