Narzędzia

Ahrefs – poradnik

10 min czytania
ahrefs poradnik

Pozycjonowanie strony internetowej to obecnie jedno z podstawowych działań, które powinien wykonywać każdy właściciel witryny. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie ruchu na stronie, podniesienie jej pozycji w wynikach wyszukiwania, co w konsekwencji przełoży się na duże korzyści dla firmy za sprawą generowanego ruchu organicznego. Jak wiadomo, sama procedura pozycjonowania strony nie należy do łatwych, a bez posiadania odpowiedniej wiedzy w tej dziedzinie można popełnić wiele błędów. Na szczęście na rynku dostępne jest narzędzie, które w znaczny sposób może wspomóc strategię SEO – to Ahrefs.

Ahrefs – co to jest i jak działa?

Ahrefs jest jednym z najpopularniejszych narzędzi używanych w świecie SEO i e-marketingu. Znajduje zastosowanie na wielu płaszczyznach projektowania, wdrażania oraz ulepszania strategii pozycjonowania strony. Program posiada rozbudowaną funkcjonalność, która zyskała uznanie w oczach pozycjonerów w Polsce i za granicą. W poniższym poradniku skupimy się na możliwościach, jakie daje to narzędzie.

Ahrefs służy do analizowania profilu linkowania, monitorowania i wyszukiwania fraz, audytu struktury strony (własnej i konkurencji), a także wielu innych czynności, na które składa się pozycjonowanie stron. To narzędzie kompleksowe, przez specjalistów w branży SEO nazywane potocznie „kombajnem”. W praktyce Ahrefs ma charakter all-in-one. Korzystając z tego oprogramowania, możesz zająć się SEO dla swojej witryny od A do Z.

ahrefs

Metryki SEO i dane dostępne w Ahrefs – jak je rozumieć?

Zanim przejdziemy do praktycznej części poradnika, warto dokładnie zapoznać się z najważniejszymi pojęciami, które z pewnością będą się regularnie powtarzać. Dzięki nim lepiej zrozumiesz omawiane zagadnienia:

  • anchor – to treść linka, tzw. kotwica. Odnośnik jest umieszczony w tekście, co wygląda estetycznie i ułatwia użytkownikowi poruszanie się po sieci.
  • follow/nofollow – linki umieszczane na stronach internetowych mogą mieć różne atrybuty. Podstawowe z nich to follow (nazywany także dofollow) oraz nofollow. Jeżeli odnośnik posiada atrybut follow, przekazuje moc i autorytet. Natomiast linki nofollow robią to w znacznie mniejszym stopniu i są w pewnym sensie mniej wartościowe dla SEO. Mogą służyć jako dywersyfikacja profilu linkowania.
  • black hat SEO – w ten sposób określa się niedozwolone techniki pozycjonowania, których wykorzystanie może prowadzić do nałożenia kary na stronę internetową przez algorytm Google.
  • ruch organiczny – to ruch z darmowych (naturalnych/organicznych) wyników wyszukiwania.
  • long-tail – czyli długi ogon. Frazami long-tail określa się wyrażenia składające się z kilku słów. Cechują się wysoką precyzyjnością i stosunkowo niewielkim wolumenem wyszukiwań przez użytkowników.

Jeżeli podczas zapoznawania się z poradnikiem o Ahrefs napotkasz inne wyrażenie, które nie jest jasne, otwórz nasz słownik SEO/SEM/SXO, w którym znajdziesz jego wyjaśnienie.

Narzędzie Ahrefs ma charakter analityczny. Składa się z wielu danych, których ilość dla laika może być przytłaczająca. Dlatego, zanim zaczniesz korzystać z oprogramowania w celu zaprojektowania strategii SEO, koniecznie zapoznaj się z poszczególnymi metrykami oraz ich znaczeniem.

Keyword Search Volume

Przedstawia uśrednioną wartość tego, jak często dane słowo kluczowe jest wyszukiwane. Okrasza to dodatkowymi wykresami takimi jak stosunek liczby kliknięć do liczby wyszukiwań. Pomaga to określić siłę danej frazy i to czy warto na nią stawiać w kontekście pozycjonowania. Wysoka wartość oznacza wysoki popyt i zwykle także wysoką konkurencyjność.

ahrefs

Return Rate (RR)

Ta metryka pokazuje, jak często ta sama osoba wyszukuje dane słowo kluczowe w okresie ostatnich 30 dni. RR:1 oznacza, że ​​ludzie zazwyczaj nie wyszukują ponownie tego słowa kluczowego. Natomiast RR:2 i RR:3 nie oznaczają, że użytkownicy szukają danego wyrażenia odpowiednio dwa i trzy razy w miesiącu. Wskaźnik Return Rate jest metryką dostępną wyłącznie w Ahrefs.

Traffic Potential (TP)

Gdy osiągniesz pozycję TOP1 na frazę kluczową, to od razu wszyscy użytkownicy będą odwiedzać Twoją witrynę. Dlatego Ahrefs przygotowało metrykę TP: Traffic Potential, która ukazuje estymowany ruch organiczny generowany dzięki konkretnemu wyrażeniu.

Cost Per Click (CPC)

Pod tą nazwą kryje się analiza tego, jak w ramach danej frazy, dzielą się kliknięcia w bezpłatne oraz płatne wyniki wyszukiwań. Pomaga to określić czy dla konkretnych słów kluczowych opłaca się przeprowadzać płatne kampanie reklamowe, publikowane za pomocą Google Ads.

Keyword Difficulty (KD)

Trudność słowa kluczowego (KD) to wskaźnik ukazujący konkurencyjność pozycjonowana danej frazy. Skala metryki wynosi od 1 do 100, gdzie wyższa liczba oznacza większe trudności w realizacji strategii SEO.

Zobacz  Czym jest Whitepress i jak wykorzystuje się go dla SEO?

Click per Search (CPS)

Ten wskaźnik pokazuje średnią liczbę kliknięć dla wszystkich wyszukiwań. Jest metryka stojąca w korelacji do wskaźnika Search Volume oraz Traffic Potential. Im wyższa wartość, tym estymowany ruch będzie większy.

Ahrefs Rank (AR)

Ahrefs Rank to ranking ustalany przez Ahrefs pod kątem siły profili linkowych. Na pierwszych miejscach są więc „największe” serwisy, takie jak YouTube, Google, czy Twitter. W pewnym sensie taki ranking ułatwia nieco proces pozyskiwania linków. W teorii najlepszym zjawiskiem jest, gdy do Twojej domeny kierują odnośniki z witryn będących wyżej w rankingu. W praktyce jednak posortowane domeny wg. rankingu Ahrefs to tylko wskazówka, którą warto traktować jako ciekawostkę.

SERP Functions (SF)

W wyszukiwarce Google dostępnych jest wiele funkcji SERP. Jeżeli konkretna podstrona na daną frazę kluczową wyświetla np. featured snippet lub sitelinki, informacje na ten temat zobaczysz w odpowiedniej rubryce Ahrefs.

Domain Rating (DR)

To metryka wizualizująca siłę profilu linków danej domeny w skali 1-100. Wskaźnik należy traktować jako poglądowy i nie jest częścią algorytmu Google. Choć w teorii w dość dokładny sposób ukazuje siłę domeny, w praktyce łatwo nim manipulować.

URL Rating (UR)

To ocena profilu linków zwrotnych do strony docelowej (adres URL) przedstawiana w skali 1-100. Ahrefs swoimi badaniami udowodniło, że bardzo często podstrony o wysokim UR notują wysokie pozycje w Google. Ponownie jednak należy pamiętać, że jest to wyłącznie metryka poglądowa.

ahrefs

Funkcje Ahrefs – jak z nich korzystać?

Ahrefs oferuje wiele funkcji, które przydają się w codziennej pracy specjalisty SEO i SXO, marketera oraz przedsiębiorcy. Wszystkie z nich znajdziesz na górnym pasku interfejsu narzędzia. Jeżeli dysponujesz płatną wersją Ahrefs, możesz korzystać z nich, kiedy tylko zechcesz.

ahrefs

Jeżeli chcesz przetestować podstawowe funkcjonalności Ahrefs, zrób to za darmo, korzystając z zakładki Free Tools znajdującej się w stopce.

ahrefs

Jeżeli jednak czytasz ten poradnik, prawdopodobnie chcesz zapoznać się z najważniejszymi funkcjami, które przydają się podczas planowania strategii SEO. Dlatego przejdźmy do najważniejszej części tej publikacji.

#Site Explorer

Funkcja Site Explorer pozwala zapoznać się ze szczegółowymi danymi domen dostępnych w sieci. Możesz więc analizować swój serwis, a także witryny konkurencji. To praktycznie najważniejszy element narzędzia Ahrefs, z którego możesz przenieść się do szczegółowych danych o contencie, linkach, widoczności, czy frazach kluczowych.

ahrefs

W lewej części interfejsu znajduje się przejrzysty panel znacznie ułatwiający nawigację. Możesz z łatwością przejść do danych, które chcesz przeanalizować. Skorzystaj także z funkcji eksportu, jeżeli potrzebujesz pliku w wersji PDF lub CSV.

#Keywords Explorer

Funkcja Keywords Explorer pozwala wyszukiwać frazy kluczowe, które następnie mogą być pozycjonowane. Wpisz dowolne słowo, a narzędzie wyświetli statystyki oraz propozycje podobnych wyrażeń, które również powinny być brane pod uwagę podczas projektowania strategii SEO.

ahrefs

#Site audit

To funkcja pomocna podczas optymalizacji serwisu, aby ten był lepiej widoczny w wyszukiwarce. Dodatkowo w ten sposób zadbasz o UX w trosce o wygodę użytkowników. Możesz zbadać nie tylko swoją domenę, ale także serwisy konkurencji.

ahrefs

#Rank Tracker

Jak nazwa wskazuje, Rank Tracker jest funkcją w Ahrefs służącą do monitorowania pozycji fraz kluczowych. W ten sposób możesz utworzyć projekty, aby analizować swoją strategię SEO oraz rozwój konkurencji na rynku. Natychmiast zweryfikujesz, kiedy inne strony zaczynają budować widoczność na frazy ważne dla Twojego biznesu.

#Content Explorer

Funkcja przydatna podczas tworzenia treści zgodnie z zasadami SEO, które będą dodatkowo wartościowe dla odbiorców. Korzystaj z dostępnych danych, aby odpowiednio dobierać tematy, budować topical authority i generować ruch przy pomocy jakościowych tekstów.

#Porównanie domen

Ahrefs pozwala również wygodnie porównywać domeny. Podaj adres swojej witryny oraz serwisów konkurencji. Narzędzie wyświetli dane dotyczące domen odsyłających i adresów IP, linków zwrotnych oraz wykresy zawierające zmiany historyczne. To szybki sposób na porównanie profili linkowych konkurentów względem Twojej domeny.

Jak wykonać analizę konkurencji w Ahrefs?

Do podstawowej analizy konkurencji SEO w Ahrefs wykorzystaj funkcję Porównywanie domen. Przydatnym rozwiązaniem będzie także Rank Tracker, gdzie w łatwy sposób będziesz systematycznie śledzić swoją pozycję w wyszukiwarce na tle konkurencji. Dodatkowo porównasz widoczność fraz kluczowych dla siebie oraz swoich konkurentów, aby podejmować odpowiednie działania, których celem będzie wyróżnienie się na rynku.

Zobacz  Skracanie linków - czym jest?

Z pomocą funkcji Site Explorer możesz wykonać analizę content gap. W ten sposób sprawdzisz, jakie treści tworzy konkurencja, ale brakuje ich na Twojej stronie internetowej. Wykorzystaj także Link Intersect. Sprawdzisz, jakie witryny linkują do konkurencji, ale do Ciebie nie – to link gap.

ahrefs

Z funkcji pozwalających analizować konkurencję korzystaliśmy podczas pozycjonowania naszej firmowej domeny: semcore.pl. Efekty tej strategii sprawdzisz w Case Study opublikowanym na platformie SemcoreLAB.

Jak wyszukiwać i analizować słowa kluczowe w Ahrefs?

Zakładka skupiająca się na wyszukiwaniu słów kluczowych w Ahrefs to Keywords Explorer. Daje ona ogromne możliwości pozycjonerom: umożliwia znalezienie pożądanych fraz nie tylko w różnych wyszukiwarkach, ale również popularnych serwisach takich jak Amazon czy Youtube.

Ahrefs dysponuje opcją Parent topic, pozwalającą na sprawdzenia słów kluczowych będących synonimami oraz odmianami. Podpowiedzi dostarczane są od razu z analizą zestawionych propozycji, która pozwala na zbadanie siły każdego z wariantu i zdecydowanie się na najlepszy z nich.

Warto także zwrócić uwagę na Keywords ideas by search volume. Jest to rozległy raport, który pokazuje między innymi różne warianty dla konkretnych fraz w zestawieniu z najczęściej wyszukiwanymi zapytaniami, które ich dotyczą. Przyjrzenie się t pytaniom pomaga zorientować się w zapotrzebowaniu użytkowników na konkretny content. Dodatkowo ta opcja pokazuje też jakie inne słowa kluczowe występują na stronach, które używają danej frazy kluczowej. Pomaga to wzbogacać własne treści.

Jeżeli dopiero zaczynasz wdrażanie strategii SEO dla swojej domeny, warto poważnie zastanowić się nad pozycjonowaniem fraz long-tail. To wyrażenia o niskiej konkurencyjności, dlatego zbudowanie na nie widoczności może być nieco łatwiejsze. Gdy domena zacznie zyskiwać autorytet, możesz pokusić się o pozycjonowanie kolejnych fraz, tym razem odrobinę trudniejszych o większym wolumenie wyszukiwań.

Analizuj także sytuację swojej domeny. Jeżeli na wiele fraz osiągasz pozycję w zakresie 11-20, postaraj się wdrożyć działania, których celem będzie polepszenie ich widoczności. Możesz więc ulepszyć swoje teksty, dodatkowo zoptymalizować elementy strony lub podlinkować adresy URL.

Przejdź do zakładki Przegląd 2.0, aby otrzymać więcej danych na temat fraz kluczowych, ruchu oraz odsyłających domen.

Ahrefs

Jakich błędów unikać podczas wyboru fraz kluczowych?

Pozycjonowanie wymaga publikacji contentu, który będzie składać się z fraz kluczowych. Tworząc treści w oparciu o takie wyrażenia, trzeba jednak wystrzegać się kilku błędów, które mogą uczynić wysiłek włożony w pracę daremnym. To właśnie z tego powodu należy przeprowadzać dokładną analizę fraz: ich popularności, konkurencyjności oraz semantyki. Jakie błędy w tym zakresie są najczęstsze? Oto one:

  • Wybór tematyki – nie opłaca się kreować contentu, którego nikt nie potrzebuje. Słowa kluczowe mają różną popularność i nie wszystkie są gwarantem wygenerowania ruchu. Z tego powodu nie wszystkim warto się zajmować. Dobrym pomysłem jest zapoznanie się z raportami na temat konkretnych pytań, które zawierają w sobie dane frazy. Pozwoli to na zorientowanie się w potrzebach użytkowników i dostarczenie dla nich precyzyjniejszych, pożądanych treści. 
  • Zaniedbywanie fraz z długim ogonem – słowa kluczowe z długim ogonem często nie cieszą się tak dużą popularnością, ale reprezentują użytkowników, którzy szukają konkretnych rzeczy i wiedzą czego chcą. Wyjście im naprzeciw to prosty sposób na zbudowanie zaufania do strony. Tego rodzaju fraza często też jest mniej konkurencyjna, więc łatwiej osiągnąć z nią zamierzony efekt. 
  • Ograniczenie analiz do Google – pozycjonowanie to nie tylko jedna wyszukiwarka. Użytkownicy nie posługują się tylko Google, by znaleźć to, czego szukają. Warto analizować pod kątem popularności fraz serwisy takie jak Youtube czy portale społecznościowe.
  • Nieodmienianie fraz – bardzo często twórcy contentu umiejscawiają w nim frazy w sposób nienaturalny, chcąc dokładnie odwzorować zapytanie. Współczesne algorytmy wyszukiwarek radzą sobie z odmianami oraz pochodnymi słów kluczowych i uwzględniają je w swoich ratingach, więc nie trzeba postępować w ten sposób.

Zaplanowanie skutecznej strategii SEO pod słowa kluczowe to odpowiedzialne zadanie. Zacząć należy od analizy własnej witryny i oczekiwań. Jaki content chce się prezentować? Kto jest jego grupą docelową? Dokładne określenie tych podstaw pozwoli na efektywniejsze dysponowanie zasobami. 

Zobacz  Optymalizacja strony WWW krok po kroku

Kolejnym krokiem będzie analiza samych fraz kluczowych, których chce się użyć. Trzeba zwrócić uwagę na ich popularność i siłę, ale także na pytania użytkowników związane z nimi. Pozwoli to na utworzenie precyzyjniejszego contentu. 

Nie wolno zaniedbywać konkurencji. Analiza witryn, które operują podobnymi frazami to klucz do osiągnięcia sukcesu. Można podpatrzeć ich sposoby na sukces, ale także odkryć luki w ich strategiach, które pozwolą na zajęcie ich miejsca. 

Cały czas należy być na czasie z aktualizacjami algorytmów wyszukiwarek. Pozwala to na szybkie reagowanie na zmiany i ograniczenie wahań w rankingowych pozycjach. 

Ostatnim elementem ujętym w strategii pozycjonowania powinna być analiza danych. Korzystanie z narzędzi SEO takich jak Ahrefs znacząco ułatwia to zadanie. Nie wszystkie rezultaty działań SEO da się przewidzieć, dlatego trzymanie ręki na pulsie i sprawdzanie raportów jest najlepszym rozwiązaniem na sprawdzenie tego, czy dany zabieg przyniósł skutek.

Jak sprawdzić strukturę strony w Ahrefs?

W kontekście optymalizacji narzędzie Ahrefs służy funkcją Structure Explorer (dostępna w Site Audit). W tym raporcie znajdziesz rozkład adresów URL na podstawie określonych kategorii. Po zakończonym crawlowaniu kliknij filtr „Głębokość” i przejdź do widoku „Tabela danych” (Depth i następnie Data table). Wówczas zobaczysz liczbę adresów URL według głębokości, która jest odległością od punktu początkowego.

Zapoznając się z tymi danymi, możesz zaplanować optymalną strategię linkowania wewnętrznego, pozbyć się kanibalizacji, czy wyeliminować orphan pages, czyli tzw. strony osierocone. Sprawdzisz również przekierowania, duplikaty, a także stopień indeksacji w wyszukiwarce Google.

ahref

Czy muszę zapłacić, żeby korzystać z Ahrefs?

Ahrefs jest narzędziem płatnym z kilkoma darmowymi funkcjami. Jeżeli jednak połączysz oprogramowanie ze swoim kontem Google Analytics, otrzymasz dostęp do wielu opcji mimo braku wykupionego abonamentu. Na początek przygody z SEO będzie to wystarczające rozwiązanie – w ten sposób nie przeanalizujesz konkurencji, ale zajmiesz się odpowiednią optymalizacją własnego serwisu.

Gdy poznasz nieco lepiej Ahrefs i zdecydujesz się na pełnometrażowe pozycjonowanie, pomyśl nad zakupem subskrypcji. Wtedy znacznie łatwiej będzie opracować optymalną i efektywną strategię SEO.

Zalety Ahrefs

  • narzędzie all-in-one dla SEO i marketingu
  • łatwa obsługa
  • polska wersja językowa
  • możliwość połączenia z Google Analytics
  • przejrzyste i szybkie generowanie raportów
  • dokładność
  • możliwość pozyskania danych o frazach w praktycznie każdym języku

Wady Ahrefs

  • stosunkowo wysoka cena, nawet za podstawowy plan
  • przytłaczająca liczba funkcji i danych dla osób początkujących
  • limity i ograniczenia w wielu funkcjach mimo posiadania płatnej wersji

Podsumowanie – czy warto korzystać z Ahrefs?

W związku z tym, jak wiele możliwości daje narzędzie Ahrefs, niewątpliwie warto go używać. Dzięki niemu możliwe jest przeprowadzenie szczegółowych i rzetelnych analiz, które okazują się niezwykle przydatne z punktu widzenia SEO. Udogodnienie, jakim jest perspektywa śledzenia konkurencji, pozwala firmie zweryfikować, jak wypada na tle innych. Jedynym minusem, jak wcześniej zostało już wspomniane, jest wysoka cena narzędzia. W praktyce jednak niemała opłata rekompensowana jest w postaci dostępu do kompleksowego narzędzia all-in-one, które jest wręcz niezastąpione.

FAQ dotyczące Ahrefs

Do czego służy narzędzie Ahrefs?

Narzędzie Ahrefs służy do analizy stron internetowych oraz fraz kluczowych, które generują użytkownicy w wyszukiwarkach, takich jak Google. Jest wykorzystywane do projektowania strategii SEO oraz podczas realizacji działań z zakresu marketingu internetowego.

Czy narzędzie Ahrefs jest darmowe?

Narzędzie Ahrefs jest płatne, jednak posiada kilka darmowych funkcji. Dodatkowo po połączeniu konta z Google Analytics oprogramowanie udziela dostępu do wielu wartościowych danych na temat domeny w bezpłatnej wersji.

Jakie są alternatywy dla narzędzia Ahrefs?

Narzędzie Ahrefs łączy w sobie wiele funkcji z zakresu analizy konkurencji, SEO oraz content marketingu. Z tego względu jest bardzo trudne do zastąpienia. W pewnym stopniu alternatywami dla Ahrefs są: Senuto, SurferSEO, Semstorm, SEMrush oraz ScreamingFrog.

Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy