Na skróty
Startup to firma, której celem jest wdrożenie na rynek innowacji. Może być to produkt, usługa, czy technologia. Głównym celem startupu jest bardzo szybki rozwój, najlepiej na arenie międzynarodowej, na dodatek bez dużych inwestycji. Tego rodzaju przedsiębiorstwa szczególnie często działają online – przede wszystkim dlatego, iż sieć daje ogromne możliwości pod kątem zdobywania kolejnych rynków i poszerzania działalności. Chcesz poznać przykład startupu online? Nie musisz daleko szukać, wystarczy spojrzeć na nasz rynek, na przykład Brand24, LiveChat, czy Vocabla.
Popularność startupów online nie maleje ze względu na zalety takiego rozwiązania. Przede wszystkim liczy się pomysł, ambicja oraz motywacja. Wszystkie te trzy elementy są bardzo ważne – sama idea innowacyjnego biznesu to nie wszystko. Potrzeba jeszcze sporo samozaparcia, aby pomysł skutecznie zrealizować.
Za popularyzacją startupów online stoi przede wszystkim sukces. Osoby, które chcą spróbować swoich sił w branży, są dodatkowo motywowane przez przedsięwzięcia z całego świata, osiągające fascynujące wyniki. Startup to wizja szybkiego rozwoju i zyskania rozgłosu, przy równocześnie niewielkich kosztach. Dodajmy do tego fakt, że w wielu krajach, także i w Polsce, istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na tego typu działalność, co znacznie pomaga rozwinąć skrzydła. Rozwiązaniem są także kredyty inwestycyjne. Istnieje możliwość pozyskania takich środków od komercyjnych banków oraz instytucji państwowych, na przykład Banku Gospodarstwa Krajowego.
Zanim dowiesz się, jak założyć startup online, warto wspomnieć o konkretnych zaletach tego rozwiązania. Pamiętaj, że mianem startupu nie może określać się każda nowa firma. Ideą całego przedsięwzięcia jest innowacja i nastawienie na bardzo szybki rozwój. Przede wszystkim atutem tego rodzaju biznesu jest małe ryzyko finansowe. Zwykle startupy uzyskują dofinansowanie, ewentualnie znajdują inwestora. W takiej sytuacji własny kapitał początkowy nie jest więc potrzebny. To trakcyjna wizja szczególnie dla ludzi młodych, którzy mają głowę pełną pomysłów i są na bieżąco z nowinkami technologicznymi. Innowacyjny biznes jest również świetnym miejscem na zdobycie doświadczenia. Nawet jeżeli startup online nie osiągnie sukcesu, pamiętaj słynne motto mówiące, że człowiek uczy się na błędach.
Zastanawiasz się, jak założyć startup? Już wiesz, że pierwszym krokiem musi być innowacyjny pomysł. Trudno wyznaczyć jednoznaczną drogę, która wskaże krok po kroku, jak wygląda wstępny rozwój takiego biznesu. Startup online może być porównywany do pewnego rodzaju eksperymentu. Na rynku pojawia się nowy gracz, który chce osiągnąć progres w niszowej branży, najczęściej technologicznej. Nawet sam założyciel startupu nie posiada jeszcze modelu biznesowego, ponieważ dopiero „formuje” swoją firmę, aby ta mogła osiągnąć sukces.
Z pewnością omawiając to, jak założyć startup należy wspomnieć o stronie internetowej lub sklepie – zależnie od formy działalności. Witryna może służyć do bezpośredniej sprzedaży produktu lub usługi. Ewentualnie Twoją stroną będzie innowacyjny portal bądź serwis (czy nawet aplikacja webowa), zależnie od formy prowadzonej działalności. Bez względu na to, jak dokładnie będzie wyglądać Twój startup online, potrzebujesz solidnej strony internetowej, aby promować własny biznes w sieci. Witryna to obowiązek i podstawowy element takiej działalności. Następnie pomyśl o odpowiednim marketingu. Nawet najlepsze startupy online nie są w stanie osiągnąć sukcesu, gdy zabraknie właściwej promocji w sieci. Na co zwrócić szczególną uwagę? Świetnym sposobem na rozwój strony internetowej – a razem z nią całego biznesu – jest między innymi pozycjonowanie (SEO), płatne reklamy (Google Ads), oraz skrupulatne prowadzenia mediów społecznościowych.
Warto także zastanowić się nad współpracą z UX designerem, który będzie odpowiedzialny za kreowanie wizerunku produktu oraz optymalizację strony internetowej. Oba te elementy staną się atrakcyjne w oczach potencjalnych klientów. Myślisz nad tym, jak założyć startup online i czy osiągnie sukces? Przedstawiamy listę branż, w których znajduje się najwięcej tego rodzaju innowacyjnych przedsiębiorstw:
Skoro mniej więcej wiesz, jak założyć startup online i dlaczego warto, wypada wspomnieć o promocji własnej strony internetowej w sieci. Z pewnością pomyślisz – Google Ads! A czy zdajesz sobie sprawę z tego, czym jest pozycjonowanie i jakie przynosi efekty? Wyższa pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania jest stabilna i przynosi regularny ruch, czego nie gwarantuje Google Ads. Płatne reklamy znikają natychmiast, gdy Twój budżet się wyczerpie. Natomiast SEO (czyli pozycjonowanie) daje efekty długofalowe. Dodatkowo taka usługa obejmuje optymalizację strony internetowej, aby witryna była przyjazna dla algorytmu wyszukiwarki oraz odpowiednia dla użytkowników. Najlepiej zwrócić uwagę na SEO od samego początku, aby wyprzedzić konkurencję i budować silną pozycję na rynku.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.