E-E-A-T w SEO: na czym polega?
3 min
3 min
Na skróty
Google nie pozostawia właścicieli stron samych sobie i podpowiada, na co zwrócić uwagę podczas wykonywania pozycjonowania. Tworzy wytyczne i listę wskazówek, która pomaga optymalizować witryny internetowe. Do materiałów pomocniczych dołączyła np. lista E-E-A-T. Czym jest, jak wykorzystywać wskazówki wytyczone w tym koncepcie i jak stosowanie zasad E-E-A-T SEO odbije się na pozycji w wyszukiwarce Google?
Zdj 1. E-E-A-T to klucz do sukcesu w przygotowywaniu materiałów istotnych z punktu widzenia użytkowników Google
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/google-pytanie-szukaj-online-szuka%C4%87-485643/
Google E-E-A-T to akronim określający koncept czynników wpływających na pozycjonowanie stron internetowych w sieci. Składa się ze słów Experience, Expertise, Autoriativeness i Trust. Każde z tych określeń oznacza element przekładający się na pozycjonowanie strony. Zasady E-E-A-T wprowadzono w grudniu 2022 roku. System ten zastąpił przestarzałe już E-A-T SEO.
Co to E-A-T? To konspekt, który obowiązywał pozycjonerów do grudnia 2022 roku (czyli wprowadzenia zasady E-E-A-T. Opierał się na zasadzie ekspertyzy (z ang. Expertise), autorytatywności (z ang. Autoriativeness) i zaufania (ang. Trustworthiness). Przez lata zasady te dominowały kwestię podejścia do pozycjonowania.
Wraz z rozwojem działań SEO i potrzebami użytkowników, Google wprowadziło do zasady E-A-T jeszcze jedną literę „E”, oznaczającą Experience, czyli doświadczenie. Wszystkie elementy są ze sobą znacznie powiązane. Spełnienie kryteriów E-E-A-T poprawia pozycje strony internetowej w wyszukiwarce Google i przekłada się na wzrost zaufania użytkowników do witryny. Eksperci podkreślają, że zasady E-E-A-T nie można oceniać oddzielnie. Istotne jest kompleksowe podejście do sprawy i ocena wskaźników w pełnym zakresie.
Zasada E-E-A-T została wprowadzona, aby łatwiej było oceniać jakość stron wyświetlanych w wynikach wyszukiwarki Google. Analitycy sprawdzają pod tym kątem m.in. czy treści publikowane na witrynie są przydatne dla użytkowników i czy ci mogą im ufać. E-E-A-T to istotny element oceny pełnej jakości witryny określonej mianem Page Quality.
Przez pryzmat E-E-A-T oceniane są wszystkie strony internetowe, a głównie tzw. strony YMYL – Your Money, Your Life (Twoje pieniądze, Twoje życie). To witryny, których treść może zaważyć na zdrowiu, finansach lub sytuacji prawnej użytkownika. Do tej kategorii należą strony internetowe o funduszach inwestycyjnych, lekach, poradach medycznych czy prawnych, o bezpieczeństwie czy podobne. Przez pryzmat E-E-A-T kontroluje się umieszczone tam treści i ocenia ich walory.
Zdj 2. Najważniejsze założenia zasady E-E-A-T
Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/what-googles-e-e-a-t-expertise-experience-boniface-kisina–qwevf/
Tu pojawia się istotna kwestia, bo to Google decyduje czy strona ma kategorię YMYL czy nie. Ocena E-E-A-T może wpłynąć znacznie na walory SEO, bo słaba jakość treści degraduje pozycję strony w wyszukiwarce, a dobra – winduje ją do góry.
Zasada E-E-A-T znacznie wpływa więc na pozycję strony w wyszukiwarce internetowej. Podczas optymalizacji należy sprawdzić, czy wdrożony content spełnia wytyczne poszczególnych elementów konspektu.
E-E-A-T jest bardzo istotne, bo może przekreślić prace nad optymalizacją strony internetowej. Każdy pozycjoner musi uwzględnić tę zasadę, szczególnie w przypadku stron z wrażliwymi treściami. Pamiętajmy, że w konspekcie nie ma żelaznych zasad dotyczących spełniania warunków E-E-A-T. Te pokrótce opisane są np. w Search Quality Evaluator Guidelines, który jest dokumentem dla testerów jakości treści.
Żeby zwiększyć szansę na wysoką ocenę, warto tworzyć materiały ściśle dotyczące naszej branży (co tyczy się np. bloga w sieci), oparte na własnych doświadczeniach i eksperckiej wiedzy. E-E-A-T promuje materiały oryginalne, zweryfikowane, bez niedomówień i kompleksowo wyjaśniające dane zagadnienie.
Z E-E-A-T powiązany jest algorytm Helpful Content Update. To system premiowania treści, które odpowiadają na zapytania użytkowników. Jeżeli algorytm dobrze oceni content na stronie, istnieje szansa, że podobnie odniosą się do tego testerzy E-E-A-T.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.