Linki kanoniczne – zastosowanie w SEO
3 min
3 min
Na skróty
Linki kanoniczne to bardzo ważne zagadnienie, jeśli chodzi o kompleksowe pozycjonowanie stron pod kątem SXO. Są bardzo ważne, ponieważ ich wdrożenie ułatwia robotom Google’a wybór oryginalnej podstrony i uniknięcie zjawiska duplicate content. W dzisiejszym artykule przedstawimy, czym są linki kanoniczne, dlaczego warto je stosować i w jakim stopniu wpływają na SEO. Miłej lektury!
Linki kanoniczne to znaczniki informujące spidery (tzw. roboty Google’a), która z podstron jest oryginalna. Należy je umieścić w sekcji <head> danej podstrony, czyli dokładnie tam, gdzie dodajemy również znane wszystkim tagi meta title (tytuł strony) oraz meta description (opis strony).
Poprawne wdrożenie adresu kanonicznego pozwala uniknąć duplikacji treści. Pamiętajmy jednak, że w większości przypadków crawlery samodzielnie priorytetyzują podstrony i nie ma konieczności implementacji adresu kanonicznego. Z perspektywy doświadczonej agencji SEO, rekomendujemy natomiast, aby w większości przypadków (jeśli nie jesteśmy pewni co do unikalności treści) implementować ten tag – ręcznie lub wykorzystując pluginy do CMS WordPress typu Yoast SEO.
Tag kanoniczny należy wdrożyć przede wszystkim, gdy dysponujemy rozbudowaną ofertą produktową lub usługową, a każda pozycja różni się wyłącznie parametrami, mając wiele cech wspólnych. Wynika to z faktu, iż wówczas istnieje zdecydowanie większe prawdopodobieństwo, że roboty Google’a uznają poszczególne strony za zduplikowane (może się tak zdarzyć, ale nie musi).
Adres kanoniczny jak już wcześniej wspomnieliśmy, możemy dodać na dwa sposoby – posługując się mapą strony lub wtyczką SEO (w przypadku, gdy mamy stronę opartą o CMS WordPress).
Dodając linki kanoniczne ręcznie w sekcji <head>, należy właściwie umieścić je w kodzie danej podstrony. Powinno to wyglądać mniej więcej w ten sposób:
<head>
<link rel=”canonical” href=”pełny adres oryginalnej strony www”/>
<title> nazwa kanonicznej strony www </title>
</head>
Zwróćmy także uwagę na bardzo istotny aspekt, a mianowicie – każda podstrona w Twoim serwisie może zawierać wyłącznie jeden tag kanoniczny.
Stosowanie linków kanonicznych wpływa pozytywnie na aspekt pozycjonowania. Otóż dzięki temu unikamy zjawiska duplikacji treści, a co za tym idzie – możemy bez problemu wdrażać regularnie działania SEO on-site i off-site, które będą pozwalały uzyskać miarodajne rezultaty.
Linki kanoniczne są bardzo ważnym elementem, jeśli chodzi o poprawność wyświetlania się stron w organicznych wynikach wyszukiwania na odpowiednich miejscach. Zapobiegają zjawisku duplicate content i umożliwiają spiderom łatwiejsze zaindeksowanie oryginalnych podstron. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy Twoja witryna poprawnie wyświetla się potencjalnym klientom w wyszukiwarkach, zainwestuj w profesjonalny audyt SEO – dzięki temu zweryfikujesz mocne i słabe strony swojej witryny, a także dowiesz się, jakie elementy warto poprawić, aby zwiększyć ranking domeny w Google.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat linków kanonicznych?
Generalnie nie jest to zabronione, ani szkodliwe. Możemy jednak śmiało stwierdzić, że jeśli zadbałeś o unikalne treści w witrynie – nie ma konieczności wdrażania tagu kanonicznego, ponieważ, nawet gdy roboty Google’a wykryją tzw. duplicate content, prawdopodobnie samodzielnie wskażą podstronę z najwyższej jakości treściami jako oryginalną.
Istnieją trzy opcje. Pierwszą z nich jest weryfikacja zawartości sekcji <head> podstrony. W tym celu klikamy na klawiaturze Ctrl + U i wpisujemy rel=”canonical”. Drugi sposób opiera się na wykorzystaniu Google Search Console, a trzeci na weryfikacji canonicala za pomocą dedykowanej wtyczki do Google Chrome SEO META.
Implementacja linków kanonicznych jest możliwa dzięki Yoast SEO oraz All in One SEO.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.