Link Gap — co to jest i sposoby wykorzystania w SEO
Na skróty
Linki są jak głosy poparcia dla danej strony internetowej w sieci. Im więcej wartościowych odnośników prowadzi do witryny, tym bardziej jest ona wiarygodna oraz istotna dla wyszukiwarki. Z tego też powodu identyfikacja oraz uzupełnienie luk w profilu linków jest tak ważnym elementem strategii SEO. Przekonaj się, czym dokładnie jest link GAP i w jaki sposób można go wykorzystać.
Czym jest Link Gap?
Link gap to różnica w liczbie, a także jakości linków przychodzących między witryną własną a konkurencyjnymi stronami www. Pozwala ona zrozumieć, ile potencjalnego autorytetu, a także ruchu traci Twoja strona internetowa na rzecz serwisów, z którymi rywalizuje.
Dzięki analizie GAP link możliwe jest zrozumienie, które linki są kluczowe do osiągnięcia sukcesu, które można łatwo, a które trudno zdobyć oraz jakie treści warto tworzyć, aby pozyskać odnośniki. Czy optymalne będą artykuły sponsorowane, czy na przykład posty na forach internetowych lub wpisy w mediach społecznościowych.
Analiza GAP link:
- wskazuje nowe możliwości w budowaniu profilu linków,
- pozwala znaleźć linki, które przynoszą realny ruch na domenie oraz wzmacniają profil domeny,
- uwydatnia wszelkie luki w Twoim aktualnym sposobie budowania linków,
- wykrywa najbardziej wartościowe domeny do linkowania.
Specjaliści wykorzystują to podejście, aby przeprowadzić skuteczne działania SEO (ang. Search Engine Optimization) Off Site.
Jakie narzędzia wykorzystać w analizie Link Gap?
Analizę GAP link można wykonać z wykorzystaniem narzędzi, takich jak:
- Ahrefs,
- Moz.
Ahrefs i dostępna w nim funkcja Link Intersect pozwala na porównanie linków zwrotnych z konkurencyjnych domen. Podobnie jak funkcja Backlink GAP w Semrush. W Majestic natomiast obecne jest narzędzie Clique Hunter, a w Moz także Link Intersect (nazwa funkcji jest identyczna, a zasada działania bardzo podobna do funkcji dostępnej w Ahrefs).
Zdj. 1. Link Intersect — funkcja narzędzia Ahrefs
Źródło: Ahrefs.com
Jak krok po kroku przeprowadzić analizę Link Gap?
W pierwszej kolejności trzeba określić, jakie strony internetowe są głównymi konkurentami. Jednym ze sposobów na zweryfikowanie tego, jest wpisanie w oknie wyszukiwania frazy kluczowej, na którą chcesz się pozycjonować. Następnie możesz wybrać 10 najlepszych Twoim zdaniem firm i umieścić je w arkuszu kalkulacyjnym. Drugą opcją jest wykorzystanie narzędzi SEO, takich jak choćby Ahrefs lub SEMRush.
Po identyfikacji konkurentów trzeba ich sprawdzić. Konieczna jest zatem szczegółowa analiza stron internetowych pod kątem linków zwrotnych, które do nich prowadzą. Wykorzystać możesz do tego, któreś z opisanych przez nas narzędzi. W niektórych z nich możliwe jest dodatkowo włączenie cotygodniowych alertów, które informują o nowych linkach zwrotnych zdobywanych przez konkurencję.
Ostatnim etapem analizy GAP link jest ustalenie priorytetów w linkowaniu. Priorytetowo traktuj więc odnośniki, które pojawiają się często, są istotne dla branży oraz mają wysokie wskaźniki i współczynniki. Zidentyfikuj braki w linkowaniu Twojej strony internetowej w zestawieniu z konkurencją i uzupełnij je. W tym celu konieczne jest także przeprowadzenie audytu linków własnej strony. W tej ostatniej czynności pomoże Ci na przykład narzędzie Google Search Console.
Zdj. 2. Narzędzie Google Search Console
Źródło: search.google.com
Jak wykorzystać analizę link GAP?
Jeżeli masz gotową listę wartościowych domen, z których chcesz pozyskać linki, możesz skontaktować się z ich właścicielami i zgłosić prośbę o możliwość umieszczenia linku zwrotnego, publikacji treści sponsorowanej, czy nawet gościnnej i pozyskać interesujące odnośniki.
W przypadku, gdybyś miał zamiar umieścić link w gotowym materiale, pamiętaj o tym, aby był on naturalnie wkomponowany w treść i odpowiadał kontekstowi witryny. Analizę link GAP powinno się wykonywać regularnie i wciąż szukać możliwości uzupełnienia brakujących linków.