Semcore Słownik Content Gap

Co to jest Content Gap?

Content Gap odnosi się do luki istniejącej między treściami, znajdującymi się na firmowej stronie, a wyszukiwaniami z ruchu organicznego (czyli bezpłatnego). Analiza Content Gap pozwala na stwierdzenie, co zrobić, aby strona stała się bardziej widoczna, a tym samym firma była w stanie poprawić swoje wyniki finansowe i wizerunkowe. 

Content Gap – definicja

Content Gap można zdefiniować jako różnica w treściach na stronie firmy a tym, czego poszukują użytkownicy Google. Proces analizy Content Gap sprawia, że możliwe jest sprawdzenie luk w treści oraz słowach kluczowych. Najczęściej tego typu analiza przeprowadzana jest przez agencję marketingową, działającą zewnętrznie, albo też przez wewnętrzny dział SEO, czy też specjalistę do spraw SEO (zatrudnionego w firmie lub działającego jako wolny strzelec). Uznaje się również, że kwintesencją przełamania problemów z Content Gap jest wyjście ze strefy komfortu i poszukiwanie inspiracji na innych stronach, na przykład rywalizujących firm lub swoich klientów. Najczęściej analiza Content Gap prowadzi do wyszukania brakujących fraz kluczowych, które sprawiają, że pojawiają się problemy związane z wyświetlaniem się w wyszukiwarce. Po prostu brak słów kluczowych o dużym potencjale sprawia, że dana witryna internetowa znajduje się na drugiej, trzeciej lub jeszcze dalszej stronie w Google, Bing lub innym miejscu. Warto zaznaczyć, że w 2011 roku, a więc już ponad dekadę temu, wyszukiwarka Google wprowadziła nową aktualizację, czyli Pandę. To właśnie ta aktualizacja sprawiła, że firmy zaczęły zwracać coraz większą uwagę na to, co publikują na swoich stronach internetowych, a także na zawartość blogów oraz poradników. W ten sposób doceniona została praca copywriterów i content managerów, a także agencji marketingowych. Obecnie jakość treści wciąż ma ogromne znaczenie, jednak bardzo ważne jest także zwracanie uwagi na frazy kluczowe i dopasowywanie się do nich. 

Zobacz:  Indeksowanie

Zalety analizy Content Gap

Analiza Content Gap niesie ze sobą wiele korzyści dla firmy, a do najważniejszych zalet można zakwalifikować:

  • poznanie tych treści, na których należy się skoncentrować na danej stronie internetowej, dzięki czemu artykuły blogowe i poradnikowe, ale także landing pages będą dostosowane do potrzeb klientów oraz samej wyszukiwarki internetowej;
  • dodanie ważnych słów kluczowych, które są bardzo istotne z punktu widzenia algorytmów Google;
  • otrzymanie jak najlepszych efektów na swojej stronie internetowej;
  • zdobycie wartościowych informacji na temat konkurencji i sytuacji w danej branży;
  • uniknięcie sytuacji, w której użytkownik znajduje się na stronie internetowej, ale nie znajduje tam ważnych dla siebie informacji, a tym samym rezygnuje z przeglądania;
  • możliwość przeskoczenia konkurencji, chociaż w tym celu bardzo ważne jest również dodanie innych działań z zakresu SEO oraz content marketingu.

Można więc uznać, że Content Gap odpowiada na potrzeby użytkowników oraz wyszukiwarek, a tym samym sprawia, że dana strona internetowa cieszy się większym zainteresowaniem. To oczywiście przekłada się na wyższe wyniki finansowe, a także stworzenie lepszego wizerunku firmy. 

Przykłady Content Gap

Istnieje bardzo wiele możliwych przykładów, dotyczących Content Gap. Jednym z nich jest sytuacja, w której dana firma sprzedaje biżuterię. Otrzymuje zalecenia od firmy SEO, zgodnie z którymi powinna stworzyć stronę internetową, nasyconą słowami kluczowymi, ale także blogi, poradniki i teksty zewnętrzne. Niestety mimo że właściciel firmy poświęca dużo czasu na to, aby zaistnieć w internecie, to wciąż strona jest słabo wypozycjonowana. Okazuje się, że do używanych słów kluczowych należą takie jak: biżuteria damska, biżuteria męska, jednak analiza Content Gap wskazuje na to, że warto dodać frazy typu long-tail, czyli z długim ogonem, a więc na przykład elegancka biżuteria dla kobiet, biżuteria męska ze stali chirurgicznej, damska biżuteria z grawerem, biżuteria kobieca ze złota. Okazuje się, że po całościowej analizie brakowało wielu fraz kluczowych, które są istotne z punktu widzenia użytkownika (czyli często wyszukiwane), a także z punktu widzenia samej wyszukiwarki Google. W tym miejscu warto zaznaczyć, że czasami dokładna analiza pozwala na pozycjonowanie się nawet na pierwsze miejsce w wyszukiwarce. Tak sytuacja dotyczy frazy z adwokatem w roli głównej. Mogłoby się wydawać, że świetną opcją jest dodanie takich słów kluczowych jak adwokat w Warszawie, dobry adwokat. W rzeczywistości użytkownicy znacznie częściej wyszukują informacje na temat danego zawodu, a także różnice między adwokatem i prawnikiem lub adwokatem i radca prawnym. Wystarczyło więc stworzyć odpowiednią podstronę i już możliwe było wskoczenie na wyższe pozycje w wyszukiwarce. Dobra analiza Content Gap przynosi więc ogromne korzyści. 

Krystian Fijał

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 4,3 / 5. Liczba głosów: 3

Brak głosów - oceń jako pierwszy!