Czym jest marketplace?
Na skróty
Właściciele sklepów internetowych, którzy prowadzą sprzedaż na rozmaitych płaszczyznach mogą dotrzeć do większego grona odbiorców, a tym samym zwiększyć zyski. Jednym z kanałów sprzedaży, który ma duże znaczenie w tej kwestii jest marketplace. To właśnie w tym miejscu sprzedawcy mają szansę przedstawiania swoich ofert i poszerzania rynku zbytu. Czym jest marketplace i na czym polega jego działanie omówimy w przedmiotowym artykule.
Co to jest marketplace?
Odpowiadając na pytanie co to jest Marketplace można powiedzieć, że jest to pewnego rodzaju internetowe targowisko. Właśnie w tym miejscu rozmaici sprzedawcy mają szansę zaprezentowania oferowane przez siebie produkty. Korzystanie z takiego rozwiązania daje możliwość dotarcia z asortymentem do tysięcy osób, które każdego dnia odwiedzają właśnie marketplace. Ważne jest również to, że wyżej wymienione przybierają coraz częściej postać dużych sklepów, udostępniających swoją powierzchnię innym przedsiębiorcom. Dzięki temu klienci mogą w jednym miejscu znaleźć niemal wszystkie interesujące ich produkty, co niewątpliwie zwiększa komfort zakupów.
Jak działa marketplace?
Po udzieleniu odpowiedzi na pytanie co to marketplace, warto przejść teraz do konkretów i omówienia jak działa ten kanał sprzedaży. Otóż w jednym miejscu przedstawiane są klientom rozmaite oferty towarów, których poszukują. Jeżeli klient szczególnie zainteresuje się konkretnym produktem, po jego wybraniu zostaje przekierowany do strony danego sprzedawcy. To co istotne z punktu widzenia konsumenta, to udostępnianie ważnych informacji ze strony sprzedawców. Mowa tu o cenie produktu, jego dostępności, a także sposobie i czasie dostawy. Dzięki temu zakupy za pośrednictwem marketplace przebiegają sprawnie, co stanowi duże udogodnienie dla kupującego.
Czym jest marketplace dla sklepu internetowego?
Przede wszystkim to, czym jest marketplace dla sklepu internetowego, to niewątpliwie szansa na dotarcie do dużego grona potencjalnych klientów. Im więcej klientów tym większe zyski, w związku z czym pozwala również na mnożenie przychodów przedsiębiorstwa. Ponadto, dzięki podjęciu współpracy z marketplacem sprzedawca nie musi martwić się o działania marketingowe. Może skorzystać z renomy i rozpoznawalności marki, a także zdobytego przez nią zaufania klientów. Sprzedawca wystawiający swoje produkty na takich platformach jak marketplace’y, może zyskać miejsce w ofercie branżowej. Zapewnienie lepszego pozycjonowania asortymentu to kolejna korzyść, jaka płynie z wykorzystywania tego typu kanałów sprzedaży. To co istotne, to budowanie dzięki wsparciu marketplace’ów rozpoznawalności swojej marki. Wyżej wymienione korzyści z podjęcia współpracy z tego typu platformami w sposób wymierny przekładają się na sprzedaż przedsiębiorstwa. Dodatkowo, pozwalają oszczędzić czas i środki finansowe na docieranie do klientów we własnym zakresie. Jest to przede wszystkim szansa dla niewielkich przedsiębiorstw, które dzięki temu mają możliwość rozwinięcia się.
Kupowanie na marketplace – korzyści dla klientów
Po omówieniu korzyści jakie płyną z podjęcia współpracy z marketplace’ami przez sprzedawców, przychodzi czas na odpowiedzenie na pytanie – czym jest marketplace dla klientów i jakie korzyści płyną dla nich z jego użytkowania? Otóż przede wszystkim warto nadmienić, że dzięki użytkowaniu marketplaców klienci mogą w szybki i łatwy sposób dokonywać zakupów interesujących ich produktów. Pozwala to na oszczędność czasu, a także zapewnia komfort kupowania. Za sprawą udostępniania przez sprzedawców takich informacji jak cena produktu, jego dostępność, a także czas dostawy istnieje możliwość wybrania oferty, która najlepiej spełnia ich oczekiwania. Co ważne, klienci mogą podjąć decyzję również o tym, w jaki sposób zostanie dostarczony im dokonany przez nich zakup. Marketplace umożliwia dobranie produktu zgodnie z trendami. Ponadto, zapewnia kupującym szeroki asortyment, w którym nie brakuje specjalistycznych produktów dla wybranych branż. To co najważniejsze to gwarancja bezpieczeństwa zakupów. Wszystko przez fakt weryfikacji sprzedawców wystawiających na ich łamach swoje produkty.
Czy korzystanie z marketplace jest darmowe?
Biorąc pod uwagę klientów kupujących towary na platformach tego typu, jest to darmowe. Natomiast w odniesieniu do sprzedawców, którzy wystawiają na marketplacach swoje produkty, to wszystko zależy od polityki danej platformy. W niektórych przypadkach można wystawiać swoje produkty zupełnie za darmo. Istnieją również takie rozwiązania, kiedy np. wystawienie pierwszych kilkunastu lub kilkudziesięciu towarów na sprzedaż jest bezpłatne, natomiast za każde kolejne trzeba uiścić opłatę. Niektóre marketplace’y oferują możliwość dokonania zakupu określonych pakietów, które pozwalają sprzedającym na korzystanie z dodatkowych funkcji jak choćby promowanie swoich produktów spośród innych, dostępnych w danej kategorii. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, z jakiej platformy się korzysta i na jaką skalę prowadzona jest sprzedaż. Za sprzedaż niektórych produktów pobierana jest niejednokrotnie prowizja od sprzedającego.