Analiza konkurencji SEO
6 min
6 min
Na skróty
Analiza konkurencji w przypadku pozycjonowania stron biznesowych jest niezbędna do tego, aby założyć cele i stworzyć strategię SEO. Bez znajomości słabych oraz mocnych stron konkurentów ciężko jest nie tylko stworzyć lepszą konkurencję, ale także zdecydować się na konkretne etapy działań marketingowych, polegających na zwiększaniu widoczności. Weryfikacja pozycji w Google firm z tej samej branży, fraz kluczowych, jakie wykorzystują oraz metod pozycjonerskich to podstawa, która powinna łączyć się z audytem SEO. On pozwala porównać się do konkurencji, poznać elementy, jakie wymagają poprawy. Jak wykonać analizę konkurencji SEO, aby była ona podstawą skutecznej strategii pozycjonowania? Przeczytaj tekst i dowiedz się!
Analiza konkurencji SEO pozwala zweryfikować, na jakie frazy kluczowe pozycjonują się inne firmy z tej samej branży oraz jaką widoczność zyskują poprzez swoje działania. Możliwa jest weryfikacja tego, jakie błędy przy pozycjonowaniu robi konkurencja i można od początku pozycjonowania skutecznie ich unikać, aby wyprzedzić inne marki. Dowiedz się, w jaki sposób można wykonać analizę konkurencji SEO.
Źródło: opracowanie własne
Darmowe narzędzia Google pozwolą Ci na analizę SEO wyłącznie Twojej strony, dlatego też konieczne będzie wykorzystywanie płatnych narzędzi, jakie pozwolą Ci na badanie stron konkurencji. Jednym z najlepszych narzędzi do analizy konkurencji SEO jest wspomniany wcześniej Ahrefs. Możesz jednak wykonać te same czynności za pomocą innych systemów. Należą do nich między innymi: Moz, Senuto, SEMrush. Najlepiej wybierać narzędzia do analizy konkurencji SEO, które pomogą Tobie także w innych działaniach pozycjonerskich.
Na samym początku wykonuje się audyt SEO własnej strony, dzięki temu można ją później porównać z witrynami konkurencji, a także zaplanować działania na kilka miesięcy. Umożliwia to także oszacowanie budżetu na pozycjonowanie i ustalenie, które z fraz są opłacalne i w jakiej kolejności warto budować widoczność na słowa kluczowe. Dowiedz się, jakie elementy następują po sobie podczas dokładnej analizy SEO konkurencji.
Przed analizą SEO określa się bezpośrednią konkurencję. Porównuje się marki z tej samej branży, które są bezpośrednimi rywalami. Podczas weryfikacji bierze się pod uwagę zarówno firmy, które pozycjonują się dobrze na słowa ogólne, long tail, ale również prowadzą skuteczne pozycjonowanie lokalne. Warto podczas weryfikacji konkurencji wykluczyć marki, które nie są nią realnie w ujęciu biznesowym – będą to często portale branżowe. Ponadto należy również weryfikować konkurencję według wielkości biznesu. Jeśli masz małą firmę, to nie będzie opłacalne walczenie o ogólną pozycję na daną frazę z gigantem, który ma kilkadziesiąt razy większy budżet. Proces wybierania marek do analizy konkurencji SEO trwa długo, ale wyłącznie poprawne wykonanie tego działania gwarantuje odnalezienie realnych konkurentów.
Po utworzeniu listy konkurencyjnych firm należy zbadać dane pozycjonowania ich witryn. W tym celu można skorzystać z różnorodnych narzędzi, które pozwolą na zbadanie najważniejszych wskaźników. Jednym z nich jest Ahrefs, który pozwala stworzyć listę, na jakiej porównane będą najistotniejsze dane.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/competitive-analysis/
Warto przeanalizować ruch stron, liczbę linków przychodzących a także ich profil DR. Jednym z ważnych kroków będzie analiza źródeł linków, które kierują do witryn konkurencji, jak również to, jak zmienia się z czasem budowanie linkowania przez konkurencję.
Jest kilka elementów, które stanowią podstawę działań pozycjonerskich. Warto więc porównywać je między konkurencją oraz swoją stroną. Dzięki temu możesz uzyskać informacje na temat tego dlaczego inne firmy mają lepsze pozycje w wyszukiwarkach. Sprawdź meta opisy i porównaj w jaki sposób są budowane przez konkurencję. Może ma ona lepszy Call To Action albo w bardziej profesjonalny sposób wplata frazy kluczowe? Porównaj także szybkość ładowania się stron na komputerach i urządzeniach mobilnych, a także sprawdź to, czy witryny konkurencji są dostosowane do urządzeń mobilnych. Porównaj przede wszystkim strony konkurencji, które mają wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania pod słowami kluczowymi, na jakich w szczególności Ci zależy. Dokładnie sprawdź również strony, jakie pozycjonują się na ważne frazy o jedno czy dwa miejsca wyżej od Twojej marki. Porównaj nagłówki zarówno te wysokiego rzędu (H1, H2), jak i te niższe. Sprawdź jak konkurencja wplata w nie frazy oraz ile jakich elementów stosuje. Porównuj również długość tekstów, adresy URL, a także to, w jaki sposób wygląda nawigacja po stronach internetowych konkurencji. Na co szczególnie warto zwrócić uwagę? Po weryfikacji podstawowych elementów, które zostały wymienione wyżej, warto dokładniej skupić się na analizie tego, co znajduje się na stronach konkurencji. Dużo wniosków przyniesie analiza treści i odpowiedzenie na pytanie do jakiej grupy odbiorców są one kierowane, czy są wysokiej jakości, w jaki sposób są tworzone oraz czy są chętnie komentowane. Odpowiedzenie na takie pytania umożliwia w łatwy sposób porównać to do własnej strategii contentowej i wprowadzenie zmian, które pozwolą Ci być wyżej niż Twoi konkurenci. Pozycjonerzy często weryfikują również czy konkurencja korzysta z metod Black Hat SEO. Wiedza o tym, że w branży są stosowane techniki, jakich nie poleca Google, sprawia, że masz pewność, iż wcześniej lub później takie witryny zostaną ukarane.
Senuto pozwala na przygotowanie analizy konkurencji SEO pod kątem najważniejszych parametrów. Przed porównaniem musisz jednak odszukać i sprecyzować swoją konkurencję. Po znalezieniu witryn, jakie chcesz przegonić wśród wyników wyszukiwania, możesz rozpocząć analizę konkurencji SEO w Senuto. Dzięki temu możesz zaobserwować wspólne i różne słowa kluczowe, czyli określisz frazy, którymi posługujesz się Ty, a jakich nie ma konkurencja. Ponadto dowiesz się o frazach, jakich brakuje podczas pozycjonowania Twojej witryny i sprawdzisz to, czy macie słowa kluczowe, jakie łączą Ciebie oraz konkurencję.
Źródło: https://wiki.senuto.com/pl/wiki/analiza-widocznosci-narzedzia-analiza-konkurencji
Po porównaniu fraz kluczowych możesz następnie zweryfikować ich trudność, a także zobaczyć jakie inne strony z najwyższych pozycji Google wykorzystują właśnie te frazy do pozycjonowania. Dzięki takiej analizie konkurencji SEO możesz porównać konkretne podstrony i zweryfikować je nie tylko pod kątem optymalizacji pod SEO, ale również zweryfikować aspekty związane z estetyką witryny oraz UX. Koniecznie wykonaj analizę linkowania, ponieważ działania off-site są także niezwykle ważne podczas budowania pozycji w Google.
Dobrą metodą jest odszukiwanie słabych stron, ale również błędów w działaniach konkurencji. Być może ich witryny mają dużo uszkodzonych linków, posiadają duplikaty treści lub mierzą się z kanibalizacją? Sprawdź wszystkie aspekty dotyczące pozycjonowania stron i odszukaj elementy, które możesz zrobić lepiej. Taka weryfikacja pozwoli Tobie również zweryfikować to, w czym Twoja witryna jest słaba. To umożliwia uświadomienie sobie elementów, jakie bezwzględnie wymagają poprawy. Sprawdzaj jakie masz braki i weryfikuj czy konkurencja posiada minusy, jakie pozwolą Ci na uzyskanie przewagi.
Jeśli już jesteś po dokładnej analizie konkurencji, to oceń budżet, jaki będzie wymagany do działań, jakie pozwolą Ci przegonić inne firmy w wynikach wyszukiwania. Wyceń jak wiele będzie kosztować Cię content, tworzenie skutecznego linkowania, zmiany w UX witryny, nawigacji, poprawy kodu czy szybkości. Oszacuj jakie frazy będą dla Ciebie bardziej kosztowne i wybierz te, które mają duży ruch, a nie mają wysokiej konkurencji. Po ustaleniu dokładnej strategii możesz rozpocząć działania. Przede wszystkim zoptymalizuj po tych działaniach swoją stronę pod SEO pod kątem robotów wyszukiwarek. Następnie zgodnie ze strategią pozycjonowania wdrażaj kolejne działania, ale nie zostawiaj badania konkurencji. Może ona bowiem uskuteczniać swoje działania wtedy, gdy zauważy, że Ty prowadzisz skuteczne czynności poprawiające Twoje pozycje. Dlatego co jakiś czas weryfikuj to, jakie zmiany zachodzą u konkurencji.
Badanie konkurencji pod kątem SEO może przydać się także w innych działaniach marketingowych. Jeśli chcesz dopracowywać takie elementy, jak na przykład dopasowywanie grup odbiorców produktu czy usług, to możesz porównać działania swoje oraz konkurencji. Sprawdź w jaki sposób inne marki zwracają się do odbiorców, czy Tworzą poradniki i jakim językiem je piszą. Kierują swoje słowa do konkretnych osób, a może tworzą treści tylko pod kątem robotów Google? Na bazie takich informacji możesz na przykład poszerzyć lub zmniejszyć grupę docelową dla swoich produktów i usług. Łatwiej będzie Tobie także tworzyć płatne kampanie reklamowe oraz decydować się na różne sposoby na przyciągnięcie potencjalnego klienta. Może wprowadzisz dodatkowe sekcje na swojej stronie, jak na przykład FAQ lub zaczniesz tworzyć treści, które są najbardziej przydatne. Mogą one być typowo poradnikowe, newsowe czy informacyjne. Pamiętaj, że analiza konkurencji SEO to źródło niezwykle istotnych informacji, które wspomogą działania pozycjonerskie, ale także te z zakresu UX, nawigacji, tworzenia treści czy nawet języka komunikacji z klientami.