A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Atrybut ALT

Czym jest Atrybut ALT?

Pozycjonowanie (SEO), czyli dzisiejsze działania SXO wpływające na wyższą pozycję witryn w wyszukiwarkach składają się z ponad 200 czynników rankingowych. Crawlery wartościują serwisy między innymi poprzez doświadczenia użytkowników, czyli wskaźniki Core Web Vitals i aspekty UX, w skład których wchodzi także atrybut ALT wspierający nie tylko roboty Google’a, ale również osoby niepełnosprawne. W dzisiejszym artykule przedstawimy, co to jest atrybut ALT, jak powinien być zbudowany i czy rzeczywiście wpływa na pozycjonowanie (SEO)? Zapraszamy do lektury!

Atrybut ALT – co to jest?

Znacznik ALT (znany również jako ALT tag) to nic innego, jak specjalny atrybut HTML wykorzystywany przez specjalistów SEO, web developerów oraz właścicieli stron www, którzy dbają o samodzielne pozycjonowanie swojej domeny. Jego wdrożenie ma na celu przekazanie najważniejszych informacji o grafice lub fotografii robotom Google’a (tzw. crawlerom).

Dlaczego warto podpisywać grafiki lub fotografie atrybutem ALT?

Jak powszechnie wiadomo, atrybut ALT jest niezbędny przede wszystkim w celu ułatwienia robotom Google’a odkrywania zawartości Twojej strony internetowej. Warto natomiast wziąć pod uwagę fakt, iż atrybut ALT wspiera również niepełnosprawne osoby. Jak to wygląda w praktyce? Otóż ludzie, którzy mają trudności z czytaniem, ponieważ przykładowo bardzo słabo widzą, zazwyczaj wykorzystują specjalistyczne oprogramowanie odczytujące na głos zarówno standardowy tekst, jak i tekst opisany w atrybucie ALT.

Zobacz:  Content Gap

Atrybut ALT – co to jest?

Czy atrybut ALT wpływa na pozycjonowanie?

Biorąc pod uwagę, że atrybut ALT poprawia wrażenia użytkowników, jakie wynoszą korzystając z dostępnych stron internetowych, możemy śmiało stwierdzić, że znacznik ten wpływa na pozycjonowanie, będąc jednym z ponad dwustu czynników rankingowych. Nie jest to oficjalnie potwierdzone przez developerów giganta z Mountain View, natomiast ułatwiając odczytywanie tekstu osobom niepełnosprawnym, powyższy atrybut wchodzi w aspekt UX (z ang. User Experience), a co za tym idzie – jest ważną składową SXO (z ang. Search Experience Optimization).

Jak powinien być zbudowany atrybut ALT?

Atrybut ALT powinien być zbudowany ze słowa kluczowego odpowiadającego danemu nagłówkowi oraz krótkiego opisu grafiki lub fotografii. Warto, żeby wynosił od 80 do 110 znaków ze spacjami (zzs) rekomendujemy przestrzegać powyższego limitu, ponieważ większość czytników dla osób niepełnosprawnych „ucina” tekst w granicach 110-125 zzs.

Atrybut ALT należy umieszczać w fotografiach produktowych, grafikach lub fotografiach blogowych, a także na landing page’u i podstronach.

Z atrybutu ALT warto zrezygnować, wstawiając fotografie oraz grafiki, które nie przekazują wartościowych informacji. W tym przypadku chodzi głównie o elementy graficzne zastępujące arkusze stylów (np. w postaci grafiki z tłem).

Nazwa każdego zdjęcia po pobraniu z sieci jest podzielona zazwyczaj krótkimi myślnikami (tzw. dywizy). Polecamy się ich pozbyć, dostosowując grafikę lub fotografię do rzeczywistych potrzeb użytkowników (w tym założeniu wszystko ma wyglądać naturalnie). Jeśli tego nie zrobimy, to oprogramowanie osoby niepełnosprawnej przeczyta prawdopodobnie tekst razem z dywizami, co obniży aspekt UX, wpływając negatywnie na pozycję danej strony w SERP-ach (z ang. Search Engine Page Results).

Zobacz:  Testy A/B

Atrybut ALT – co to jest? Jak powinien być zbudowany i czy wpływa na pozycjonowanie (SEO)? Podsumowanie

Znacznik ALT jest atrybutem pochodzącym z języka HTML ułatwiającym odczytanie zawartości witryny robotom Google oraz oprogramowaniom wspierającym osoby niepełnosprawne. 

Warto, żeby był krótki (maksymalnie 110 znaków ze spacjami), konkretny i zawierał niezbędne słowo kluczowe dla danego nagłówka, w którego obrębie znajduje się wstawiona grafika lub fotografia. Odpowiadając na pytanie z nagłówka atrybut ALT wpływa na pozycjonowanie, ponieważ poprawia wrażenia użytkowników (w szczególności osób niepełnosprawnych), jakie wynoszą korzystając z danej strony www, dodatkowo wartościując ją z punktu widzenia robotów Google’a. 

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce atrybutu ALT?

#1 Od kiedy wykorzystuje się atrybut ALT?

Atrybut ALT jest wykorzystywany od ponad 25 lat. Osobami, które zaimplementowały go po raz pierwszy były grupy programistyczne specjalizujące się w języku HTML 2.0.

#2 Jak dodać atrybut obrazka w CMS WordPress?

Aby dodać atrybut alt obrazka WordPress, należy zalogować się do CMS WordPress i wybrać konkretny wpis blogowy. Następnie w sekcji Ustawienia obrazka wpisujemy tekst alternatywny. Po zakończeniu działań klikamy Zapisz.

Dominik Bigosiński

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!