A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś

Czym są KPI?

Skrót KPI składa się na słowa Key Performance Indicator, oznaczające Kluczowe Wskaźniki Efektywności. Wykorzystuje się je, aby badać stopień realizacji celów. To rozwiązanie wykorzystywane w analizach finansowych, podczas realizacji kampanii reklamowych, czy w czasie pozycjonowania stron internetowych. Skupimy się przede wszystkim na tym ostatnim aspekcie. W SEO za KPI uważa się szereg wskaźników związanych z pozycją w wyszukiwarce, czy widocznością. Dzięki nim specjalista może określić, czy pozycjonowanie realizowane jest w sposób efektowny.

Czemu warto znać KPI?

Skupimy się na Kluczowych Wskaźnikach Efektywności pod kątem SEO. Nie musisz być ekspertem pozycjonowania, aby sprawdzić, czy strona zyskuje wartość w organicznych wynikach wyszukiwania. To szczególnie ważna kwestia dla osób, które zlecają usługę SEO agencjom, a następnie nie wiedzą, jak monitorować efekty i wiarygodność firmy, z którą współpracują. Większość KPI sprawdzisz z poziomu Google Analytics oraz Search Console, więc nie potrzebujesz specjalistycznych narzędzi. Wystarczy odrobina czasu oraz wiedzy. Wskaźniki SEO sprawią, że samodzielnie stwierdzisz, czy działania agencji są zadowalające.

Analiza wskaźników SEO, czyli KPI, pozwoli Ci wyciągnąć odpowiednie wnioski. Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie to proces długofalowy, a nie jednorazowa usługa. Efektów możesz więc spodziewać się najwcześniej po kilku tygodniach, a najpóźniej po kilku miesiącach, zależnie od tego, w jakiej branży działasz.

Kluczowe Wskaźniki Efektywności są bardzo ważne nie bez powodu. Gdy specjalista SEO analizuje dane, jest w stanie stwierdzić skuteczność swoich działań. Jeśli zajdzie taka potrzeba, zostaną narzucone ewentualne poprawki, aby zagwarantować efektywność na najwyższym poziomie.

Zobacz:  Data Center

KPI - czym są i dlaczego warto je znać?

Zmiany we wskaźnikach SEO

Kluczowe Wskaźniki Efektywności spotykamy przede wszystkim w kontekście przedsiębiorstw. Może to być zysk netto, czy poziom poprawnie zrealizowanych zamówień, bądź wytworzonych produktów. Każda firma – tak jak strona internetowa – przygotowuje indywidualne KPI, zależnie od tego, jak cel chce osiągnąć. Właściciele witryn inwestujący w SEO pragną przede wszystkim poprawić swoją pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Ale czy tylko?

No właśnie, choć SEO skupia się głównie na polepszeniu pozycji, to tak naprawdę celem jest zwiększenie ruchu, a w sklepach także liczby transakcji. Dlatego Kluczowe Wskaźniki Efektywności podczas pozycjonowania z upływem lat uległy sporej zmianie. Początkowo, była to tylko pozycja domeny na konkretne słowa kluczowe – im wyższa, tym lepsza. Szybko jednak okazało się, że sam wynik w Google nie jest jeszcze gwarancją sukcesu. Agencje zajmujące się SEO zaczęły więc edukować swoich pracowników, aby poza zwiększaniem pozycji zapewniać także optymalizację UX, wpływającą na konwersję i czas trwania sesji.

KPI - czym są i dlaczego warto je znać?

Jak sprawdzać KPI i na nie wpływać?

Współczesne, a zarazem profesjonalne agencje zajmujące się pozycjonowaniem ustalają przeróżne wskaźniki SEO, aby kompleksowo zapewnić wzrost witrynie na wielu płaszczyznach. Oto kilka z nich.

Pozycja na frazy kluczowe – podstawowy i bardzo ważny wskaźnik SEO determinujący, czy strategia pozycjonowania działa. Wynik w organicznych wynikach sprawdzisz między innymi za pomocą narzędzia Senuto lub SEMrush.

Ruch organiczny – prawdopodobnie KPI o największym znaczeniu. SEO stosuje się nie dla samych pozycji, ale w celu pozyskania nowych użytkowników. Ruch organiczny sprawdzisz za pomocą Google Analytics.

Zobacz:  Lean Management

Współczynnik odrzuceń – kwestia ta nie jest bezpośrednio związana z pozycjonowaniem, ale innowacyjne agencje robią wszystko, aby utrzymać ten wskaźnik na jak najniższym poziomie. Wysoki współczynnik odrzuceń oznacza, że zawartość witryny nie jest interesująca bądź korzystanie ze strony wywołuje negatywne odczucia. Warto zadbać o content, prędkość ładowania oraz UX. Współczynnik odrzuceń sprawdzisz w panelu Google Analytics.

CTR – podstawowy wskaźnik SEO dostępny do zmierzenia w Google Search Console. To odsetek (podawany w %) wyświetleń prowadzących do kliknięcia w link na poziomie organicznych wyników wyszukiwania.

Czas trwania sesji – jak długo użytkownicy korzystają z witryny? To szczególnie ważne podczas pozycjonowania bloga, gdzie tworzone są artykuły. Niski czas trwania sesji może świadczyć o niskiej optymalizacji UX. Wskaźnik ten dostępny jest w Google Analytics.

Konwersja – to KPI bardzo ważny w e-commerce. Jaki procent wejść na stronę zakończył się transakcją? A może za konwersję uznajemy zapis do formularza kontaktowego lub newslettera? Po właściwej konfiguracji możesz wskaźnik ten zbadać za pomocą Google Analytics.

ROI – nie jest to wskaźnik SEO, ale warto o nim wspomnieć, ponieważ Return On Investment (czyli zwrot z inwestycji) stosowane jest na przykład w Google Ads. Za pomocą tego miernika sprawdzisz, jaką efektywnością finansową cieszą się publikowane reklamy. W przypadku Adsów, ROI sprawdzisz w panelu kampanii. W innych przypadkach warto zastosować prosty wzór, gdzie zysk należy podzielić przez inwestycje, następnie wynikową mnożąc przez 100%.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!