Czym jest przekierowanie 308 i do czego je wykorzystać?
Na skróty
Przekierowanie 308 to najprostszy sposób na zmianę lokalizacji strony — i coraz częściej zalecana alternatywa dla klasycznego HTTP 301. Wyjaśniamy, kiedy warto z niego korzystać i czym różni się od innych kodów przekierowań.
Przekierowanie 308 — co to takiego?
W skrócie: przekierowanie 308 to informacja dla przeglądarek internetowych, że dana strona WWW (wraz z jej wszystkimi zasobami) została na stałe przeniesiona z jednego adresu URL na inny.
Jeżeli je wdrożymy — użytkownicy, którzy będą próbowali wejść na stronę ze starszego adresu zostaną automatycznie przekierowani na ten aktualny, bez żadnych zmian w zawartości witryny ani wydłużenia procesu ładowania.
To samo zresztą dotyczy botów Google, co będzie ważne w kontekście SXO. O tym jednak w ostatniej części naszego wpisu.
Ci, którzy wiedzą już nieco o kodach HTTP pewnie widzą, że przekierowanie 308 spełnia identyczną funkcję jak kod HTTP 301 — oba stanowią informację o stałej zmianie adresu zawartości witryny i używa się ich w dokładnie tych samych sytuacjach. Różnica jest subtelna. Przekierowanie 301 zachowuje przy zmianie adresu wszystkie dane strony — ale może zmienić metodę przesyłu danych w protokole HTTP (na przykład z POST na GET). Kod 308 jest pod tym względem bardziej rygorystyczny i wymusza utrzymanie przez przeglądarkę tej samej metody, co może (w niektórych przypadkach) ułatwić realizację zapytań po stronie serwera.
Przekierowanie 308 jest „dzieckiem” protokołu HTTP/1.1 — wprowadzonym dopiero od 2015 roku. Wcześniej jedyną opcją stałego przekierowania był właśnie kod 301. Ten drugi wciąż jest zresztą bardzo powszechnie stosowany — ale przy wdrażaniu nowych projektów raczej zaleca się przejście na HTTP 308. O ile na początku pojawiały się problemy z interpretacją nowego kodu przez przeglądarki, dziś ma już pełne wsparcie i w aplikacjach desktopowych, i w przeznaczonych na urządzenia mobilne.
Kiedy wdraża się przekierowania 308?
Kod HTTP 308 — tak samo jak wcześniej 301 — należy zastosować wtedy, gdy przenosimy stronę pod nowy adres… i wiemy, że nie jest to „przeprowadzka” tymczasowa. W takiej sytuacji lepiej sprawdziłoby się przekierowanie 307, ewentualnie — starsze przekierowanie 302 (różnica między nimi jest identyczna, jak między kodami 308 oraz 301).
W praktyce z przekierowań 308 korzystamy:
- przy zmianie lokalizacji całej strony — ale i pojedynczych podstron;
- gdy chcemy przekierować cały ruch z nieaktualnej, usuwanej podstrony na inną;
- przy zmianie domeny — na przykład w ramach rebrandingu firmy czy z uwagi na lepszą optymalizację pod SEO;
- po wdrożeniu certyfikatu bezpieczeństwa SSL (przejściu z protokołu HTTP na HTTPS);
- gdy chcemy zachować ciągłość metody przesyłu danych przez całą drogę, jaką pokonuje na stronie użytkownik (to bardzo ważne w przypadku e-commerce’ów — gdzie użytkownik w trakcie jednej sesji może być kilkukrotnie przekierowywany między, na przykład, koszykiem zakupowym a formularzem logowania/rejestracji).
Czy przekierowanie 308 może mieć wpływ na pozycjonowanie strony?
I tak, i nie. Prawidłowo zastosowane przekierowanie samo w sobie nie poprawi pozycji strony w SERP-ach, ale… pozwoli uniknąć jej spadku. Dlaczego?
Przede wszystkim, kod 308 (podobnie jak i 301) stanowi dla algorytmów Google informację o tym, aby wraz z zasobami strony przenieść pod nowy adres praktycznie całą jej moc SEO (tzw. link juice). Autorytet domeny w oczach algorytmów pozostanie więc niemal ten sam, nawet jeśli kompletnie zmienimy jej nazwę.
Druga kwestia — w momencie stałego przekierowania ruchu na nowy adres roboty wyszukiwarki przestają indeksować poprzednią wersję domeny. Owszem, przez pewien czas po przeprowadzce strona może być widoczna w SERP-ach pod starym adresem URL — ale cały ruch (wraz z link juice) trafi już na nową domenę. Z reguły jednak nieaktualne adresy, od których prowadzone są przekierowania 308 szybki znikają z wyników wyszukiwania — i dobrze, bo pozwala to uniknąć obniżenia oceny strony ze względu na duplikację treści.