Co to jest Content Gap?
Na skróty
Przy optymalizacji treści na stronie internetowej, np. z pomocą odpowiednich narzędzi, możesz zetknąć się z pojęciem Content Gap. Co to oznacza? I w jaki sposób możesz taką lukę zapełnić? Jeśli nie wiesz, czytaj dalej.
Content Gap odnosi się do luki istniejącej między treściami, które już znajdują się na Twojej stronie, a wyszukiwaniami z ruchu organicznego (czyli bezpłatnego). Analiza Content Gap (eng. Content Gap Analysis) pozwala dowiedzieć się, co zrobić, aby strona stała się bardziej widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania, a tym samym zbudowała marce silny wizerunek w sieci.
Definicja Content Gap
Content Gap można zdefiniować jako różnicę w treściach na stronie firmy i tym, jakie są oczekiwania użytkowników. Oczywiście, dotyczy to określonej tematyki bądź branży. Posłużmy się przykładem: załóżmy, że prowadzisz blog firmowy o meblach. Jeśli wśród wpisów nie ma wpisu na temat tego, jakie zalety ma wyspa kuchenna, a użytkownicy poszukują tego typu treści (i znajdują je np. u Twojej konkurencji), oznacza to, że jest to właśnie Twój Content Gap. I choć nie jest to wymarzona sytuacja, możesz wykorzystać ją jako wskazówkę dla tworzenia dalszej strategii content marketingowej.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-person-sitting-in-front-of-a-laptop-computer-3YFt82q5nP4
Analiza Content Gap
Dobra analiza Content Gap pozwala na sprawdzenie luk w treści oraz słowach kluczowych. Najczęściej tego typu analiza przeprowadzana jest przez agencję marketingową, działającą zewnętrznie, albo też przez wewnętrzny dział SEO. Uznaje się również, że kwintesencją przełamania problemów z Content Gap jest wyjście ze strefy komfortu i poszukiwanie inspiracji na innych stronach, a więc analiza konkurencji i tworzonego przez nią contentu.
Najczęściej analiza Content Gap prowadzi do wyszukania brakujących fraz kluczowych, które sprawiają, że pojawiają się problemy związane z wyświetlaniem się w wyszukiwarce. Po prostu brak słów kluczowych o dużym potencjale sprawia, że dana witryna internetowa znajduje się na drugiej, trzeciej lub jeszcze dalszej stronie w Google, Bing lub innym miejscu. Warto zaznaczyć, że w 2011 roku, a więc już ponad dekadę temu, wyszukiwarka Google wprowadziła nową aktualizację, czyli Pandę. To właśnie ta aktualizacja sprawiła, że firmy zaczęły zwracać coraz większą uwagę na to, co publikują na swoich stronach internetowych, a także na zawartość blogów oraz poradników.
Jak przeprowadzić analizę Content Gap?
Poniżej przedstawiamy analizę Content Gap w kilku krokach. Schemat ten pomoże Ci zwłaszcza wtedy, gdy chcesz podjąć się tego zadania samodzielnie i/lub robisz to po raz pierwszy.
Zdefiniuj cele
Zastanów się, jakie cele biznesowe ma pomóc Ci osiągnąć analiza Content Gap. Może być to np. zwiększenie ruchu na stronie internetowej, zbudowanie wizerunku eksperta w określonej dziedzinie lub poprawa konwersji.
Zidentyfikuj konkurencję
Przygotuj spis swoich konkurentów. Jeśli nie masz pewności, możesz skorzystać z narzędzi dostępnych online, takich jak narzędzie AHREFS, SEMrush czy Google Search Console.
Zbadaj słowa kluczowe
Wykorzystując narzędzia do analizy słów kluczowych znajdź te z fraz kluczowych, które są najbardziej istotne dla Twojej branży. W celu identyfikacji słów kluczowych o największej „kaloryce” możesz także prowadzić poszukiwania na stronach konkurencji.
Porównaj treści
Przeanalizuj content na stronach konkurencyjnych. Zwróć przy tym uwagę nie tylko na użyte słowa kluczowe, ale też długość poszczególnych typów treści, stopień wyczerpania danego tematu czy wykorzystywane formaty (artykuły, infografiki, video).
Zidentyfikuj i uzupełnij luki
Na podstawie analizy zidentyfikuj te tematy, których nie poruszasz na Twojej stronie internetowej, a które mogą być ciekawe dla Twoich potencjalnych klientów. Następnie stwórz wartościową treść, która uzupełni ten obszar contentu.
Analiza Content Gap pozwala nie tylko na optymalizację treści!
Taka analiza niesie za sobą wiele korzyści. I, choć oczywistą zaletą jest przede wszystkim możliwość odnalezienia luk w Twoich treściach, dzięki analizie Content Gap możesz również:
- poznać treści, na których warto się skoncentrować na danej stronie internetowej, dzięki czemu artykuły blogowe i poradnikowe, ale także landing pages będą dostosowane do potrzeb klientów oraz widoczne w wynikach wyszukiwania,
- dodać ważne słowa kluczowe, mocno wpływające na pojawienie się witryny na wyższych pozycjach w wyszukiwarce,
- otrzymać jak najlepsze efekty i konwersję na Twojej stronie internetowej,
- zgromadzić wartościowe informacje, bazujące na stronach konkurencyjnych, na temat sytuacji w branży,
- uniknąć sytuacji, w której część użytkowników znajduje się na Twojej stronie internetowej, ale nie znajduje tam ważnych dla siebie informacji, a tym samym rezygnuje z przeglądania,
- wyprzedzić konkurencję, chociaż w tym celu bardzo ważne jest również dodanie innych działań z zakresu SEO oraz content marketingu.
Można więc uznać, że analiza Content Gap odpowiada na potrzeby użytkowników oraz wyszukiwarek, a tym samym sprawia, że dana strona internetowa cieszy się większym zainteresowaniem. To oczywiście przekłada się na wyższe wyniki finansowe, a także stworzenie lepszego wizerunku firmy.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-close-up-of-a-computer-screen-with-a-blurry-background-oMe_FjZnHGU
Przykłady Content Gap w działalności content marketingowej
Żeby pokazać, jak w praktyce może wyglądać Content Gap, ponownie sięgniemy po przykład. Wyobraźmy sobie, że dana firma sprzedaje biżuterię. Otrzymuje zalecenia od firmy SEO, zgodnie z którymi ważne jest stworzenie nowych treści, nasyconych słowami kluczowymi, ale także bloga, poradnika i tekstów zewnętrznych. Niestety, mimo że właściciel firmy poświęca dużo czasu na to, aby zaistnieć w Internecie, jego witryna wciąż jest słabo wypozycjonowana.
Okazuje się, że użyto słów kluczowych, takich jak „biżuteria damska” oraz „biżuteria męska”, jednak dzięki analizie Content Gap okazuje się, że warto dodać także frazy typu long-tail, czyli z długim ogonem, a więc na przykład „elegancka biżuteria dla kobiet”, „biżuteria męska ze stali chirurgicznej”, „damska biżuteria z grawerem” czy „biżuteria kobieca ze złota”. Analiza Content Gap wskazała więc, że istniejące treści nie zawierały wielu fraz kluczowych, istotnych z punktu widzenia użytkowników (czyli często wyszukiwanych), a także samego Google.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że przeprowadzenie dokładnej analizy słów kluczowych i luk w treści nierzadko pozwala na pozycjonowanie się nawet na pierwsze miejsce w wyszukiwarce. Taka sytuacja dotyczy np. frazy z adwokatem w roli głównej. Mogłoby się wydawać, że idealnym rozwiązaniem jest wówczas uwzględnienie w Twoich treściach takich słów kluczowych jak „adwokat w Warszawie” bądź „dobry adwokat”. W rzeczywistości użytkownicy znacznie częściej wyszukują informacje na temat danego zawodu, a także różnice między adwokatem i prawnikiem lub adwokatem i radcą prawnym. Wystarczy więc stworzyć odpowiednią podstronę (np. artykuł na ten temat), by możliwe było wskoczenie na wyższe pozycje w wyszukiwarce.