Czym jest obietnica marki (Brand Promise)?
3 min
3 min
Na skróty
Twoi użytkownicy mogą być bardzo przywiązani do konkretnych wartości, które reprezentuje ich ulubiona marka. Liczą, że ta ich nie zawiedzie, tworząc produkty lub realizując usługi na ściśle określonych zasadach. Dowodem na taką „lojalność” wobec klienta jest obietnica marki znana również pod angielską nazwą „brand promise”. Czym jest obietnica marki? Jak umiejętnie wykorzystywać to zjawisko i jakie są jej przykłady?
Zdj 1. Czym jest obietnica marki Co warto o niej wiedzieć?
Źródło: https://live.staticflickr.com/8658/16703717985_21f9c0cc6f_b.jpg
Obietnica to niezwykle istotny element budowania zaufania. Na zaufaniu opiera się z kolei branding, czyli tworzenie marki. Sprawia, że się do czegoś zobowiązujemy w sposób szczególny. Z punktu widzenia obiecującego najważniejszym jest, aby doprowadzić do spełnienia określonej obietnicy. Osoba, której coś obiecano oczekuje, że będzie korzystać z obietnicy. Tak działają obietnice w życiu, ale również brand promise.
Brand promise, czyli obietnica marki to bardzo istotny element prowadzenia działań marketingowych. Niektórzy (szczególnie początkujący) marketingowcy i przedsiębiorcy traktują ją jak wyświechtany slogan, bez wielkiego znaczenia dla efektów działania. Takie podejście mija się z prawdą.
Co to jest brand promise? To wiążąca deklaracja, którą marka składa swoim odbiorcom. Czego może dotyczyć obietnica marki? Katalog jest w tym przypadku bardzo wysoki, a wszystko łączy jedno – konieczność wywiązania się z obietnicy ze względu na zaufanie do przedsiębiorstwa. Jakich elementów może dotyczyć takie zobowiązanie?
Powinien on konkretnie wskazywać na aspekty obietnicy i mówić wprost o tym, czego mogą oczekiwać klienci od usług, produktów lub działania całej marki. Sformułowanie powinno być zgrabne i zapadające w pamięci. Pamiętaj, że to obietnica marki wpływa na zaufanie do konkretnego podmiotu.
Pod żadnym pozorem nie kieruj się chwilowymi trendami czy pustymi sloganami. Pamiętaj, że spełnienie obietnicy dalej klientom to kluczowy kierunek w rozwoju firmy. Znacznie wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku marki. To drogowskaz, który musi być wdrażany przez każdego pracownika firmy, a jego wartość musi przyświecać zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.
W jaki sposób informuje się klienta o przekazanej mu obietnicy? Komunikacja odbywa się na różnych płaszczyznach. Odbiorca powinien zostać poinformowany o brand promise na etapie wstępnej komunikacji, najlepiej podprogowo. Obietnica może być też elementem sloganu marki lub długofalowej strategii marketingowej firmy.
Zdj 2. Schemat działania brand promise
Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Role_of_Brands.jpg
Marki na świecie traktują obietnicę, jako realne i długofalowe zobowiązanie wobec klienta. Z tego względu ich brand promise jest powszechnie znane i postrzegane jako „myśl przewodnia” danego przedsiębiorstwa.
Jakie są najbardziej znane przykłady wdrożenia obietnicy marki? „Just Do It” od Nike oznacza zobowiązanie marki do propagowania sportu i pomoc w osiągnięciu założonych celów. Obietnica „From A to Z” od Amazona wskazuje, że firma jest w stanie przejść z Tobą przez kompletny proces zamówienia, od znalezienia pożądanego produktu po jego dostarczenie. Apple natomiast przez hasło „Think Different” obiecuje, że będzie zawsze stawiał na pierwszym miejscu innowacje i technologie, których nie ma konkurencja.
Czy każda marka musi mieć swoją obietnicę? Nie jest to obowiązkowe, ale pożądane. Pamiętaj, że brand promise może wyklarować się naturalnie w czasie prowadzenia działalności. Jeżeli będzie to proces naturalny, tym lepiej. Oznacza to, że łatwiej będzie wdrożyć założenia obietnicy i spełniać ją przez czas prowadzenia działalności.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.