Dwell time – czy warto śledzić?
3 min
3 min
Na skróty
Poprzez określenie Dwell Time rozumiemy czas, jaki użytkownik poświęcił na przeglądanie strony od momentu wejścia z poziomu wyszukiwarki, aż do chwili powrotu do wyników wyszukiwania. Wskaźnik ten dotyczy tylko ruchu organicznego i jest stosunkowo trudny do zmierzenia. Statystyka nie jest dostępna na poziomie Google Analytics, a także nie znajdziemy zewnętrznego narzędzia, które w prosty sposób przedstawi Dwell Time dla konkretnej domeny lub podstrony. Jak w takim razie śledzić ten wskaźnik?
Aby nieco lepiej omówić co to Dwell Time w praktyce, należy przytoczyć również dwa inne pojęcia – Bounce Rate oraz Czas Trwania Sesji. Wszystkie nawiązują do tej samej kwestii, czyli zachowania użytkownika.
Bounce Rate – procentowy wskaźnik mówiący o tym, jaki odsetek użytkowników kliknął pierwszy wynik organicznego wyszukiwania, a następnie wrócił bez wykonywania żadnej akcji, aby przejść do strony znajdującej się na drugim miejscu.
Czas Trwania Sesji – określa, ile dokładnie czasu użytkownik spędził na konkretnej stronie.
Dwell Time – czas spędzony na stronie, gdzie użytkownik dostał się do witryny z organicznych wyników wyszukiwania, a następnie do nich wrócił. W tym czasie internauta mógł przeglądać różne podstrony.
Informacji na temat Dwell Time nie znajdziesz w Google Analytics. Możesz jedynie zweryfikować czas trwania sesji, jednak to podobna, ale nie taka sama statystyka. Wskaźnik Dwell Time informuje, jak długo trwały te sesje, które zakończyły się powrotem do wyników wyszukiwania. Tego rodzaju użytkownicy prawdopodobnie nie znaleźli na stronie dokładnie tego, czego szukali – dlatego ta statystyka w przypadku wielu stron może być bardzo ważna.
Mierzeni Dwell Time jest możliwe po wprowadzeniu odpowiednich konfiguracji w Google Tag Manager. W sieci znajduje się sporo poradników na ten temat, jednak proces wdrożenia i mierzenia Dwell Time nie należy do najprostszych. Zwykle zdecydowanie lepiej poprosić o pomoc wykwalifikowanego specjalistę, który posiada doświadczenie w tej kwestii. Jeśli znasz podstawy HTML, po zapoznaniu się z poradnikami dostępnymi w sieci być może uda Ci się zrobić to samodzielnie.
Skoro wiesz już co to Dwell Time, warto wspomnieć, jakie ma znaczenie w kontekście SEO oraz UX. W żadnym oficjalnym komunikacje od Google nie pojawiała się informacja, aby wskaźnik ten miał istotne znaczenie w pozycjonowaniu. Nie oznacza to jednak, że Dwell Time w SEO można całkowicie zignorować. Choć Google nic nie wspomina o tej statystyce, to na przykład Bing (wyszukiwarka szczególnie popularna w USA) jasno wskazało, że Dwell Time odgrywa istotną rolę w SEO i ustalaniu pozycji.
Wiemy jednak, że Google chce dopasowywać organiczne wyniki wyszukiwania do użytkowników w taki sposób, aby kontakt z konkretną stroną internetową był dla internauty satysfakcjonujący. Witryny powinny cechować się „wysoką jakością” oraz użytecznością. Co w takim razie może powiedzieć Dwell Time o danej domenie? Niski czas prawdopodobnie oznacza słabą jakość lub nieodpowiednie dopasowanie do zapytania. Jeżeli nie masz czasu bądź chęci na konfigurację Dwell Time w Google Tag Manager, zajrzyj do swojego konta Analytics, aby sprawdzić, jak prezentuje się średni czas sesji. Jeśli jest niski, współczynnik Dwell Time również nie będzie zbyt wysoki. Witryna jest więc prawdopodobnie źle zoptymalizowana pod kątem UX lub nie posiada wartościowej treści. Oczywiście powodów krótkiego czasu sesji może być więcej, natomiast te są najczęściej spotykane.
Wdrożenie strategii SXO może znacznie poprawić Dwell Time. Na czym to polega? SXO łączy elementy SEO (pozycjonowanie) oraz UX (doświadczenie użytkownika), aby poprawić sytuację strony w sieci. Tego rodzaju strategia ma sporę przewagę nad samym pozycjonowaniem, ponieważ skupia się nie tylko na algorytmach, ale i potrzebach użytkowników. Aby poprawić Dwell Time w SEO, należy przede wszystkim:
Jak wspomniano wcześniej, nie ma jednoznacznego potwierdzenia tego, że Dwell Time odgrywa istotną rolę w SEO dla Google (nie ma również zaprzeczenia w tej kwestii). Należy jednak pamiętać, że wskaźnik ten będzie pomocny w optymalizacji strony pod kątem potrzeb użytkowników oraz użyteczności. Jest to jednak element brany pod uwagę przez inne wyszukiwarki, na przykład Bing. Według niektórych źródeł i case studies pozycjonerów można wywnioskować, że czas trwania sesji i współczynnik odrzuceń, wraz z Dwell Time, mają pewne znaczenie pod kątem SEO. Sytuacja ta wynika z faktu, że algorytm Google chce jak najlepiej dopasować wyniki wyszukiwania do internautów. Jeśli konkretna domena posiada niski Dwell Time lub/i wysoki współczynnik odrzuceń, można oznaczać to, że nie powinna znajdować się na zbyt wysokiej pozycji. Nieważne czy element ten wpływa na widoczność, czy też nie, z pewnością warto go analizować – szczególnie jeżeli dbasz o optymalizację własnej witryny.