Na skróty
Jeżeli podejmujesz wyzwanie, jakim jest działalność biznesowa w internecie i myślisz, że Twój oryginalny pomysł, wyjątkowa usługa lub nietypowy produkt przyciągnie rzesze potencjalnych klientów już pierwszego dnia po uruchomieniu serwisu – cóż, możesz się srogo rozczarować. W dzisiejszej rzeczywistości przekonująca oferta to zaledwie kropla w morzu, jeśli chodzi o wyróżnienie się w branży e-commerce. O sukcesie firmy zadecyduje wiele czynników, w tym między innym płatne reklamy i pozycjonowanie – czy te działania mają coś wspólnego, wpływają na siebie? Czy należy je łączyć? A może wybrać tylko jedno z nich? Odpowiedź w dużej mierze zależna jest od indywidualnych strategii i celów biznesowych. Jedno jest pewne – bez stosowania sposobów na zwiększenie widoczności, klienci nie będą trafiali na Twoją stronę. Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś o pozycjonowaniu, to koniecznie zapoznaj się z informacjami na tej podstronie.
SEO to połączenie optymalizacji strony (różnorodnych zabiegów, które mają na celu odpowiednie dostosowanie witryny do aktualnych wytycznych Google) oraz link buildingu (pozyskiwania naturalnych, różnorodnych i wartościowych odnośników do strony z witryn i serwisów o odpowiednim autorytecie). Razem wpływają na widoczność strony, ruch w jej obrębie oraz współczynnik konwersji. Dobre pozycjonowanie sprawi więc, że Twoja wityna będzie wysoko w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami kluczowymi. Dzięki temu potencjalni klienci łatwiej trafią własnie na Twoją witrynę. Tak, mniej więcej, można zdefiniować SEO, a Google Ads? To z kolei płatne reklamy Google, które polegają na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki w oparciu o wybrane, popularne i powiązane z działalnością frazy kluczowe. Wykorzystując płatne reklamy Google możesz też sprawiać, że Twoje banery będą pojawiały się na różnych stronach powiązanych z Twoją grupą docelową. Płatne reklamy rozlicza się poprzez liczbę kliknięć. Jeśli wpisując konkretne zapytanie w wyszukiwarkę, klikacie najczęściej pierwsze wyświetlane odnośniki, z pewnością niejednokrotnie wybraliście w ten sposób promowaną witrynę.
Czy w przypadku SEO i Google Ads możemy mówić o pewnych zależnościach? Czy pozycjonowanie wpływa na reklamy? Odpowiedź wcale nie jest taka prosta. Z jednej strony nie sposób porównać tych dwóch narzędzi. SEO opiera się na długoterminowych, strategicznych i wieloetapowych działaniach, stąd też efekty pojawiają się dopiero po dłuższym czasie. Kampania Google Ads działa niemal błyskawicznie, wystarczy szybka konfiguracja, określenie budżetu i link do serwisu jest już widoczny. Warto jednak skupić się na jednym istotnym aspekcie – w przypadku Google Ads płacimy za każde kliknięcie użytkownika. Jeśli chcesz ciągłych efektów z Google Ads, to będziesz inwestować w ten rodzaj reklamy cały czas. Warto więc inwestować w SEO i dbać o UX strony. Jeżeli potencjalny klient wejdzie na stronę, zauważy ciekawą grafikę, interesujące teksty, rozbudowaną ofertę – generalnie dobrze zoptymalizowaną witrynę, istnieje o wiele większe prawdopodobieństwo, że zdecyduje się na zakup. Konkretnie chodzi o tzw. user experience, czyli szeroko pojęte doświadczenie użytkownika, co obecnie w przypadku profesjonalnych agencji stanowi element strategii SEO. Rozwijanie user experience, to praca nad interfejsem strony, intuicyjnością i wygodą użytkowania witryny, poprawną interakcją, wartościowym contentem czy odpowiednim systemem sprzedaży – wszystko to w znaczącym stopniu może wpłynąć na efektywność kampanii Google Ads. Wiele osób twierdzi, że płatne reklamy wpływają na pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania. Pozycja uzależniona jest także od ruchu na stronie. Płatne reklamy sprowadzają ten ruch, a więc ten konkretny czynnik może mieć przełożenie na pozycję. Przynajmniej przez jakiś czas, jednak nie jest to pewne i stałe. Dlatego nie warto rezygnować z pozycjonowania podczas korzystania z Google Ads.
Jeśli jednak zastanawiasz się nad wybraniem wyłącznie jednego rozwiązania, pojawia się dylemat – SEO czy Google Ads. Przed podjęciem decyzji należy przeanalizować ważne aspekty, takie jak:
– czas (czy zależy Ci na szybkich efektach, czy też nie ma to dużego znaczenia – działania pozycjonujące wymagają o wiele większego, co najmniej kilkumiesięcznego zaangażowania);
– budżet (kampania reklamowa może zadziałać krótkoterminowo nawet w oparciu o bardzo niewielkie, jednorazowe koszty, SEO wymaga większego, skrupulatnie opracowanego budżetu);
– rodzaj wyników (Google Ads co prawda oferuje ekspresowe wyniki, ale to efekty SEO mają szansę okazać się trwałe. Reklamy nie usprawnią działania serwisu, optymalizacja – owszem.);
– docelowy odbiorca (płatne reklamy i pozycjonowanie działają w oparciu o precyzyjnie określone grono odbiorców, niemniej Google Ads pozwala szybciej i dokładniej wyselekcjonować potencjalnych klientów, w oparciu o terytorialny zasięg reklamy czy godziny emisji);
– cel (korzyści długofalowe vs doraźne działanie, czy np. chodzi nam wyłącznie o konwersję, czy również o ruch na stronie itp.);
– zagrożenia (niepoprawny dobór słów kluczowych w kampanii Google Ads, duża konkurencja w staraniach o wysoką pozycję w wyszukiwarce w danej branży itp.);
– monitoring (agencje SEO mogą udostępniać swoim klientom np. comiesięczne raporty, w przypadku kampanii reklamowej mamy stały dostęp do panelu administracyjnego, a więc i do rezultatów konkretnych działań).
Jak widać, wybór nie jest ani łatwy, ani oczywisty. To, co powinno zwracać uwagę, to fakt, że główny cel obu rozwiązań opiera się na wzroście ruchu i sprzedaży, w efekcie zwiększeniu zysków. Być może, mając w pamięci zależność pomiędzy SEO i Google Ads, warto wziąć pod uwagę rozwiązanie mniej kategoryczne, czyli wypróbowanie modelu łączonego – skorzystanie zarówno z jednej, jak z i drugiej metody. Warto inwestować dwutorowo i ten sposób podwajać szanse na wyróżnienie się w branży i zwiększenie konkurencyjności.