Czym są nienaturalne linki przychodzące?
4 min
4 min
Na skróty
Linki przychodzące – bardzo często nazywane backlinkami – to odnośniki znajdujące się w sieci, które kierują do konkretnej strony internetowej. Hiperłącze może znajdować się pod postacią wklejonego adresu URL, kryć się w konkretnych słowach, w obrazie, czy w animacji. Jeżeli korzystasz z dobrodziejstwa internetu, z pewnością niejednokrotnie udało Ci się trafić na tego rodzaju odsyłacze. W przypadku blogów odnośniki mogą na przykład kierować do źródła informacji, które zostały wykorzystane do przygotowania artykułu. Należy jednak wspomnieć, że linki przychodzące posiadają jeszcze jedną, niezwykle istotną funkcję. To element w ogromnym stopniu wpływający na SEO, czyli pozycjonowanie strony internetowej.
Od dawna linki przychodzące mają znaczenie w SEO i nic nie wskazuje na to, aby trend ten miał ulec większej zmianie. Choć na przestrzeni lat algorytmy Google były aktualizowane oraz dopieszczane, to ciągle link building należy do podstawowych działań, które podejmuje się w ramach pozycjonowania. Proces ten oczywiście wygląda nieco inaczej, niż jeszcze 10 czy 15 lat temu. Podstawową cechą silnych linków przychodzących jest oczywiście atrybut dofollow. Bez niego odnośnik przekazuje niewielką wartość lub praktycznie żadną. Warto wspomnieć, że atrybut nofollow został wprowadzony w 2005 roku, wspólnie przez Google, Microsoft oraz Yahoo. Na przestrzeni lat tego typu aktualizacji pojawiła się masa, czasami kompletnie zmieniając to, w jaki sposób działa SEO. Z tego względu warto być na bieżąco w kwestii pozycjonowania. Jeśli chcesz pozyskiwać solidne linki przychodzące dla swojej strony, musisz wiedzieć, jak o nie dbać!
Nie musisz być ekspertem, aby domyślić się, że najlepsze linki przychodzące to takie, które są silne. Tylko jak określić ich moc? W SEO możesz spotkać się z pojęciem „link juice”. Termin ten odnosi się do wartości konkretnego odnośnika. Musisz jednak wiedzieć, że nie ma jednego wskaźnika, który dokładnie podpowie Ci, jaki link będzie dobry, a jaki zły dla Twojej domeny. Backlinki warto pozyskiwać z zadbanych serwisów (bez spamu), najlepiej o tematyce powiązanej z Twoją stroną. Określając link juice przeanalizuj ruch witryny oraz słowa kluczowe, na które rankuje. Możesz także zweryfikować wskaźnik Domain Rating (Ahrefs) oraz Trust Flow (MajesticSEO), jednak są to tylko wartości pomocnicze. Pamiętaj również, że linki przychodzące przekazują stosunkowo większą moc gdy są umieszczone w treści (na przykład w artykule), aniżeli z sekcji komentarzy. Oczywiście mówimy o odnośnikach z atrybutem dofollow.
Osoby nieposiadające doświadczenia i wiedzy w SEO bardzo często popełniają jeden, podstawowy błąd. Mianowicie po znalezieniu solidnego miejsca w sieci, umieszczają w jednym serwisie masę linków do swojego serwisu, licząc na pozytywne efekty pozycjonowania. To błąd. Przede wszystkim takie odnośniki możemy uznać za nienaturalne linki. Jeżeli przyrost jest duży i pochodzi z jednej domeny, to zwykle mamy do czynienia ze zwykłym spamem. Nie dość, że to po prostu nie działa w kontekście SEO, to na dodatek algorytm Google szybko wyłapuje takie działania, więc w ekstremalnych przypadkach może narzucić na Twój serwis karę.
Anchor to tekst zakotwiczenia, czyli link przychodzący ukryty w słowie lub słowach. W miejscu tym warto umieścić frazy kluczowe. Nie zapominaj jednak, że algorytm Google jest w stanie wychwycić nienaturalne zachowania nakierowane na pozycjonowanie. Dlatego anchory z frazami kluczowymi powinny stanowić mały procent wszystkich pozyskanych odnośników. W Twoim profilu linkowym największą ilość anchorów powinny stanowić frazy typu:
Pozyskiwanie linków nie jest jednorazowym działaniem. Odnośniki należy umieszczać na zewnętrznych domenach regularnie, ale pamiętaj o tym, aby działać naturalnie, a nie na zasadzie spamu. Dzięki temu przyrost linków będzie stały, dzięki czemu algorytmy Google mogą interpretować Twoją stronę jako świeżą i z wartościową treścią.
Nienaturalne linki mogą kryć się pod przeróżną postacią. To odnośniki ze spamerskich miejsc, zbyt duże przyrosty w krótkim czasie, a także nieumiejętne korzystanie z systemu wymiany linków. Każde nienaturalne działanie może prowadzić do spadku pozycji w Google, zamiast jej wzrostu. Podczas link buildingu dokładnie badaj, skąd pozyskujesz odnośniki.
Co rozumiemy poprzez nienaturalne linki? To odnośniki, które zostały pozyskane w sposób podejrzany dla algorytmu Google. Pod tego rodzaju działaniem kryje się na przykład automatyczny link building, dzięki któremu tworzy się ogromne ilości odnośników na przeróżnych stronach (zwykle spamerskich). Nienaturalne linki pochodzą więc ze stron o wątpliwej jakości i nie są kompletnie powiązane z domeną, do której odsyłają. Zwykle, zamiast pomóc witrynie, tak naprawdę tylko jej szkodzą.
W przypadku Google za monitoring i analizę linkowania odpowiada algorytm Pingwin. Rozwiązanie to jest stosowane od 2012 roku. W ten sposób Google chce ukarać te strony internetowe, które posiadają nienaturalne linki, służące tylko do poprawy pozycji w wyszukiwarce. Algorytm Pingwin zwróci szczególną uwagę na Twój serwis gdy:
Algorytm może ukarać całą witrynę lub konkretną podstronę poprzez obniżenie pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, bądź usuwając Cię całkowicie z indeksu.
Czasami zdarza się, że nienaturalne linki są wykorzystywane do depozycjonowania. Choć to praktyka stosowana dość rzadko, to ciągle można natknąć się na nią w sieci. Depozycjonowanie polega na obniżaniu pozycji stron konkurencji. Pozyskuje się więc nienaturalne linki, aby algorytm odczytał je jako niestosowne działanie, czego w efekcie będzie spadek wyników w Google. To praktyka ocierająca się o nieuczciwe praktyki rynkowe co jest niezgodne z prawem. Jeżeli nie masz pewności, czy Twoja witryna jest depozycjonowana przez nieuczciwą konkurencję, sprawdź stan profilu linkowego w Ahrefs lub MajesticSEO. Gdy Twoje obawy się potwierdzą, najlepiej skontaktować się ze specjalistami z zakresu pozycjonowania, którzy zajmą się tą sprawą od A do Z.
Twoja strona internetowa posiada nienaturalne linki przychodzące? Chcesz się ich pozbyć, aby nie obniżały wartości domeny? W takiej sytuacji odpowiednim rozwiązaniem będzie zrzekanie się linków. Możesz zrobić to samodzielnie, tworząc odpowiedni plik, następnie przesyłając go do Google Search Console. Pamiętaj jednak, że zdecydowanie lepiej skorzystać z pomocy specjalistów, którzy wiedzą, w jaki sposób kompleksowo zrzec się spamerskich linków. Jeżeli przypadkowo popełnisz błąd, możesz negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie swojej witryny w wyszukiwarce.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.