Na skróty
Współczesną podstawą osiągnięcia sukcesu w internecie jest skuteczne i profesjonalne pozycjonowanie strony. Działania SEO wymagają odpowiedniej optymalizacji witryny, a aby ten proces odbył się skutecznie należy korzystać z różnorodnych, pomocnych narzędzi, jednym z nich jest Google Search Console. To darmowa platforma, z której może korzystać każdy. Wyróżnia ją intuicyjność i wielość niezwykle pomocnych opcji. Dzęki GSC (niegdyś Google Webmaster Tools) możemy sprawdzać pozycję strony w wynikach wyszukiwania, analizować statystyki, mierzyć ruch na stronie, sprawdzać jego źródło i wiele więcej. Zobacz nasz mini poradnik Google Search Console pokazujący podstawy tego narzędzia.
Pierwszy krok – po zalogowaniu się do platformy – to oczywiście dodanie konkretnej strony internetowej. Wpisujemy adres URL i w dalszym etapie weryfikujemy witrynę. Jest kilka sposobów, na jakie można to zrobić. Na przykład poprzez wysłanie pliku weryfikacyjnego HTML na serwer, dodanie metatagu do strony głównej, użycie konta Google Analytics. W ten sposób uzyskujemy dostęp do panelu GSC. Główny widok prezentuje aktualny stan witryny, to między innymi błędy indeksowania, liczba kliknięć. Możemy również korzystać z wygodnego, bocznego menu, które pozwala na dostęp do takich sekcji, jak:
Jeśli i u Was pojawiają się dylematy: Google Search Console – co wiedzieć, żeby usprawnić działania pozycjonujące? Jakie opcje wykorzystać przede wszystkim? Z którymi zapoznać się na samym początku? Rozwiewamy wątpliwości i wybieramy 5 najważniejszy aspektów, na których warto się skupić, czyli:
Link building to podstawa w działaniach pozycjonujących, a Google Search Console w tej kwestii jest niewątpliwie użyteczne. Pozwala określić i analizować, jak wygląda profil linkowy danej strony i jego struktura – możemy sprawdzić, w których witrynach znajdują się odnośniki, które prowadzą do strony (jak wyglądają, która witryna ma ich najwięcej), jak również sprawdzić odnośniki wewnętrzne (czy np. podstrony są powiązane z całością witryny).
Google Search Console, co wiedzieć należy, wyjątkowo sprawdza się w kwestiach powiązanych z procesem dodawania strony do wyszukiwarki. Możemy nie tylko dowiedzieć się, czy strona jest indeksowana, ale jak dokładnie przebiega ten etap, kontrolować jego tempo, sprawdzać czas spędzony na pobieraniu strony, jak również zgłaszać nowe podstrony i inne treści, wykrywać błędy etc.
Szereg danych, które udostępnia GSC pozwala zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwarki. W zakładce Analityka wyszukiwania można regularnie sprawdzać na jakiej pozycji znajduje się aktualnie witryna pod względem poszczególnych słów kluczowych, jaki jest współczynnik klikalności, ilość wyświetleń itp. Długoterminowe statystyki pozwalają określić skuteczność działań pozycjonujących i planować kolejne.
Kolejne dwa ważne czynniki rankingowe Google, które można analizować poprzez Google Search Console. Pozyskane informacje pozwalają eliminować ewentualne problemy związane z obsługą strony na urządzeniach mobilnych, jak również monitorować jak najkrótszy czas ładowania witryny
Ten krótki poradnik Google Search Console to zaledwie wstęp do tematu, ale podkreślmy – tematu ważnego i aktualnego, wszak chodzi o rozwiązanie ułatwiające analizę statystyk stronych. Z platformy korzystają głównie pozycjonerzy (w budowaniu, rozwijaniu i monitorowaniu strategii SEO) i marketingowcy (np. w zakresie skuteczności działań promocyjnych, wpływu kampanii marketingowych), ale także osoby zajmujące się projektowaniem witryn, programiści oraz administratorzy serwisów internetowych (np. w zakresie sprawdzania problemów z serwerem, wczytywaniem witryny oraz jej bezpieczeństwa), jak również właściciele firm z branży e-commerce, aby zdobyć podstawowe umiejętności i wiedzę w zakresie optymalizacji swojej strony, jej lepszej widoczności czy ruchu w jej obrębie). Krótko mówiąc – GSC to absolutny „must have”, jeśli zależy nam na rozwoju witryny. Czy masz jakieś pytania dotyczące tego narzędzia? Podziel się nimi w komentarzu!