Podstawy SEM dla początkujących
4 min
4 min
Zastanawiasz się, w jaki sposób pozyskać klientów? Chcesz promować swój sklep lub stronę internetową, aby generować ruch i zwiększyć konwersję? Jest na to wiele sposobów, warto zwrócic uwagę na SEM. Oto podstawy dla początkujących, które musisz znać.
Wiele mówi się o promocji witryny w internecie. Do najistotniejszych działań należy pozycjonowanie, jednak nie bez znaczenia jest także SEM. Czym jest SEM? Jak łatwo wywnioskować, skrót składa się na trzy słowa: Search Engine Marketing (marketing w wyszukiwarkach). Proces ten można przedstawić za pomocą popularnego, a zarazem niezwykle trafnego wzoru:
SEO + PPC = SEM
Co oznaczają pozostałe dwa skróty? Jeżeli choć odrobinę interesujesz się marketingiem, z pewnością nie są Ci obce. Należy jednak o nich wspomnieć. SEO (Search Engine Optimization) to nic innego, jak pozycjonowanie organiczne (darmowe ) oraz optymalizacja. Działania te mają na celu poprawić pozycję strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. PPC to płatne reklamy, na przykład Google Ads. Dzięki nim witryna jest lepiej widoczna i użytkownicy mogą łatwo na nią trafić, ale takie działania wymagają regularnych opłat. Rozwinięciem skrótu jest Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie. Czym jest SEM w praktyce? To innowacyjne połączenie pozycjonowania oraz płatnych reklam. Wspólnie przynoszą niezwykle korzystne efekty i pomagają rozwijać skrzydła w biznesie online. Warto zaznaczyć, że tego rodzaju działania marketingowe wymagają nieco wiedzy. Z tego względu przedstawiamy SEM dla początkujących. Pamiętaj jednak, że zawsze możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów, na przykład agencji, jeżeli chcesz jak najefektywniej rozdysponować dostępny budżet reklamowy. Najlepszy efekt przynosi jednak łączenie SEM z UX. Takie działania w parze pozwolą Ci nie tylko osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, ale zwiększy ruch, konwersję i przychody!
Na co zwrócić uwagę podczas przygotowywania i prowadzenia strategii SEM? Co robić, a czego unikać? Oto ważne porady, które mogą Ci się przydać, jeżeli po raz pierwszy zajmujesz się SEO oraz PPC dla swojej strony internetowej. Zapoznaj się z nasza listą kilku istotnych wskazówek.
Podstawową poradą z zakresu SEM dla początkujących, jest przygotowanie listy słów kluczowych. To ważny element SEO oraz PPC.
W przypadku pozycjonowania i optymalizacji należy skupić się na słowach, które generują ruch, a przy tym nie są zbyt konkurencyjne. W ten sposób osiągniesz zadowalające efekty w stosunkowo krótkim czasie i zaczniesz pozyskiwać użytkowników. Zestawienie fraz kluczowych możesz wzbogacić o long-tail, czyli wielowyrazowe terminy, takie jak na przykład: „łóżko dziecięce drewniane do sypialni”. Wiele użytkowników korzysta z wyszukiwarki, wpisując naprawdę długie frazy. Jeżeli strona zostanie pod nie dobrze zoptymalizowana, możesz liczyć na ruch oraz konwersję. Oczywiścue warto również jednocześnie pozycjonować się pod frazy o wysokiej konkurencyjności, ale wybicie się na nich zajmie więcej czasu i pracy. Tu lekarstwem będzie systematyczność oraz cierpliwość. Jak szukać słów kluczowych? Służą ku temu specjalne narzędzia, na przykład Senuto, Ahrefs. Dobrym rozwiązaniem jest także częściowo darmowe oprogramowanie online znane jako UberSuggest.
Analiza słów kluczowych to ważny element nie tylko SEO, ale i PPC. W tym celu warto wykorzystać Planer Słów Kluczowych w Google Ads, który jest darmowy i dość przydatny. Szukaj fraz, które będą pasować do Twojej strony internetowej, przy równocześnie niskiej stawce za kliknięcie. Tym sposobem efektywnie rozdysponujesz budżet i zaczniesz przyciągać potencjalnych klientów bez konieczności wydawania wielu pieniędzy.
Skoro wiesz, czym jest SEM, warto wspomnieć o tym, że przygotowanie kampanii oraz jej wdrożenie to nie wszystko. Efekty należy regularnie monitorować, aby szybko reagować na każdą zmianę. Do przygotowania prostych, nieskomplikowanych działań (najlepiej w branży z małą konkurencją), nie musisz płacić za specjalistyczne narzędzia. Choć ich zastosowanie będzie pomocne, do analizy efektów możesz wykorzystać Google Analytics, Google Search Console oraz główny panel ze statystykami dostępny w Google Ads. Z ich pomocą badanie efektów będzie bardzo przyjemne. Narzędzia posiadają intuicyjne interfejsy, a ich obsługa jest łatwa. To idealna propozycja dla osób początkujących w branży SEM. Jeżeli natomiast budżet pozwala Ci wykupić abonament na dodatkowe narzędzia, zainteresuj się takim oprogramowaniem jak Senuto, SEMSTORM, SEMrush, czy ScreamingFrog.
Pojęcie remarketingu wiąże się bezpośrednio z reklamami w Google Ads (PPC), a nie SEO. Stosowanie tej strategii pozwala pozytywnie wpłynąć na konwersję i jest niezwykle przydatne w sklepach internetowych. Na czym to polega? Wyobraź sobie, że użytkownik odwiedza Twoją witrynę, ale nic nie kupuje. Wdrożenie strategii remarketingowej sprawi, że taka osoba zostanie „oznaczona”, a następnie przez określony czas reklamy dotyczące Twojej strony będą wyświetlać się internaucie w różnych miejscach.
Bardzo ważna porada z zakresu SEM dla początkujących. Jeżeli skupiasz się na pozycjonowaniu i prowadzisz strategię SEO samodzielnie, unikaj niedozwolonych zagrywek (Black Hat). Choć efekty takich technik mogą być zaskakująco pozytywne na początku, to z czasem narazisz się na filtr od Google i Twoja witryna całkowicie zniknie z wyników wyszukiwania. Jakie działania zaliczamy do Black Hat SEO? Na przykład kopiowanie treści, tworzenie spamerskiego contentu pod frazy kluczowe, czy pozyskiwanie dużej ilości linków w bardzo krótkim czasie.
SEM i SEO to dwie strategie marketingowe, których celem jest zapewnienie widoczności danej witryny w wynikach wyszukiwania. Jednak SEM jest pojęciem szerszym znaczeniowo. SEO ma skutkować wyłącznie podwyższeniem widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki. Efektem SEO jest więc jak najwyższa pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania. SEM zawiera w sobie SEO, ale skupia się również na płatnych działaniach w wyszukiwarce. Można tu zaliczyć na przykład reklamy Google Ads. Odpowiednia strategia SEM łączy w sobie to, co najlepsze z SEO i płatnych działań. Optymalizacja kosztów reklamy, większa widoczność i wyższa konwersja. To wszystko można osiągnąć właśnie dzięki tej metodzie. Niekiedy bardziej opłacalne okaże się zainwestowanie w optymalizację strony (zarówno pod kątem UX, jak i SEO), a dopiero później rozszerzenie taktyki na SEM. Jest to jednak kwestia indywidualna i należy dopasowywać plan działania do konkretnej strony www.
Nie zastanawiaj się dłużej, czym jest SEM, tylko pomyśl, w jaki sposób przygotujesz własną strategię marketingową. Łączenie SEO oraz PPC daje sporo pozytywnych efektów. To rozwiązanie, z którego korzystają największe strony i sklepy internetowe. Największe zalety SEM to:
Nie ma znaczenia, w jakiej konkretnie branży działasz. SEM to strategia sprawdzająca się w przypadku praktycznie każdej strony internetowej. Efekty SEO oraz PPC chwalą także posiadacze sklepów internetowych.
Student zarządzania na Małopolskiej Wyższej Szkole Ekonomicznej. Interesuje się marketingiem internetowym z naciskiem na SEO i to właśnie związane z tym tematy najbardziej lubi tworzyć treści. Pisanie to dla niego pasja. Ceni dobrą książkę i wartościowy podcast.
Brak głosów - oceń jako pierwszy!