A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Vanity URL

Vanity URL - co to takiego i jak wpływa na SEO?

Adres URL to niekiedy bardzo złożony, rozbudowany i trudny do zapamiętania ciąg znaków. Aby go uprościć i dopasować do potrzeb użytkowników, stosuje się tzw. vanity URl, czyli jego bardziej łagodną formę. Czym jest vanity URL i dlaczego ma tak szerokie zastosowanie w optymalizacji strony internetowej, biznesie, a także z punktu widzenia zwykłego użytkownika?

Vanity URL

Zdj 1. Vanity URL bardzo ułatwia korzystanie z sieci. Co to takiego i jak wpływa na SEO?

Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/laptop-r%C4%99ka-napisa%C4%87-internet-sie%C4%87-3420932/

Niewątpliwie zapamiętanie adresu URL może być niezwykle kłopotliwe, szczególnie jeżeli odnosi się on do podstron na określonej witrynie. Utrudnione może być także kopiowanie i przekazywanie bardzo długiego, mało intuicyjnego ciągu znaków. Z pomocą przychodzi vanity URL. Niezwykle ciekawa alternatywa dla standardowych adresów podstron www.

Vanity URL – co to?

Vanity URL to skrócony adres strony internetowej (najczęściej podstrony), który kieruje do właściwej podstrony, z dłuższym adresem URL. Pozwala skutecznie zwiększyć liczbę odwiedzin strony internetowej, zwiększa wygodę korzystania z witryny i poprawia jej atrakcyjność w oczach odbiorcy. 

W przeciwieństwie do sztucznie generowanych, krótkich adresów URL, vanity URL jest oryginalnym adresem. Jest dużo krótszy i łatwiejszy do zapamiętania. Z czego składa się taki adres? Może to być np. jedno wyrażenie (słowo kluczowe), które ułatwia przeglądanie witryny.

Przykładowo – wyobraźmy sobie warsztat samochodowy o szerokim spektrum działania. Jedna z podstron warsztatu traktuje o częściach, na podstawie jakich naprawiane są pojazdy. Oryginalny adres URL jest bardzo drugi i nie wspiera SEO. Z kolei adres xyz.pl/czescisamochodowe jest prosty do zapamiętania, a do tego wpływa pozytywnie na pozycjonowanie.

Jak wykorzystać vanity URL w trakcie optymalizacji strony?

Vanity URL daje bardzo szerokie możliwości dla właściciela strony internetowej. Jak wspomnieliśmy wyżej, znacznie poprawia optymalizację witryny i jej walory użytkowe. Ma wpływ także na inne elementy, które korzystnie wpływają na ruch na danej witrynie.

  • Budowa zaufania do witryny – skomplikowane i długie adresy URL wydają się niekiedy podejrzane. Prosty i łatwy do zapamiętania link jest dla użytkownika bardziej godny zaufania i zwiększa wiarygodność witryny.
  • Wysoki współczynnik klikalności – krótki, czytelny adres URL pozwala podkreślić, dokąd realnie prowadzi podstrona. To zwiększa zainteresowanie czytelników i poprawia liczbę odsłon danej strony internetowej. 
  • Personalizacja treści – krótki adres vanity URL umożliwia personalizację treści publikowanych na stronie internetowej, ułatwiając np. tworzenie podstron tematycznych opartych na nazwiskach autorów. To poprawia budowanie wizerunku marki osobistej.
  • Analiza danych – dzięki krótszym adresom URL, łatwiej jest prowadzić analizę ruchu na witrynie i poznać faktyczne preferencje odbiorców dotyczące treści.

Vanity URL

Zdj 2. Struktura zwykłego adresu URL jest bardzo skomplikowana. Vanity URL mocno ją upraszcza

Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Structure_of_an_HTTP_style_URI_or_URL.png 

Tworzenie Vanity URL – krok po kroku

Pamiętaj, aby vanity URL był krótki, prosty, czytelny i łatwy w zapamiętaniu. Powinien posiadać słowa kluczowe. Nie powinieneś używać myślników, podkreśleń i polskich znaków. Im mniej specjalnych elementów, tym lepiej.

Vanity URL możesz stworzyć za pomocą systemu CMS, z którego korzystasz. Taką opcję ma m.in. WordPress, który umożliwia własnoręczne wpisanie hasła do linku, który umożliwia wstawienie danego wyrażenie w miejsce długiego ciągu znaków. Również w dedykowanych witrynach opartych na wewnętrznych CMS-ach można ustawiać takie krótkie, dynamiczne adresy.

Co jeżeli nie ma takiej możliwości? W takiej sytuacji możesz skorzystać z zewnętrznych serwisów, które umożliwiają tworzenie linków. Należą do nich np. Bitly czy TinyURL. Pamiętaj jednak, że tego rodzaju portale nie działają jednak wewnętrznie i nie będą pozytywnie przekładały się na optymalizację strony internetowej. Mogą jednak działać np. pozytywnie na zewnętrzny odbiór witryny. Skrócone linki łatwiej wysyłać np. w mediach społecznościowych, czy forach internetowych.

Tworząc linki pamiętaj, że pełnią one nie tylko rolę hiperłącza, ale też drogowskazu, który ułatwia przeglądanie strony internetowej. Nie powinieneś wykorzystywać ich np. w tworzeniu mapy strony, prowadzącej od jednej do drugiej podstrony.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!