A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś

Co to jest ccTLD?

Chcesz wiedzieć, co to jest ccTLD? Szukasz definicji tego pojęcia oraz konkretnej odpowiedzi? Jeżeli posiadasz stronę internetową, warto dowiedzieć się na ten temat nieco więcej.

ccTLD – co to jest? Definicja

Domena ccTLD (country code top-level domain) oznacza krajowej domeny najwyższego poziomu. Składa się ona zawsze z dwóch liter, które są skrótem danego państwa lub regionu geograficznego. Domeny ccTLD przyporządkowuje się także konkretnym obszarom geograficznym, które należą do innych krajów. 

ccTLD, czyli domena krajowa najwyższego poziomu, to pojęcie znane powszechnie w branży IT oraz w sektorze marketingowym. Litery w nazwie domeny sugerują przynależność strony do danego kraju lub regionu. Przykładowo „.pl” to Polska, „.uk” to Wielka Brytania, a „.de” to Niemcy. Każde państwo ma przyporządkowane dwie litery do domen. Dodatkowo niektóre regiony geograficzne są autonomiczne i w takim wypadku mają odrębne domeny. Przykładem może być Hongkong, którego domena składa się z zapisu “.hk”, chociaż należy on do Chińskiej Republiki Ludowej. Podobnie wygląda sprawa z autonomicznym regionem Niderlandów, czyli Antylami Holenderskimi, które mają skrót „.an”. W praktyce zdecydowana większość domen ccTLD odpowiada kodom państw, zapisanych w ISO 3166-1. Niektóre kraje wykorzystują dwie domeny. Dotyczy to szczególnie Stanów Zjednoczonych, które mogą korzystać z domen „.us” oraz „.com”. Ta druga nazwa pojawia się również na stronach innych państw, ponieważ pochodzi od skrótu „commercial”. 

Zobacz:  Ambient Marketing

ccTLD

Przeczytaj także: Pozycjonowanie

Domeny ccTLD – dlaczego są wykorzystywane?

Domeny ccTLD mają przede wszystkim znaczenie porządkujące. W końcu w ten sposób można stwierdzić, z jakiego kraju pochodzi dana strona lub firma. Dodatkowo wpisując samodzielnie domenę, można szybko zmienić stronę zagraniczną na krajową, co jest ważne w przypadku firm międzynarodowych. Użytkownicy z danego państwa przeglądają tylko te zasoby, które ich dotyczą i są dla nich zrozumiałe. Co prawda wiele osób w Polsce nie ma problemu ze zrozumieniem języka angielskiego, ale już znacznie mniej rozumie francuski lub chiński. Domena ma także znaczenie w kontekście sklepów internetowych, a dokładniej możliwości dostawy danych produktów. Przykładowo, wiele sklepów z Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych, w ogóle nie dostarcza swoich towarów do Polski, a użytkownicy indywidualni nie są w stanie złożyć zamówienia. Wiedza na temat witryny i pochodzenia danej strony jest więc tutaj kluczowa. 

Domeny ccTLD – nie wszystkie oznaczają nazwę państwa

Zdarzają się domeny ccTLD, które wcale nie oznaczają nazwy danego kraju lub regionu geograficznego. Niektóre z nich mają dwojakie znaczenie. Do takich przykładów można zakwalifikować:

  • .cd – Demokratyczna Republika Konga, przy czym sam skrót .cd może być kojarzony z dawnymi płytami;
  • .dj – Dżibuti, jednak ta nazwa używana jest także w przypadków osób na stanowisku DJ-a;
  • .fm – Mikronezja, jednak najczęściej w warunkach polskich ta nazwa jest używana dla takich stron, które są powiązane z działalnością radiową, a więc pochodzących od skrótu FM;
  • .it – Włochy, przy czym ta nazwa czasami jest spotykana w przypadku stron anglojęzycznych, gdzie słowo „it” oznacza „to”;
  • .md – Mołdawia, chociaż często z taką domeną występują strony typowo medyczne, a więc powiązane z leczeniem lub wynikami badań;
  • .mu – Mauritius, ale także muzyka, od słowa „music”’
  • .si – Słowenia, ale czasami ta domena pojawia się również w krajach hiszpańskojęzycznych i odnosi się do słowa hiszpańskiego „si”, które oznacza „tak”;
  • .tv – Tuvalu, jednak również używane dla stron związanych z telewizją.
Zobacz:  Kanibalizacja słów kluczowych

To jednak nie wszystkie przykłady tego typu domen ccTLD. Można wyróżnić także niesponsorowane domeny, które nie odnoszą się do nazwy kraju:

  • .com – komercyjne (istniejące od 1985)
  • .edu – edukacyjne (istniejące od 1985)
  • .gov – rządowe (istniejące od 1985)
  • .mil – militarne (istniejące od 1985)
  • .net – internetowe (istniejące od 1985)
  • .org – organizacyjne (istniejące od 1985)
  • .int – organizacyjne międzynarodowe istniejące (od 1988)
  • .biz – biznesowe (istniejące od 2001)
  • .info – informacyjne (istniejące od 2001)
  • .name – nazewnicze indywidualne (istniejące od 2001)
  • .pro – zawodowe (istniejące od 2001)

Czasami zdarzają się także inne domeny takie jak „.shop”, oznaczające sklep, albo „.eco” odwołujące się do środowiska i ekologii. Zdecydowanie najwięcej domen niesponsorowanych powstało w 1985 roku, a później dodawane były tylko kolejne. Z kolei domeny krajowe są związane ze standardem ISO 3166-1, zawierającym trzy wersje kodów dla państw i terytoriów. Pierwszy raz ten standard pojawił się w 1976 roku, a później był zmieniany i rozwijany. Obecna wersja została stworzona w 1997 roku i od tamtego czasu nie pojawiły się nowe istotne zmiany w klasyfikacji. Jedyną zmianą po 1997 roku były nowe kody dla krajów takich jak Serbia i Czarnogóra, nadane w latach 2003-3006. Wszystkie kody są wybierane w taki sposób, aby były unikatowe.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!