A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Strategia marketingowa

Co to jest strategia marketingowa?

Strategia marketingowa jest obowiązkowym elementem funkcjonowania każdej działalności gospodarczej. Dzięki niej można określić swoją pozycję na rynku oraz uspójnić procesy zewnętrzne i wewnętrzne zachodzące w konkretnym przedsiębiorstwie. Prawidłowo opracowana koncepcja daje olbrzymią przewagę nad konkurencją i może być nawet połową sukcesu Twojej firmy. Zatem, co to jest strategia, jakie ma znaczenie dla marketingu i jak ją napisać? – podpowiadamy!

Co to jest strategia marketingowa?

Strategia marketingowa to określone działania i zasady postępowania, które umożliwiają funkcjonowanie przedsiębiorstwa na najwyższym możliwym poziomie. Jej opracowaniem zajmuje się jedna lub kilka wydelegowanych osób formułujących istotne problemy oraz różne sposoby ich rozwiązywania.

W dużym uproszczeniu – strategia marketingowa polega na skrupulatnej analizie rynku i własnej  firmy. Pozwala określić wytyczne, ustalenia oraz niezbędne kroki, które należy wykonać, aby usprawnić działanie przedsiębiorstwa w najważniejszych aspektach. Całość jest spisywana do specjalnego dokumentu strategicznego.

Jak napisać strategię marketingową w kilku krokach?

Strategia marketingowa jest dosyć obszernym dokumentem, którego tworzeniem zajmuje się zazwyczaj sztab ludzi z różnych działów. Wymaga on wielu godzin konsultacji, analizy danych oraz niezbędnych notatek. W zależności od wielkości firmy i oczekiwanych rezultatów, etapy opracowywanej koncepcji mogą być nieco inne, jednak każda zawiera najistotniejsze etapy. Poniżej przedstawiamy, jak napisać strategię marketingową w kilku krokach!

Zobacz:  Chatbot Marketing

1. Selekcja dostępnych materiałów

Przed ustaleniem celów marketingowych należy zweryfikować wszystkie materiały o swojej firmie, które są dostępne w sieci. Będą one bardzo przydatne w analizie aktualnych działań przedsiębiorstwa oraz jego krótkiej charakterystyce.

2. Ustalanie celów marketingowych

Ustalanie celów marketingowych powinno opierać się na podstawie obecnej koncepcji biznesowej przedsiębiorstwa. Jeśli nie dysponujemy takim dokumentem, możemy określić pomysły na podstawie misji naszej działalności. 

W zależności od indywidualnych założeń mogą to być m.in. cele zwiększające dochód, kreujące markę czy nawet stabilizujące sytuację rynkową. Pamiętajmy również, aby spośród wszystkich założeń wybrać te najważniejsze – ukierunkowujące nasze działania.

3. Weryfikacja danych

Weryfikacja danych, to inaczej analiza informacji naszego przedsiębiorstwa i jego otoczenia, czyli konkurencji, a także grupy, do której będziemy kierowali nasze produkty lub usługi. Powyższe działania warto rozdzielić na trzy etapy – weryfikacja przedsiębiorstwa oraz analiza konkurencji i grupy docelowej.

4. Weryfikacja przedsiębiorstwa – na co zwrócić uwagę?

  • dotychczasowe działania;
  • stosowane rozwiązania taktyczne;
  • aktualny budżet;
  • zaplecze finansowe;
  • inne ważne elementy, którymi dysponuje przedsiębiorstwo.

5. Analiza konkurencji – co jest najważniejsze?

  • mocne i słabe strony konkurencyjnych działalności;
  • potencjalne zagrożenia;
  • skala konkurencji.

6. Analiza grupy docelowej – co musi zawierać?

  • osoby potencjalnie zainteresowane produktami lub usługami przedsiębiorstwa;
  • zainteresowania obecnych klientów;
  • potrzeby kupujących;
  • opisanie person zainteresowanych danymi produktami;
  • analiza najbardziej charakterystycznych klientów.

Weryfikacja danych powinna być wykonana skrupulatnie, ponieważ jest to jeden z najważniejszych punktów podczas opracowywania strategii marketingowej. Pozwoli dokładnie określić dotychczasowe działania naszego przedsiębiorstwa, stopień zaawansowania konkurencji oraz dokładnie przeanalizować grupę, do której skierujemy wybrany produkt lub usługę.

Zobacz:  Employer branding

7. Konkretne wnioski

Po wykonaniu powyższych punktów należy zastanowić się nad wnioskami, jakie wyciągnęliśmy z poszczególnych etapów. Dzięki temu będziemy mieli możliwość zestawienia działań z koncepcją strategii marketingowej, którą zamierzamy wykonać.

8. Budżet

Ostatnim elementem tworzenia strategii marketingowej jest określenie budżetu przeznaczonego na realizowanie założeń koncepcji. To właśnie fundusze pokażą nam, jak bardzo zaawansowaną metodologię możemy wdrożyć w celu ulepszenia funkcjonowania przedsiębiorstwa.

strategia marketingowa – co to jest i jak zacząć?

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie pt.: „Ile kosztuje strategia marketingowa?”. Jej cena zależy m.in. od ogólnodostępnych informacji, konkretnych założeń przedsiębiorstwa, specyfiki branży oraz indywidualnych oczekiwań właściciela firmy. Z doświadczeń ekspertów Semcore wynika, że strategia marketingowa kosztuje średnio od kilkuset do kilku tysięcy złotych. 

Strategia marketingowa – kto wykonuje?

Strategię marketingową wykonują branżowi specjaliści oraz freelancerzy interesujący się zarządzaniem, a także tworzeniem zaawansowanych planów działań w różnych przedsiębiorstwach. Najlepiej skorzystać z pomocy doświadczonej agencji, jak Semcore.

Podsumowanie

Strategia marketingowa pozwala unowocześnić założenia przedsiębiorstwa, określić swoją pozycję na rynku oraz zwiększyć dochody i pozyskać nowych klientów dzięki uspójnieniu procesów zewnętrznych jak i wewnętrznych. Jej stworzenie kosztuje maksymalnie kilka tysięcy złotych, a efekty związane z wdrożeniem takiej koncepcji mogą podwoić lub potroić zysk Twojej firmy.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

  • Ile czasu trwa wykonanie strategii marketingowej?

Wykonanie profesjonalnej strategii marketingowej trwa przeważnie od 4 do 12 tygodni. W tym czasie specjaliści zbierają i analizują niezbędne informacje, a także badają rynek oraz konsumentów. Ogromną uwagę przykładają również do definiowania innowacyjnych założeń, które w przyszłości będą zastosowane w kontekście konkretnych kanałów marketingowych.

  • Kiedy należy zainwestować w profesjonalną strategię marketingową?
Zobacz:  Personal brand

Inwestycja w profesjonalną strategię marketingową przyda się w każdej branży. Pozwoli to uporządkować działania umożliwiające zarządzanie marką, osiągnięcie lepszych rezultatów czy nawet przyciągnięcie nowych klientów ze względu na założenia usprawniające większość procesów.

  • Ile można zarobić dzięki wdrożeniu strategii marketingowej?

Wdrożenie strategii marketingowej firmy może zwiększyć dochody przedsiębiorstwa nawet o kilkadziesiąt procent. Warto jednak pamiętać, że wpływ na to ma również zaangażowanie koordynatorów działalności, ostateczne decyzje właścicieli oraz decydentów wpływających na realizację konkretnych założeń.

  • Co oprócz strategii marketingowej?

Wykonanie strategii marketingowej to nie wszystko – trzeba ją jeszcze wdrożyć. To wymaga zatrudnienia specjalistów od poszczególnych zadań, użycia odpowiednich narzędzi oraz budżetu, który zaplanowaliśmy już wcześniej. Warto również być cierpliwym, ponieważ efekty pojawią się dopiero gdy na nie zapracujemy konsekwentnym wdrażaniem założonych celów.

  • Czy warto tworzyć strategię marketingową więcej niż jeden raz?

Jeśli strategia marketingowa została opracowana profesjonalnie, z uwagą na wszystkie potrzeby firmy – można ją uaktualnić po zrealizowaniu najważniejszych założeń projektowych. Bywają jednak przypadki, że plan nie spełnia oczekiwań – wówczas warto dokonać jego korekty lub stworzyć nowy, nieco bardziej przemyślany i precyzyjny.

Dominik Bigosiński

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!