Pozycjonowanie już dawno przestało być prostym procesem opartym wyłącznie na dopracowaniu treści, tagów, dodaniu kilku linków czy regularnym publikowaniu contentu. Współczesne algorytmy wyszukiwarek bazują na zaawansowanych modelach językowych (LLM), dlatego strategie SEO muszą być do nich dostosowane. Dzisiejsze podejście do poprawy widoczności strony (oprócz standardowych praktyk) wykorzystuje sztuczną inteligencję oraz analizę semantyczną (wykorzystywaną od 2-3 lat), które umożliwiają osiąganie wyższych pozycji w wynikach Google.
Okazuje się, że AI znacznie zmieniło podejście algorytmów do treści. W SemcoreLAB dokonaliśmy analizy 250 taktyk optymalizacji, aby sprawdzić, jakie działania generują realny wzrost. Wnioski? Sztuczna inteligencja mocno namieszała w naszej codziennej pracy.
W jaki sposób AI wpływa na pozycjonowanie? Zmian jest wiele
LLM (Large Language Models) pozwalają sztucznej inteligencji na zaawansowaną analizę treści umieszczonych na stronach internetowych. To trochę tak, jakby przed komputerem usiadł programista, analityk i content manager w jednym, oceniając kompleksowo teksty, linki i strukturę strony. Bez AI algorytmy Google mogły patrzeć na tekst wyłącznie schematycznie. Od pewnego czasu mogą robić to bardziej kompleksowo. Przykłady?
- Content – kluczową wartością strony internetowej z punktu widzenia odbiorcy, istotną także dla algorytmów opartych na LLM jest treść. Strona internetowa
- Link building – ilość linków nie gra już tak istotnej roli. Dla AI bardzo istotna jest także waga źródła i autorytet. Im lepsze cytowanie, tym większe znaczenie ma link. Warto dopasować linki do rodzaju contentu (np. dobrze, jeżeli zacytuje Cię blog o podobnej tematyce, cieszący się uznaniem wśród odbiorców).
- UX – to jedna z bardziej kluczowych warstw optymalizacji, wpływająca na odbiór strony przez użytkownika; wysoko rankujące strony powinny być przyjazne dla odbiorcy pod każdym względem np. responsywności (dopasowania wyglądu i użyteczności strony do różnych urządzeń m.in. mobilnych).
Kompletnie niepożądaną i tępioną praktyką jest poszukiwanie hurtowej ilości linków. Nieskuteczne jest również generowanie contentu przy użyciu sztucznej inteligencji, bez jakiejkolwiek redakcji przez profesjonalistów.
Jakie są nowe taktyki SEO, które działają w epoce AI?
Powyższe nie oznacza, że nie ma już żadnych działających praktyk. Wręcz przeciwnie. Nadal istnieje kilkanaście różnych technik, które ułatwiają zbudowanie pozycji w wyszukiwarce internetowej. Są one po prostu inne, niż kilka lat wstecz. Co zatem działa dziś?

Zdj. Współczesne SEO to już nie tylko linkowanie czy słowa kluczowe. Przyszłością są LLM-y.
Źródło: materiały własne
- Entity SEO – pozycjonowanie w oparciu o byty, relacje i Knowledge Graph.
- AI-ready content – tworzenie treści, które są użyteczne nie tylko dla ludzi, ale również dla modeli językowych (LLM). Takie teksty powinny być spójne, logiczne i łatwe do przetwarzania.
- Sygnatura autorytetu – odświeżenie koncepcji E-E-A-T (znanej z obszaru YMYL), czyli wzmocnienie treści poprzez udział ekspertów, wiarygodne źródła i zweryfikowane cytaty. Dla AI to wciąż jeden z kluczowych sygnałów zaufania.
- Monitoring ekspozycji AI – praktyka polegająca na analizie, czy i w jaki sposób modele AI wykorzystują wiedzę z Twoich treści w generatywnych odpowiedziach. Choć sam monitoring nie wpływa bezpośrednio na ranking, pozwala lepiej zrozumieć widoczność marki w ekosystemie AI i planować działania optymalizacyjne.
- AI-Optimized Content (Prompt-Aligned SEO) – rozwinięcie koncepcji AI-ready content, polegające na takim formułowaniu treści, aby modele językowe łatwiej je cytowały i uznawały za wartościowe źródło. To wciąż eksperymentalny kierunek, ale widać już pierwsze pozytywne efekty.
Ciekawą strategią może być również Prompt SEO, czyli tworzenie treści w taki sposób, aby modele AI cytowały źródła. My widzimy już pierwsze efekty tej eksperymentalnej taktyki.
W jaki sposób testować taktyki SEO kluczowe dla AI?
Jeżeli chcesz sprawdzić, czy wybrana taktyka SEO działa, weź udział w drugiej edycji projektu „Co naprawdę działa w SEO?” z SemcoreLAB. Wspólnie sprawdzimy m.in. dopasowanie techniki SEO do specyfiki Twojego brandu i zweryfikujemy, czy nowy rodzaj optymalizacji w ogóle działa.
W jaki sposób testowane mogą być frameworki SemcoreLAB? Wystarczy, że wybierzesz dwa rodzaje taktyk klasycznych i dwa typu AI-first. Następnie zostaną one wdrożone na wybranych podstronach, a ich parametry (widoczność, CTR, konwersje etc.) będą stale monitorowane.
Po dwóch lub trzech miesiącach przyjdzie czas na rewizję. Wtedy będziemy wiedzieć, które taktyki – jako nieefektywne – odrzucić, a których wdrażanie kontynuować, bo poprawiają rezultaty.
SEO w erze sztucznej inteligencji. Musisz reagować szybko
Fundamentem pozycjonowania jest dziś dopasowanie optymalizacji do potrzeb algorytmów opartych na AI. Stare, proste metody nie wystarczą już, by pokonać konkurencję – nawet na rynku lokalnym. Liczy się więc czas reakcji.
Czy jest się czego obawiać? Niekoniecznie. Nadal kluczowe są treści o realnej wartości dla użytkownika, tworzone z myślą o jego intencjach i doświadczeniu. To właśnie zasady E-E-A-T – experience, expertise, authoritativeness, trustworthiness – wyznaczają dziś standard jakości. Merytoryka, kontekst, autorytet i wiarygodność mają w tym podejściu fundamentalne znaczenie.
swój potencjał z
marketing działa.