Pozycjonowanie

Pozycjonowanie w YANDEX – Poradnik SEO

4 min czytania
Pozycjonowanie w YANDEX - Poradnik

Organiczne wyniki wyszukiwania generują 51% ruchu w serwisach internetowych (źródło: searchengineland.com). Statystyki te są doskonałym dowodem na skuteczność pozycjonowania – nie tylko w Google, ale również w wyszukiwarce YANDEX, Bing, DuckDuckGo czy też Baidu. Aby znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, która według specjalistów digitalsynopsis.com gromadzi 95% ruchu należy pozycjonować zgodnie z nowoczesną strategią SXO (ang. Search Experience Optimization), której elementy składowe przedstawimy w dzisiejszym artykule. Pod uwagę weźmiemy również stopień opłacalności pozycjonowania w YANDEX.

Pozycjonowanie w YANDEX - Poradnik SEO

Pozycjonowanie w YANDEX – czy to się opłaca?

YANDEX stanowi 0.82% udziałów na światowym rynku wyszukiwarek. Niżej od niego plasują się DuckDuckGo (0.61%) oraz Baidu (0.58%). Na pozycji lidera jest oczywiście Google (92.37%), a także Bing z wynikiem 3.57% (źródło: gs.statcounter.com).

W takim razie dlaczego pozycjonowanie w YANDEX powinno stanowić część promocji Twojego biznesu w Internecie? Ponieważ wyszukiwarka ta jest bardzo popularna na rynku rosyjskim. Jeżeli kierujesz swoją ofertę do Rosjan – YANDEX okazuje się absolutnym must-have. Nie zapominaj natomiast, aby wdrażać nie tylko działania optymalizacyjne umożliwiające bycie widocznym w YANDEX, ale także w Google. Obie wyszukiwarki są niezwykle istotne pod kątem maksymalizacji zysków.

Pozycjonowanie w YANDEX – jakie działania SEO można wdrożyć na własną rękę?

W SEO nie wszystko zrobisz samodzielnie. Najpewniej na konkretnym etapie będziesz musiał skorzystać z usług świadczonych przez profesjonalne agencje marketingowe. Biorąc pod uwagę aktualne wytyczne algorytmu Google (wg. którego należy pozycjonować się w YANDEX), powinieneś zająć się głównie przygotowywaniem wysokiej jakości treści dla potencjalnych klientów. 

Zobacz  Rodzaje treści, które pomogą w pozycjonowaniu Twojego sklepu!

Jeżeli dasz radę, możesz także zoptymalizować swoją stronę pod kątem technicznym, a dodatkowo pozyskiwać wysokiej jakości linki wzmacniające autorytet Twojej domeny. Poniżej przedstawiamy 3 kroki umożliwiające osiągnięcie wysokich pozycji w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania YANDEX.

Pozycjonowanie YANDEX – przygotowywanie contentu

Jesteś właścicielem sklepu internetowego lub strony usługowej? W takim razie na samym początku powinieneś przygotować wysokiej jakości treści:

  • na główne podstrony,
  • do opisów kategorii i produktów,
  • na bloga.

Weź pod uwagę specyfikę Twojej grupy docelowej. Jeżeli interesuje Cię pozycjonowanie w YANDEX najprawdopodobniej tzw. perfekcyjni klienci pochodzą z Rosji. Aby do nich dotrzeć, należy wybrać wartościowe frazy kluczowe pod kątem sprzedażowym. W tym przypadku możesz posłużyć się dowolnym narzędziem analitycznym SEO, np.:

  • Senuto,
  • Ahrefs,
  • KWFinder,
  • Google Ads Keyword Planner,
  • Keywordtool.io.

Skup się przede wszystkim na frazach ogólnych składających się z jednego- lub dwóch słów (np. koszulki męskie). Jeżeli chcesz pozyskać stałych i zdecydowanych klientów wybierz również istotne frazy z długiego ogona słów kluczowych (np. czarne koszulki męskie Tommy Hilfiger). Według statystyk wordstream.com ponad 50% wyszukiwań bazuje na minimum 4 frazach.

Zwróć również uwagę na strukturę nagłówków – treści na Twojej stronie WWW powinny być czytelne, z uwzględnieniem jednego nagłówka H1 (najlepiej ze słowem kluczowym) i pozostałych nagłówków rzędu drugiego (H2), trzeciego (H3) i czwartego (H4).

Pozycjonowanie YANDEX – techniczne SEO

Pozycjonowanie w YANDEX - Poradnik SEO

Uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce YANDEX jest możliwe, jeżeli skrupulatnie zadbasz o każdy element SEO – w tym również optymalizację techniczną. Aby poprawnie zoptymalizować swój serwis pod kątem technicznych aspektów, zwróć uwagę na m.in.:

  • wdrożenie szyfrowania HTTPS (czyli wtyczki SSL zabezpieczającej dane użytkowników);
  • dostosowanie strony do urządzeń mobilnych (to bardzo ważne – serwis thinkwithgoogle.com podaje, że ponad 40% transakcji online odbywa się na urządzeniach mobilnych);
  • wdrożenie przekierowań (aby wyeliminować niedziałające podstrony, co przekłada się na zmniejszenie współczynnika odrzuceń, czyli tzw. bounce rate);
  • poprawę struktury linków na stronie (zgodnie z zasadą user-friendly URL-s);
  • optymalizację miar Core Web Vitals (weź pod uwagę szczególnie wskaźniki LCP, FID oraz CLS, ponieważ ich poprawa wpływa na lepszy stopień interaktywności domeny).
Zobacz  Crawl budget

Pamiętaj, że podwyższenie pozycji strony w YANDEX jest możliwe pod warunkiem poprawnej optymalizacji jak największej liczby czynników rankingowych. Aktualnie jest ich ponad 200 (źródło: webfx.com).

Pozycjonowanie YANDEX – link-building

Pozycjonowanie w YANDEX - Poradnik SEO

Link-building to długofalowe działania off-site SEO (off-page SEO), czyli wykonywane poza Twoim serwisem. Najpopularniejszym sposobem na pozyskanie wartościowych linków zewnętrznych jest stworzenie artykułu sponsorowanego z linkiem dofollow (czyli mającym wartość pod kątem SEO) i umieszczenie wpisu na branżowym, tematycznym portalu. 

Oprócz tego, że wówczas profil linków Twojej witryny ulegnie dywersyfikacji (i poprawie), możesz pozyskać dodatkowych klientów, jeżeli umiejętnie zareklamowałeś również swoje usługi lub produkty w opracowanym wpisie sponsorowanym.

Każda renomowana agencja SEO wykorzystuje także własne zaplecza pozycjonerskie do link-buildingu, a dodatkowo tworzy viralowe treści – żeby potencjalni interesanci rozmawiali o Twojej marce i linkowali serwis, który prowadzisz.

Pozycjonowanie w YANDEX – jak zweryfikować skuteczność wdrożonych działań SEO?

W celu sprawdzenia skuteczności wdrażanych działań SEO należy przeanalizować widoczność fraz w narzędziu Senuto (funkcja pt.: “Monitoring Pozycji”).

Pozycjonowanie w YANDEX - Poradnik SEO

Oprócz tego warto wejść do Google Analytics 4 i odpowiednio skonfigurować zakładkę “Zdarzenia” i “Cele”. Dzięki temu sprawdzimy liczbę konwersji osiągniętą na przestrzeni konkretnego okresu.

Jeżeli uzyskane pozycje oraz współczynnik konwersji Cię nie satysfakcjonują, zdecyduj się na bezpłatny audyt SEO. Dzięki temu rozwiązaniu dowiesz się o poprawności wielu aspektów związanych z SXO Twojej strony, m.in.:

  • struktura adresów URL,
  • optymalizacja grafik,
  • szybkość strony,
  • interaktywność serwisu,
  • struktura nagłówków,
  • jakość treści,
  • poziom optymalizacji technicznej,
  • i wiele więcej.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy