Jak stworzyć prostą grafikę do mediów społecznościowych?
5 min
5 min
Na skróty
Prowadzisz firmowe media społecznościowe, takie jak Instagram lub Facebook? Jeśli tak, to na pewno wiesz, jak często potrzebne są chociażby infografiki, które można wykorzystać w wielu typach postów na Instagramie i w obrębie Facebooka. Nie tylko urozmaicają one profil, ale są też świetnym, dziś nieodzownym elementem content marketingu.
Poniżej opisujemy, jak możesz zrobić grafikę, która przyda się w Twoich publikacjach. A to wszystko z pomocą narzędzi dostępnych w Internecie! Niech dodatkową zachętą będzie fakt, że w większości są one naprawdę proste w obsłudze.
Zdecydowanie największą zaletą umiejętności tworzenia grafik jest możliwość przedstawienia najważniejszych informacji w bardzo przystępnej dla odbiorców formie. Na takich grafikach możesz „przemycić” odpowiedni tekst i poinformować o nowościach z życia firmy, rozszerzeniu asortymentu czy pochwalić się owocną współpracą.
Możliwość tworzenia grafik przyda się także w komunikacji wewnętrznej, np. gdy chcesz poinformować pracowników o zbiórce pieniędzy czy firmowym przyjęciu.
Narzędzi do tworzenia jest wiele – możesz pracować zarówno w nieco bardziej zaawansowanych programach, takich jak InDesign czy Photoshop, lub prostszych, np. Canva.
W tych dostępnych online zwykle można korzystać z gotowych elementów, takich jak np. gotowe tło, ale też z grafik, darmowych zdjęć lub gradientów. Istnieją także gotowe wzory, które na początek mogą okazać się przydatne do pozyskiwania inspiracji na nowe kreacje.
Nie bój się próbować i ryzykować. Twórz kilka opcji jednej grafiki i wybierz tą, która wyda Ci się najatrakcyjniejsza i najbardziej pasująca do Twojego profilu i informacji, którą chcesz właśnie przekazać. Wypracuj sobie szablony, na których w przyszłości będziesz mógł szybko pracować i zaledwie zmieniać treści i grafiki.
Canva to obecnie chyba najpopularniejsze narzędzie, które zrewolucjonizowało tworzenie grafik. Bez względu na to, czy masz już jakieś doświadczenie w tej dziedzinie, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z projektowaniem, Canva oferuje wszystko, czego potrzebujesz, aby stworzyć idealną grafikę, adekwatną do potrzeb.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-laptop-computer-sitting-on-top-of-a-wooden-table-eD1E6Rqyeag
Canva słynie ze swojej intuicyjności, dlatego również tworzenie grafik z pomocą tego narzędzia należy do stosunkowo łatwego zadana – niezależnie od tego, czy chcesz stworzyć post na media społecznościowe, prezentację, czy logo na stronę internetową.
Do dyspozycji masz m.in. gotowe elementy graficzne (wiele z nich dostępnych jest nawet w darmowej wersji aplikacji) i szablony podzielone na różne style. Dodatkowo, wszystko opiera się na metodzie „drag and drop”, czyli „przeciągnij i upuść”, co jeszcze bardziej upraszcza cały proces.
Program dostępny jest w wersji darmowej, jak również płatnej. Ta pierwsza pozwoli Ci na wykonanie i pobranie prostych projektów, natomiast płatna Canva Pro oferuje dodatkowe grafiki, szablony czy fonty, a także kilka bonusowych funkcji (m.in. możliwość usuwania tła z obrazów).
Ten profesjonalny program od lat służy do tworzenia bardziej zaawansowanych grafik. Choć często kojarzony jest z projektowaniem książek, magazynów i innych materiałów drukowanych (np. ulotki), jego możliwości są dużo większe.
Sporą zaletą InDesign jest duża kontrola nad układem strony. Narzędzie to pozwala bowiem na to, by precyzyjnie rozmieścić poszczególne elementy graficzne na stronie, a także np. tekst. W ten sposób można tworzyć dość rozbudowane projekty, nie tracące na estetyce i profesjonalnym wyglądzie.
Gotowe projekty zapisz na dysku komputera w wybranym formacie (PDF, EPUB, HTML i innych). Dzięki temu stworzona grafika będzie wyświetlać się prawidłowo zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i w przeglądarce. Warto dodać, że program współpracuje także z innymi programami z pakietu Adobe Creative Cloud, w tym z Photoshopem, o którym zaraz.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-close-up-of-a-computer-screen-with-a-keyboard–AsYePwxn_w
Adobe InDesign to potężne narzędzie, które pozwala tworzyć profesjonalne projekty graficzne, dlatego warto zainwestować czas na jego naukę – dopiero wtedy będziesz w stanie wykorzystać pełnię jego możliwości.
Nie wiesz, od czego zacząć? Oto kilka pomocnych kroków na początek.
Musisz przy tym określić format, rozmiar i orientację strony, które najlepiej odpowiadają Twojej wizji. Jeśli chcesz, zaimportuj grafikę. Niezależnie od tego, czy dysponujesz grafiką rastrową, czy wektorową, możesz wykorzystać ją w projekcie, a także skalować, obracać bądź przycinać wybrany element znajdujący się na niej.
Skorzystaj z gotowej palety lub stwórz swoją własną. InDesign pozwala bowiem na precyzyjne dopasowanie kolorystyki do danego projektu.
Wprowadź tekst, a następnie przejdź do wyboru czcionek, rozmiaru i stylu. Możesz użyć przy tym rozmaitych efektów (obramowanie, cieniowanie, przekształcanie).
Adobe Photoshop to niekwestionowany król edycji grafiki. Jego funkcjonalność wykracza daleko poza prostą obróbkę zdjęć, oferując szerokie spektrum narzędzi, które zadowolą zarówno początkujących, jak i profesjonalnych grafików.
Narzędzie oferuje opcje zarówno dla osób początkujących, jak i tych zaawansowanych. Amatorzy będą w stanie np. przyciąć zdjęcia lub wykonać korektę jasności; zaawansowani zaś skorzystają z możliwości tworzenia skomplikowanych masek, retuszu bądź funkcji projektowych.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-person-is-writing-on-a-piece-of-paper-1q8vISKELBU
Dla kogo jest zatem tworzenie grafiki w Photoshopie?
dla amatorów fotografii, którzy mogą z jego pomocą edytować swoje zdjęcia, np. usuwając niedoskonałości czy korygując kolorystykę zdjęć,
dla profesjonalnych grafików, którzy w Photoshopie stworzą zaawansowane grafiki, zaprojektują logo, ilustracje czy elementy graficzne na stronę internetową,
dla projektantów, którzy potrzebują przygotować materiały do druku, np. plakaty, ulotki bądź okładki książek.
Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić grafikę w Photoshopie, na początek pamiętaj o tym, że (w przeciwieństwie do narzędzi, takich jak np. Canva) program ten wymaga on czasu i praktyki. Nie jest również najprostszy w obsłudze, jednak im więcej czasu poświęcisz na naukę, tym bardziej zaawansowane projekty będziesz w stanie realizować później.
Aby uniknąć zniechęcenia, na początek korzystaj z tego, co możliwie proste, np. spróbuj przyciąć zdjęcia, dostosować jasność i kontrast lub usunąć niechciane pozostałe elementy tła. Z czasem możesz przejść do bardziej zaawansowanych technik, takich jak tworzenie własnych pędzli, stosowanie warstw czy korzystanie z masek. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest regularna praktyka i eksperymentowanie z różnymi narzędziami i funkcjami.
Nawet, jeśli nie aspirujesz do miana specjalisty w tej dziedzinie, warto zaznajomić się z kilkoma podstawowymi zasadami, przydatnymi w tworzeniu grafik. Dzięki nim w prosty sposób możesz osiągnąć jeszcze lepsze efekty.
Tworząc grafikę skup się przede wszystkim, na możliwie jak największym skróceniu treści, którą chcesz przekazać – wykorzystaj chwytliwe hasło, które wyróżni się na Twoim profilu i sprawi, że odbiorcy chętnie w nie klikną, aby poznać więcej szczegółów.
Nie przesadzaj również z treściami i dodatkami w grafice, unikaj np. nadmiernego nakładania filtrów. Spraw, żeby treść, którą chcesz przekazać była kluczowa, a uwagi nie odciągały elementy dekoracyjne.
Zadbaj o urozmaicenie treści ciekawym piktogramem lub zdjęciem – wybierz takie, które będzie kolorystycznie pasowało do reszty lub idealnie wpasuje się w temat wpisu.
Ustal kolory i określony sposób przekazywania treści z różnych kategorii – niech np. informacje o nowych partnerach wyglądają inaczej, niż te dotyczące wyników finansowych firmy. Sprawi to, że odbiorcy będą w stanie łatwo się zorientować i odnaleźć w publikowanych przez Ciebie treściach.
Nie stawiaj tylko na jeden styl postów; dodaj zamiennie grafiki ze zdjęciami i filmami. Przerywaj to wszystko memami czy gifem. Zaskakuj swoich odbiorców i stwórz dla nich atrakcyjny profil.
Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Swoją przygodę w Semcore rozpoczęła jako praktykantka, by później podjąć regularną pracę w dziale wsparcia sprzedaży, a następnie przejść do działu marketingu. Miłośniczka kotów, mody i podróży.