Rodzaje reklamy w Internecie – zestawienie
3 min
3 min
Na skróty
Reklama pomimo tego, że odgrywa bardzo ważną rolę i wpływa na decyzje zakupowe wielu osób, nie doczekała się jednej i podstawowej definicji. To szerokie zagadnienie nie daje się zamknąć w uniwersalną formułę. Postępująca technologia sprawiła, że ewoluowała komunikacja firm z rynkiem. Sprawdź zatem, jakie rodzaje reklamy są dostępne w Internecie.
Działania reklamowe firm można podzielić na przykład ze względu na ich jawność. Dla przykładu reklama jawna od samego początku może być tak zwana przez jej odbiorców. Wiedzą oni bowiem, że mają do czynienia na przykład z linkami sponsorowanymi. Przykładem zastosowania tego rodzaju reklamy w Internecie są wyniki wyszukiwarki Google, które wyświetlają się powyżej organicznych, czyli bezpłatnych rezultatów.
Ponadto linki sponsorowane w systemie Google Ads mogą pojawić się na milionach stron internetowych, które przynależą do tego systemu reklamowego. Najpopularniejszy model rozliczeniowy w przypadku tego rodzaju reklamy w Internecie to CPC (Cost Per Click). Taki sposób naliczania opłat za reklamę oznacza bowiem, że reklamodawca ponosi koszt za każde kliknięcie odbiorców w link sponsorowany.
Przykładem niejawnego rodzaju reklamy są artykuły sponsorowane. Na pierwszy rzut oka wyglądają bowiem jak typowa treść na blogu. Pojawia się w niej jednak sugestia, aby skorzystać z oferty na przykład sprzedawcy konkretnych produktów. W artykułach sponsorowanych dostępnych w Internecie wyświetlają się także linki. Oprócz tego, że mogą one skierować czytelnika na konkretną stronę, stanowią także o pozycji tej witryny w Internecie.
W obszarze działań SEO (ang. Search Engine Optimization) liczy się bowiem zarówno jakość, jak i ilość linków, które kierują do witryny z zewnątrz. W związku z tym publikacja tego rodzaju reklamy niejawnej może nie tylko nakłonić użytkowników do wejścia na stronę internetową, ale również wzmocnić jej pozycję w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Decydując się na ten rodzaj reklamy, zawsze trzeba pamiętać o tym, że artykuł powinien być po prostu ciekawy.
Jeżeli zależy Ci na reklamie w internecie, w którejś z dwóch opisanych wyżej kategorii, zdecyduj się na usługi sprawdzonej agencji marketingu internetowego. Wyspecjalizowani eksperci mogą bowiem zagwarantować Twojej firmie zarówno jawny, jak i niejawny rodzaj reklamy.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie stron oraz Pozycjonowanie sklepów
Wyszczególnić można także reklamy ze względu na ich cel. W związku z tym mogą one nakłaniać do zakupu konkretnego produktu lub usługi albo do skorzystania z oferty określonej firmy. Ten pierwszy rodzaj reklamy ma charakter czysto sprzedażowy. Celem jest bowiem zagwarantowanie konwersji.
Z kolei przekaz marketingowy, który przedstawia daną firmę w pozytywnym świetle, wpływa także na jej wizerunek. W tym drugim przypadku budowana jest także znajomość firmy przez klientów. Zarówno pierwsza, jak i druga forma komunikacji firm wzajemnie się uzupełnia. Pierwszy i drugi rodzaj reklamy może być zarówno jawny, jak i niejawny. Wiele zależy od tego, czy pojawia się na przykład w formie artykułów sponsorowanych, czy na przykład linków w płatnych wynikach wyszukiwania.
Miejsce osadzenia reklam w Internecie to kolejna kategoryzacja. Komunikaty firm mogą pojawiać się bowiem zarówno w wyszukiwarkach, jak i mediach społecznościowych, aplikach mobilnych lub na przykład na stronach internetowych, które należą do systemu reklamowego. Przykładem tego ostatniego może być system reklamowy Google Ads, który zrzesza miliony stron internetowych.
Z kolei reklama w wyszukiwarce internetowej może dotyczyć zarówno płatnych linków sponsorowanych (SEM), jak i organicznych wyników wyszukiwania (SEO). Pamiętaj o tym, że wiele firm decyduje się docierać do klientów różnymi kanałami. Spore znaczenie w ich doborze ma na przykład specyfika branży. Pamiętaj o tym, że dobra agencja marketingu internetowego potrafi optymalnie dobrać kanały komunikacji z Twoimi klientami.