A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Clickbait

Co to jest clickbait?

Słowo „clickbait” ma swoją genezę w języku angielskim. To również połączenie „click” oraz „bait”, czyli w dosłownym rozumieniu „kliknięcie” oraz „przynęta”. Sprawdź podstawowe informacje na temat tego określenia.

Co to jest clickbait – definicja

Clickbait to bardzo popularne w internecie działanie, które polega na przyciągnięciu uwagi użytkowników tytułem artykułu, filmu lub na przykład miniaturką. Mówi się wtedy o „clickbaitowym tytule” bądź też „clickbaitowej miniaturce”. Zazwyczaj jest to równoznaczne z wyolbrzymieniem znaczenia zawartości konkretnej publikacji lub na przykład filmu. 

Nierzadko ten zabieg generuje koszt w postaci rozczarowania użytkownika. Nie zawsze jednak musi tak być. Clickbait to zatem odnośnik, który swoim tytułem lub grafiką zachęca użytkownika do kliknięcia i przejścia na stronę internetową. Nagłówek, który zaskakuje ma na celu przyciągnąć uwagę, a także wzbudzić ciekawość. Tego typu tytuły znaleźć można między innymi: na portalach informacyjnych, w mediach społecznościowych, newsletterach i blogach tematycznych.

Zgodnie z informacjami, które są zawarte na stronie Wikipedii clickbait cechuje się sensacyjnym nagłówkiem i/lub miniaturką, która przyciąga uwagę. Opisywane działanie wykorzystuje bowiem naturalną ciekawość człowieka (ang. curiosity gap)

Clickbait – jak stworzyć dobrą „przynętę”?

Jak wspomnieliśmy człon „bait” oznacza „przynętę” w dosłownym rozumieniu. W związku z tym trzeba pamiętać o stosowaniu sprawdzonych sposobów, aby wzbudzić ciekawość odbiorców. Wymienić można w tym przypadku między innymi środki językowe, takie jak:

  • wyolbrzymienia,
  • stosowanie słów-obietnic,
  • wykorzystywanie kilku krótkich wyrazów, które mogą być pisane z Caps Lockiem,
  • wykorzystywanie zapytań oraz wykrzyknień,
  • operowanie niedopowiedzeniem,
  • wykorzystywanie list.
Zobacz:  On-page SEO

Warto wspomnieć również o roli dołączania clickbaitowych obrazków.

Wyolbrzymienia w clickbaitowych nagłówkach to na przykład „Sprawdź, ile zarabia spawacz. Nie uwierzysz!”. Wykorzystywanie słów obietnic to stosowanie słów, takich jak na przykład: błyskawiczny, łatwy, darmowy, gratis. Tworzenie w odnośnikach, które można nazwać clickbaitami krótkich wyrazów, takich jak na choćby „SPRAWDŹ!” perswazyjnie działa na odbiorcę komunikatu. Formułowanie zapytań lub wykrzyknień typu: „Uważaj na to!” również może być skuteczne. 

Operowanie niedopowiedzeniem zdarza się, gdy tekst dostępny po kliknięciu jest o czymś zupełnie innym niż temat, który przychodzi do głowy. Na przykład „Po wyjściu z domu zobaczył TO na wycieraczce! Zobacz zdjęcia”. Takie działanie bardzo mocno wpływa na wyobraźnię czytelników. 

Do wykorzystywania list dochodzi na przykład w sytuacji, gdy widzisz nagłówek „5 sprawdzonych sposobów na to, jak schudnąć”, „10 najbogatszych ludzi w Polsce!”. Stosowanie tego typu zabiegów na przykład w artykułach sponsorowanych to powszechna praktyka między innymi w marketingu internetowym.

Jeżeli chcesz, aby promowaniem Twojej firmowej witryny lub Twojej oferty zajęli się specjaliści, postaw na którąś z renomowanych agencji interaktywnych. Dla przykładu godnym polecenia usługodawcą jest Semcore.

Clickbait

Dlaczego clickbait jest tak często wykorzystywany?

Odpowiedź na to pytanie jest krótka. Po prostu jest skuteczny. Wspomnieliśmy wcześniej, że w ten sposób osoba, która formułuje tytuły, oddziałuje na ciekawość odbiorców. Zaintrygowany czytelnik klika zatem w nagłówek, a następnie przenosi się na stronę internetową. 

Zobacz:  Marketing relacji

Zwiększenie liczby wyświetleń artykułu bądź też filmu jest jednym z celów stosowania clickbaitów. Nierzadko wykorzystuje się również to narzędzie po to, aby sprzedać określony produkt. Jednym z kanałów, którymi docierają do odbiorców clickbaitowe tytuły, są newslettery. Zabieg jest również stosowany w mediach społecznościowych po to, aby użytkownicy poświęcili czas na przykład na przeczytanie konkretnego artykułu.

Clickbait – kiedy jest dobrym trickiem?

Sama tematyka clickbaitu jest zagadnieniem dość kontrowersyjnym. Opisywane działanie balansuje bowiem nierzadko na granicy etycznego zachowania. Jeżeli jednak zachęca użytkowników stron internetowych oraz różnych mediów społecznościowych do przeczytania treści lub zapoznania się z filmem, ale nie wprowadza w błąd, można określić je skutecznym.

Oczywiście w sytuacji, gdy autor clickbaitowego tytułu szuka taniej sensacji i próbuje grać na emocjach czytelników, zjawisko clickbaitu jest szkodliwe. Szerzy ono bowiem nieprawidłowe informacje. Na szczęście, gdy publikacją artykułów sponsorowanych bądź też wpisów blogowych zajmują się eksperci ze sprawdzonych agencji, nie musisz obawiać się tego, że treści, które zostaną opublikowane na Twojej witrynie, będą negatywnie ocenione. Pamiętaj, że to kiedy clickbait jest dobrym narzędziem, zależy od tego, kto go stosuje i w jaki sposób. 

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!