Narzędzia do e-commerce, które musisz znać
9 min
9 min
Na skróty
Nawet jeżeli Twój sklep internetowy działa w mało konkurencyjnej branży, musisz wykorzystywać narzędzia e-commerce, które nie tylko ułatwią Ci pracę, ale dodatkowo pozwolą rozwijać biznes, docierając do nowych klientów. Przedstawiamy ciekawe, a zarazem, niemal niezbędne oprogramowania i aplikacje. Gdy poznasz zasadę ich działania i wykorzystasz je w praktyce, prowadzenie e-commerce będzie znacznie przyjemniejsze.
Nie musisz być programistą, aby stworzyć własny sklep. Platformy e-commerce typu SaaS pozwalają założyć witrynę sprzedażową za pomocą kilku kliknięć. Wybierasz szablon, możesz edytować zawartość przy pomocy kreatora i w zasadzie rozpoczynasz swoją działalność na dużą w bardzo krótkim czasie. Nawet nieco bardziej rozbudowane oprogramowania open source często mogą być obsługiwane przez laików. Co więcej, w internecie znajdziesz serię poradników, w jaki sposób stworzyć sklep za pomocą różnych systemów. Ewentualnie zleć zaprojektowanie witryny specjalistom. Z jakiego rozwiązania nie skorzystasz, samo utworzenie sklepu to nie wszystko. Swój e-commerce musisz promować w sieci, aby przyciągać klientów i generować sprzedaż. Z pewnością nie prowadzisz swojej działalności hobbistycznie, a Twoim celem jest zarobek. To zrozumiałe, dlatego przedstawiamy narzędzia e-commerce przydatne w zarządzaniu biznesem online.
No dobra, jakie narzędzia do sprzedaży online będą odpowiednie i dlaczego? Nasze zestawienie obejmuje oprogramowania różnego typu. Niektóre są darmowe, a inne płatne. Oczywiście nie musisz używać wszystkich. Zdecydujesz samodzielnie, które będą przydatne w Twoim przypadku.
Podstawowe narzędzia Google – Analytics i Search Console
Darmowe i prawdopodobnie najważniejsze narzędzia e-commerce. To Google Analytics oraz Google Search Console. Jeżeli jeszcze nie skonfigurowałeś swojego konta z tymi usługami, zrób to jak najprędzej. Oba narzędzia pokazują wiele danych na temat witryny. Zbadasz ruch, sposób pozyskania użytkowników, skuteczność w wyszukiwarce, widoczność oraz efektywność kampanii reklamowych i działań remarketingowych.
Monitoruj internet – Brand24
Jak wskazuje slogan oprogramowania Brand24, to narzędzie e-commerce służące do monitoringu internetu oraz mediów społecznościowych. Za pomocą przejrzystego panelu administracyjnego szybko sprawdzisz, czy w sieci nie pojawiają się wzmianki na temat Twojej firmy. Z łatwością odpowiesz na każdy post czy wpis, aby budować świadomość marki oraz więź ze społecznością. Oprogramowanie jest niezwykle inteligentne i szybko wyłapuje wszystkie wzmianki udostępniane w internecie.
Badaj zachowanie użytkowników – Hotjar
Jakie narzędzie do sprzedaży online będzie jeszcze przydatne? Bardzo ciekawą propozycją jest oprogramowanie Hotjar. Dzięki niemu dowiesz się, które dokładnie elementy na stronie są najczęściej „klikane” oraz jakie fragmenty użytkownicy sprawdzają za pomocą kursora myszki na ekranie. Po przeanalizowaniu zachowań internautów możesz wdrożyć ewentualne zmiany, aby lepiej zoptymalizować witrynę.
Zadbaj o UX oraz UI – Crazy Egg
Crazy Egg jest rozbudowanym narzędziem do monitorowania zachowań użytkowników, ale w większym stopniu niż Hotjar. Poza mapą cieplną oprogramowanie oferuje wiele dodatkowych funkcjonalności. Z tego narzędzia e-commerce korzystają administratorzy sklepów i stron, marketerzy, a także specjaliści z zakresu UX oraz UI.
Komunikuj się ze społecznością – Live Chat
Sposób, w jaki komunikujesz się z użytkownikami, odgrywa bardzo ważną rolę. Niewiele osób chce wysyłać maile lub od razu wykonać połączenie telefoniczne. Alternatywą (niezwykle wygodną) jest stosowanie specjalnych czatów. Z pomocą przychodzi Live Chat. Internauci będą mogli szybko wysłać do Ciebie pytanie, co znacznie usprawnia komunikację.
Nie zapomnij o SEO – Senuto
Pozycjonowanie sklepu internetowego samodzielnie nie jest łatwym zadaniem. Możesz skorzystać z pomocy agencji, ale to nieco kosztuje. Szukasz alternatywnego rozwiązania? Zastanawiasz się jakie narzędzia do sprzedaży online pod kątem SEO będą przydatne? Bezkompromisowym rozwiązaniem jest Senuto. Za pomocą tego oprogramowania wyszukasz frazy kluczowe o małej konkurencyjności, ale ze sporą ilością wyszukiwań. Jeżeli takie słowa odpowiednio wykorzystasz, przy sprzyjających warunkach masz szansę nieco lepiej zaprezentować się w wyszukiwarce, tym samym pozyskując nowych użytkowników. Możesz także przeanalizować zachowania konkurencji. Narzędzia daje multum możliwości, w naprawdę korzystnej cenie.
Integracje e-commerce – BaseLinker
Narzędzie BaseLinker pozwala wdrożyć ponad 400 integracji w e-commerce. Oprogramowanie jest szczególnie przydatne w przypadku wielokanałowej sprzedaży online. W szybki i prosty sposób możesz zarządzać produktami, które dostępne są nie tylko w Twoim sklepie internetowym, ale również na portalach aukcyjnych, takich jak Allegro, Amazon czy eBay. Narzędzie współpracuje z wszystkimi popularnymi systemami CMS, zarówno o charakterze OpenSource, jak i SaaS. Dzięki BaseLinker zarządzanie sprzedażą staje się znacznie prostsze i zajmuje mniej czasu. Zapomnisz o rozbieżności cenowej i wszystkie zamówienia będziesz mieć zawsze pod ręką. Bez względu na to, jaki dokładnie biznes e-commerce prowadzisz, BaseLinker powinien wzbudzić Twoje zainteresowanie.
Wsparcie social media – NapoleonCat
NapoleonCat to wygodne w obsłudze narzędzie stosowane w e-commerce do zarządzania mediami społecznościowymi. Oprogramowanie pozwala monitorować platformy takie jak Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter oraz Google Moja Firma. Dzięki funkcjonalnościom z zakresu marketing automation możliwe jest znaczne uproszczenie poszczególnych procesów w social media. Za sprawą NapoleonCat budowanie świadomości marki staje się po prostu skuteczniejsze. Na dodatek oprogramowanie pozwala analizować konkurencję oraz generować przejrzyste raporty. Szczególnie atrakcyjną opcją jest automatyczne raportowanie, znacznie przyspieszające analizę mediów społecznościowych. Narzędzie efektywnie pomaga w obsłudze klienta oraz dostarcza wartościowych danych o odbiorcach.
Kombajn SEO – Ahrefs
Powiedzieć, że Ahrefs to narzędzie przydatne w pozycjonowaniu e-commerce lub strony firmowej, to jak nic nie powiedzieć. Jeżeli pozycjonujesz swój sklep – lub zlecasz to zadanie ekspertom – warto mieć pod ręką specjalistyczne oprogramowanie, które w sposób kompleksowy przeanalizuje witrynę pod kątem pozycjonowania. Właśnie w taki sposób działa Ahrefs. Choć początkowo narzędzie służyło przede wszystkim do monitorowania linków przychodzących, aktualnie posiada szereg dodatkowych, równie istotnych funkcjonalności. To idealny pomocnik do wyszukiwania fraz kluczowych, analizy konkurencji (pod kątem SEO), badania jakości linków oraz śledzenia pozycji dowolnych słów. Pozwala również przeprowadzić automatyczny audyt, który dostarczy wartościowych informacji o sklepie internetowym. Ahrefs pozostaje jednym z podstawowych rozwiązań każdego specjalisty SEO, przydaje się również osobom, które chcą monitorować efekty pozycjonowania lub zdecydowały się na samodzielną optymalizację własnego serwisu.
Zbieraj dane marketingowe – Supermetrics
Odpowiednia strategia marketingowa sprawia, że e-commerce może generować zyski. Jednak do opracowania kompleksowego planu promocji serwisu i produktów konieczna jest analiza danych. Aby proces ten był maksymalnie prosty, warto sięgnąć po narzędzie Supermetrics. Oprogramowanie jest często wykorzystywane w e-commerce, nie tylko przez właścicieli sklepów internetowych, ale również agencje zajmujące się marketingiem. Najważniejszym zadaniem tego narzędzia jest zbieranie wszystkich danych z różnych źródeł, a następnie prezentowanie ich na jednej platformie. Możliwe jest filtrowanie poszczególnych informacji oraz generowanie spersonalizowanych raportów. Oprogramowanie wyróżnia się efektywnością na wielu płaszczyznach – zarówno w kontekście marketingu online, jak i SEO oraz social media.
Wielokanałowa obsługa klientów – FreshDesk
Głównym zadaniem narzędzia FreshDesk jest podniesienie poziomu obsługi klienta w e-commerce. Oprogramowanie pomaga w prowadzeniu wielokanałowej komunikacji, co wspiera budowę lejka sprzedażowego oraz generowanie leadów. To idealne rozwiązanie dla biznesu, który chce maksymalnie wykorzystać omnichannel. W ten sposób sprawisz, że każdy odbiorca poczuje się wyróżniony, co zagwarantuje niezapomniane doznanie konsumenckie. Narzędzie przydaje się na każdym etapie lejka sprzedażowego, a także bezpośrednio po zakończonej transakcji, aby utrzymywać kontakt z klientem. Na dodatek do pojedynczych konsumentów dotrzesz preferowanych dla nich kanałem, co znacznie ułatwi komunikację.
Podobieństwo witryn – SimilarWeb
Idealne narzędzie do analizy konkurencji oraz porównywania witryn, czyli SimilarWeb. Aplikacja jest prosta w obsłudze i znajduje zastosowanie w e-commerce na wielu płaszczyznach. Możesz porównać swój biznes z konkurencją i wygenerować kompleksowy raport, który uwzględni wszystkie najważniejsze kwestie pod kątem marketingowym. Jeżeli interesuje Cię precyzyjnie wykonany benchmarking, chcesz generować leady oraz analizować sklepy internetowe działające w tej samej branży, SimilarWeb będzie odpowiednim rozwiązaniem.
Content zgodny z pozycjonowaniem – Surfer SEO
Surfer SEO to narzędzie, które jest wykorzystywane nie tylko przez osoby zaznajomione z pozycjonowaniem witryn w wyszukiwarce. Oprogramowanie służy głównie do tworzenia treści w taki sposób, aby po publikacji content mógł osiągać wysoką widoczność w Google. Aplikacja jest na tyle prosta w obsłudze, że przyda się nawet przedsiębiorcom, którzy chcieliby samodzielnie zadbać o SEO dla swojego sklepu internetowego. Surfer SEO wspiera również budowanie strategii content marketingowej, wyszukiwanie fraz kluczowych oraz umożliwia generowanie automatycznych audytów treści pod kątem jakości, oraz pozycjonowania. Narzędzie znajduje zastosowanie w sklepach internetowych i na stronach firmowych, a także blogach.
Mailing może być skuteczny – GetResponse
Kompleksowy e-mail marketing w jednym miejscu. GetResponse zasługuje na uwagę ze względu na szereg funkcjonalnych rozwiązań, które pozwalają nie tylko wysyłać wiadomości do odbiorców, ale również możliwe jest optymalizowanie lejka konwersji oraz tworzenie szablonów stron. Jednocześnie oprogramowanie daje dostęp do wielu przydatnych statystyk. Dodatkowo narzędzie obsługuje czat online, który może być zaimplementowany w sklepie internetowym. Rozwiązania dostępne w GetResponse obejmują także webinary, tworzenie landing pages, powiadomienia web push oraz kreator formularzy kontaktowych. Oprogramowanie jest więc niezwykle przydatne w wielu sektorach rynku – nie tylko e-commerce, ale również na firmowych witrynach, które przybierają formę wizytówki.
Grafiki na zawołanie – Canva
Nie musisz być zawodowym grafikiem, aby tworzyć atrakcyjne dla oka kreacje, które wykorzystasz na przykład w mediach społecznościowych. Z pomocą przychodzi Canva. Nawet w darmowej wersji oprogramowanie umożliwia przygotowanie wielu ciekawych grafik, nie tylko stricte marketingowych, ale również ulotki, logo, slogan, wizytówki, cennik, czy na przykład prezentację lub elementy identyfikacji wizualnej. Obsługa jest na tyle prosta, że opracowanie wyjątkowej kreacji staje się banalnie proste nawet dla osób bez graficznego zacięcia. Zaletą narzędzia Canva jest fakt, że nie musisz obrazów tworzyć od samego początku – wystarczy wykorzystać specjalnie przygotowane szablony gotowe do edycji.
Crawler do analizy serwisów – ScreamingFrog
ScreamingFrog to crawler pozwalający przeanalizować strukturę serwisu. Narzędzie jest wykorzystywane przez specjalistów SEO oraz web developerów. Jeżeli samodzielnie zarządzasz swoim sklepem internetowym, oprogramowanie również powinno być interesujące. Aplikacja po przeanalizowaniu domeny przedstawia informacje o strukturze linkowania wewnętrznego, w czytelny sposób wyświetla informacje o meta danych, ewentualnych błędach oraz technicznych niedociągnięciach. Jest to oprogramowanie niezbędne do przygotowania kompleksowego audytu SEO witryny. ScreamingFrog sprawdza się skutecznie zarówno w przypadku małych, jak i dużych sklepów internetowych.
Przestrzeń robocza dla marketingu – User.com
User.com to kompleksowe narzędzie wykorzystywane przez marketerów. Jeżeli samodzielnie zajmujesz się promocją swojego biznesu w sieci, oprogramowanie z pewnością okaże się pomocne. Do funkcji tej aplikacji należy między innymi implementacja chatbota, wdrożenie automatycznych odpowiedzi SMS na zapytania odbiorców, powiadomienia push, mailing, powiadomienia push. Narzędzie znacznie ułatwia komunikację z potencjalnymi klientami na każdym etapie ścieżki zakupowej.
Wysyłaj powiadomienia do odbiorców – PushPushGO
Do wysyłki i automatyzacji powiadomień push oraz web push wykorzystaj PushPushGO. To narzędzia stosowane w e-commerce pozwalające wpływać na generowanie ruchu oraz konwersję. Atutem oprogramowania jest bardzo prosta obsługa oraz możliwość wdrożenia automatyzacji w zakresie wysyłania powiadomień do odbiorców. Odpowiednio zaprojektowane push i web push to źródło konwersji szansa na generowanie leadów.
Zaawansowana analityka marketingowa – Kissmetrics
Kissmetrics to narzędzie o szerokim zastosowaniu, wykorzystywane głównie przez marketerów. Oprogramowanie powinno również zainteresować osoby, które chcą rozwijać swój biznes e-commerce, tym samym pozyskując kolejnych klientów. Kissmetrics pozwala analizować zachowanie odbiorców na wielu płaszczyznach. Aplikacja sprawdza się skutecznie podczas analizy zapytań generowanych przez odbiorców, a także weryfikacji tego, które produkty są najczęściej oglądane, dodawane do koszyka i kupowane. Oprogramowanie jest w stanie ukazywać ścieżki zakupowe oraz generować raporty dotyczące tego, w jaki sposób funkcjonuje sklep internetowy.
All-in-one marketing – WishPond
WishPond to idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy cenią funkcjonalność. W jednym miejscu będziesz przechowywać najważniejsze dane oraz podejmiesz kluczowe decyzje dla Twojego biznesu. Narzędzie wspiera procesy z zakresu marketing automation, pozwala wdrożyć kompleksowy mailing, tworzyć landing pages, budować angażujące materiały promocyjne w mediach społecznościowych, generować przystępne formularze kontaktowe, czy nawet zarządzać bazą leadów. Oprogramowanie gwarantuje skuteczność zarówno w przypadku małych biznesów e-commerce, jak i rozbudowanych platform, z których korzystają tysiące klientów. To aplikacja all-in-one dostosowana do potrzeb każdego biznesu działającego online.
Influencer i content marketing – WhitePress
WhitePress to narzędzie wspierające influencer i content marketing. Platforma pozwala współpracować ze stronami internetowymi oraz znanymi osobowościami sieci. W prosty sposób sklep internetowy może zlecić promocję produktów lub własnej marki. Przejrzysty interfejs sprawia, że każdy przedsiębiorca jest w stanie z łatwością znaleźć to, czego dokładnie potrzebuje. Na WhitePress znajdziesz oferty influencerów, którzy chętnie przygotują post sponsorowany w mediach społecznościowych, aby zareklamować Twój biznes. Narzędzie obsługuje także bogatą bazę stron internetowych, gdzie możesz opublikować artykuł promujący produkt lub markę. To ogromne ułatwienie dla przedsiębiorców – nie musisz kontaktować się bezpośrednio z wydawcą, aby rozpocząć współpracę. W efekcie oszczędzasz swój czas, a na dodatek znalezienie odpowiedniego portalu lub influencera pozostaje niezwykle proste.
Inbound marketing – HubSpot
HubSpot to kompleksowe narzędzie do inbound marketingu obsługujące CRM (Customer Relationship Management). Z pomocą tego oprogramowania sprawisz, że potencjalni klienci przejdą przez lejek zakupowy i staną się konsumentami. Przez marketerów aplikacja jest uznawana za rozwiązanie all-in-one, dlatego cieszy się ogromnym zainteresowaniem w e-commerce. HubSpot skutecznie usprawnia pracę zespołom, przydaje się do wspierania sprzedaży, pozwala śledzić każdy ruch leadu, jednocześnie usprawniając komunikację z odbiorcami. Jeżeli chcesz samodzielnie zadbać o marketing swojego biznesu, to narzędzie przyniesie nieocenioną pomoc.
Choć podpowiadamy jakie narzędzia do sprzedaży online są najlepsze, to możesz wykorzystać je także w przypadku tradycyjnej witryny, a nie tylko w e-commerce. Jeżeli posiadasz firmową stronę, wszystkie wymienione przez nas rozwiązania również będą przydatne. Oczywiście podobnych narzędzi jest znacznie więcej. Trudno przedstawić od razu wszystkie oprogramowania – najlepiej stopniowo poznawać świat marketingu internetowego, aby z czasem ze statusu osoby początkującej stać się ekspertem w branży.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.