A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Marketing sportowy

Na czym polega marketing sportowy?

Marketing sportowy to specyficzna dziedzina, która do promocji produktów i usług wykorzystuje sport. Tradycyjne narzędzia marketingowe łączymy z pozytywnymi odczuciami, w myśl zasady, że emocjonalne zaangażowanie zwiększa lojalność wobec marki. Na czym polega współczesny marketing sportowy i jak zastosować go w praktyce?

Marketing sportowy

Źródło: https://unsplash.com/photos/woman-doing-weight-lifting-h4i9G-de7Po

Znaczenie marketingu sportowego

Dziś pod działania marketingowe można poddać niemal wszystko — nie inaczej jest ze sportem. Marketing sportowy ma na celu promocję:

  • produktów i usług związanych ze sportem,
  • klubów i drużyn,
  • wydarzeń,
  • sportowców.

O tego typu działaniach promocyjnych mówimy w odniesieniu przede wszystkim do reklam i sprzedaży produktów skierowanych do kibiców. Marketing sportowy znajduje zastosowanie w promowaniu produktów niezwiązanych ze sportem (przykładem jest patronat Orlenu nad polskimi olimpijczykami). W szerszym ujęciu są to nie tylko konkretne działania, ale również sposób komunikacji z kibicami czy kultura organizacyjna.

Marketing sportowy

Źródło: https://www.researchgate.net/figure/Sports-marketing-protagonists_fig2_301154229 

Cele marketingu sportowego

Głównym celem marketingu sportowego jest promowanie produktów, usług i wydarzeń związanych ze sportem. Osiągnięcie go wiąże się ze zwiększeniem przychodów, ale również budowaniem świadomości i rozpoznawalności marki wśród odbiorców. W marketingu sportowym istotną rolę odgrywa zaangażowanie emocjonalne, ponieważ odbiorca zaangażowany jest też bardziej lojalny. Z drugiej strony celem pośrednim jest też pozyskanie i utrzymanie sponsorów, którzy dla wielu drużyn stanowią podstawowe źródło finansowania.

Marketing sportowy – przykłady

Czym w praktyce jest marketing sportowy? Przykłady pokazują, że nie sposób stworzyć jednolitej, sztywnej definicji, zwłaszcza wobec innowacyjnych narzędzi marketingowych. Najciekawsze kampanie to:

  • sponsorowanie polskiej reprezentacji przez Biedronkę — jest to klasyczny przykład marketingu opierający się na sponsorowaniu drużyny lub klubu,
  • kampania „Just do it” stworzona przez Nike — marka od lat współpracuje z gwiazdami, które promują jej produkty,
  • sponsorowanie igrzysk olimpijskich przez Coca-Colę – podczas olimpiady Coca-Cola promuje swoje produkty, często pochodzące z edycji limitowanych,
  • sponsorowanie Ligi Mistrzów UEFA przez Heineken — marka organizuje konkursy, w których można wygrać bilety na finał Ligii Mistrzów.

Marketing sportowy i ambasadorzy marki

Marketing sportowy może skupiać się na promowaniu konkretnych osób ze świata sportu, przede wszystkim zawodników. Najczęściej nawiązują one współpracę ze znanymi markami, promując ich produkty lub usługi. Mogą one być w jakiś sposób związane ze sportem, jednak nie jest to konieczne. Zawodnicy są pożądanymi ambasadorami marki, ponieważ utożsamiają oni ciężką pracę, wyrzeczenia, wytrwałość i zdrowy tryb życia. Przemawiają oni do różnych grup społecznych, co zwiększa ich „atrakcyjność” na rynku reklamy. Trudno wyobrazić sobie lepszego kandydata do promowania cateringu dietetycznego, niż odnoszącego sukcesy sportowca. 

Z jakich narzędzi korzysta współczesny marketing sportowy?

Jak łatwo zauważyć, marketing sportowy czerpie nie tylko z innowacyjnych, ale również tradycyjnych sposobów promocji. Przykładem jest już sam sponsoring, który — choć znany od lat — wciąż jest atrakcyjny zarówno dla jednej, jak i drugiej strony. W tym miejscu warto dodać, że sponsor może korzystać nie tylko z reklamy, ale również ulgi podatkowej (tzw. ulga na sponsoring). Z drugiej strony digital marketing również odgrywa dużą rolę w kampaniach sportowych. Media społecznościowe, kampanie mailowe czy content marketing to potężne narzędzia w rękach marketerów, z których warto korzystać.

Marketing sportowy znajduje zastosowanie na wielu polach. Z jednej strony służy do promocji produktów, usług i marek niezwiązanych ze sportem, z drugiej strony jego celem może być reklama drużyny czy imprezy sportowej. W zależności od korzyści, jakie chcemy osiągnąć, a także okoliczności, wdrażamy inne metody pozyskania klienta. Marketing sportowy ma wymiar nie tylko komercyjny — może służyć również promowaniu dobrych nawyków i aktywności fizycznej.

Autor wpisu: Dorota Tkocz

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!