A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Audiomarketing

Co to jest Audiomarketing?

Audiomarketing, nazywany także marketingiem dźwięku, opiera się na wykorzystaniu elementów audio, aby wpływać na klientów. Audiomarketing odnosi się do muzyki, audycji i różnych dźwięków, które mają zwiększyć zaangażowanie ze strony klientów i ich zainteresowanie. Technika ta może przynosić firmom korzyści.

Co to jest Audiomarketing? – definicja

Audiomarketing to zastosowanie dźwięków w marketingu, które mają wpłynąć na klientów i sprawić, by kupowali więcej lub podejmowali inne decyzje zakupowe. Audiomarketing najczęściej stosowany jest w sklepach stacjonarnych, a także centrach handlowych.

Warto dodać, że audiomarketing jest jednym z elementów marketingu sensorycznego, czyli związanego ze zmysłami. Innym z takich aspektów jest aromamarketing, czyli wywoływanie konkretnych doznań i decyzji zapachami. Audiomarketing w znacznym stopniu może wpływać na atmosferę w danym miejscu, na przykład w sklepie. Dźwięki, wydobywające się z głośników, muzyka lub słowa, mogą zachęcać konsumentów do wydawania pieniędzy.

Niektóre badania wskazują nawet na to, że ponad 70% klientów chętniej dokonuje zakupów w tych sklepach, w których gra muzyka. Drugą, zupełnie odwrotną tendencją, są z kolei ciche godziny w marketach spożywczych, które są skierowane przede wszystkim do osób, cierpiących na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Audiomarketing przybiera współcześnie różne formy, jednak jego cel jest ten sam – zwiększenie sprzedaży i zadowolenia klientów. 

Zalety audiomarketingu

Do najważniejszych korzyści, związanych z zastosowaniem audiomarketingu, należą:

  • zadbanie o dobrą atmosferę i pozytywne doświadczenia zakupowe,
  • zwiększenie sprzedaży w sklepie,
  • wzrost zadowolenia klientów i ich zaangażowania w zakupy,
  • zwiększenie czasu, który spędzają konsumenci w miejscu sprzedaży,
  • sprawienie, że klienci chętniej wrócą do takiego miejsca,
  • wywołanie konkretnych emocji u klienta, na przykład radości, wzruszenia, satysfakcji,
  • kreowanie pozytywnego wizerunku marki. 
Zobacz:  Context Marketing

W praktyce wiele firm stworzyło na tyle zapadające w pamięć dźwięki, że obecnie klienci od razu przypominają sobie o tej muzyczce, gdy widzą logo firmy. Może wystąpić także odwrotna sytuacja – konsument widząc logo danej marki, od razu słyszy w głowie muzykę z nią kojarzoną. Świetnym przykładem jest tutaj marka Netflix, której charakterystyczny dźwięk „tudum”, przy otwieraniu aplikacji od razu zapada w pamięć. Marketing sensoryczny tworzy także różne wrażenia zmysłowe i łączy je ze sobą. Audiomarketing jest jednym z istotnych elementów, które w dużym stopniu wpływają na to, w jaki sposób klienci dokonują zakupów i czy pamiętają o danej marce, kojarzonej z dźwiękami. Dodatkowo uznaje się, że szybsza i dynamiczna muzyka skłania klientów do poruszania się po sklepie, a także aktywizuje do podejmowania decyzji zakupowych.

Audiomarketing

Przeczytaj także: Pozycjonowanie

Przykłady audiomarketingu

Dźwięki nierozerwalnie związane z daną marką budzą zwykle pozytywne skojarzenia. Wśród przykładów można wyróżnić takie firmy jak Netflix, McDonald’s oraz Intel. Warto jednak zaznaczyć, że czasami muzyka w reklamie może denerwować klientów, zwłaszcza gdy pojawia się zbyt szybko. Przekonała się o tym firma Media Expert, która przed Świętami Bożego Narodzenia tak często puszczała reklamy z konkretną piosenką, że aż została znienawidzona na jakiś czas. W Internecie pojawiło się też wiele memów na temat marki Shopee, która stworzyła wyjątkowo zapadające w pamięć dźwięki. W sklepach stacjonarnych wiele firm decyduje się na włączenie przebojów muzycznych, znanych z radia i internetu, aby w ten sposób zachęcić klientów do zakupów i dłuższego pobytu w sklepie.

Zobacz:  Ambient Marketing

Gdzie sprawdza się audiomarketing?

Tradycyjnym i klasycznym miejscem do zastosowania audiomarketingu są sklepy stacjonarne i punkty usługowe. To właśnie tutaj klienci spędzają sporo czasu i chętnie przebywają, jeśli muzyka jest do nich dopasowana. W sklepach młodzieżowych ścieżka audio powinna być inna niż w sklepach dla osób dojrzałych, ponieważ ważne jest targetowanie. Audiomarketing może być także wykorzystany w reklamach, spotach internetowych i po prostu w tle – jako muzyka do logo danej marki. Audiomarketing oddziałując na słuch odbiorców zwiększa ich zainteresowanie marką i sprawia, że pojawiają się konkretne emocje i skojarzenia. Warto zaznaczyć, że cisza w sklepach może czasami sprawiać złe wrażenie, dlatego w sieciówkach i marketach zwykle są odtwarzane jakieś dźwięki. W tym miejscu dobrze przypomnieć o tym, że spore znaczenie ma zwrócenie uwagi na to, aby muzyka w danym sklepie była odtwarzana legalnie. Oznacza to, że właściciel powinien zwrócić się do ZAIKSu i opłacić kwotę za prawa autorskie do konkretnych utworów. W innym wypadku mogą pojawić się problemy prawne.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!