Na skróty
Content jest kluczowym elementem koncepcji SXO wpływającym zarówno na wartość strony z punktu widzenia robotów Google, jak i potencjalnych klientów. Z doświadczenia możemy stwierdzić, że aktualne standardy obejmujące SEO wymagają od nas czegoś więcej. Czego?
Przejdź do poniższego artykułu i dowiedz się, czym są Pillar Pages i jakie mają znacznie w marketingu internetowym.
Z tego artykułu dowiesz się:
co to jest Pillar Page i jak wpływa na stronę internetową;
jakie ma znaczenie w kontekście strategii SEO;
jak wygląda w praktyce stosowanie Pillar Pages i klastrów tematycznych;
jak stworzyć na stronie Pillar Page.
Pillar Page to rozbudowana strona internetowa, która kompleksowo omawia temat główny serwisu np. pozycjonowanie stron internetowych. Taki tekst stanowi centralny punkt klastrów tematycznych. Jego zadaniem jest przedstawienie kluczowych informacji oraz kierowanie użytkowników do szczegółowych podstron, które rozwijają zagadnienia związane bezpośrednio z tematem głównym. Taka strategia dzięki umieszczaniu linków wewnętrznych wspiera nawigację, poprawia indeksację przez wyszukiwarki i buduje autorytet strony w określonej dziedzinie.
Pillar Page jest innowacyjną koncepcją działań polegająca na dostosowaniu zawartości serwisu do wytycznych wyszukiwarki Google oraz użytkowników. To krok milowy w zakresie strategii SXO, udowadniający, że działania on-page i off-page, biorące pod uwagę jedynie algorytmy Google odchodzą powoli w niepamięć. Dlaczego?
Ich miejsce zajmują koncepcje stawiające internautów na pierwszym miejscu – mające na celu stworzyć jak najbardziej użyteczne witryny, które będą również wydajne i responsywne.
Pamiętajmy, że temat Pillar page nie dotyczy wyłącznie istniejących zasad SXO, ale dodatkowo wprowadza nas w nowe zagadnienie, jakim są klastry tematyczne. Zacznijmy zatem jeszcze raz od początku.
Klastry tematyczne na stronach internetowych to zaawansowana strategia organizacji treści, której celem jest poprawa widoczności witryny w darmowych wynikach wyszukiwania oraz ułatwienie użytkownikom dostępu do istotnych informacji. Koncepcja ta opiera się na hierarchicznej strukturze treści strony, w której kluczowy temat (tzw. “pillar content”) stanowi centralny punkt, otoczony powiązanymi artykułami czy podstronami rozwijającymi szczegółowe aspekty tego tematu. Klastry tematyczne stanowią zatem rozwinięcie, ale i dopełnienie głównego tematu.
Klastry tematyczne wymagają od nas nowoczesnego i bardzo kreatywnego podejścia do tworzenia treści, skupiając się kompleksowo na konkretnej tematyce, pamiętając o zasadach topical authority.
Klastry tematyczne składają się z dwóch elementów – Pillar Page oraz cluster content. Pierwszy z nich (Pillar Page) jest fundamentalnym aspektem odpowiadającym za jakość treści w witrynie. Aby były one wartościowe, należy m.in.:
pisać do konkretnej grupy docelowej – ważne, aby ukierunkowywać treści i zachęcać odbiorców do podejmowania decyzji (np. za pomocą Call to Action);
stosować chwytliwe nagłówki – w tym przypadku rekomendujemy zawierać sformułowania tj. TOP 5, zestawienie, ranking, 2022 rok (np. TOP 5 podkładów w 2022 roku – zestawienie);
używać prostych sformułowań – content dedykowany Twoim klientom powinien być pozbawiony mocno specjalistycznego słownictwa (przed stworzeniem tekstu warto utożsamić się z potencjalnym nabywcą);
budować content zgodnie z modelem AIDA – klient powinien zrozumieć najważniejsze informacje, jakie chcesz mu przekazać (w związku z tym należy przyciągnąć jego uwagę, wzbudzić zainteresowanie i pożądanie, a dodatkowo pobudzić go do podjęcia konkretnego działania).
stosować się do zasad topical authority – tworząc content zgodnie z zasadami topical authority należy kompleksowo omówić dany temat, uwzględnić semantykę i wyczerpać zagadnienie naturalnie.
Aby opracować treść wystarczy uporządkować tematy artykułów w odpowiedniej kolejności. Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż polega to na wartościowaniu wątków od najpopularniejszych do najmniej cenionych przez internautów. Ważnym aspektem składającym się na Pillar Page jest także internal linking (w celu ułatwienia nawigacji w witrynie).
Treści na stronie www zgodne z koncepcją Pillar Page powinny dotyczyć konkretnego tematu, który odpowiada rzeczywistym potrzebom użytkowników. Warto tworzyć content pod SEO, ale w pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na aspekt UX. Zadbajmy o kompleksowe wyczerpanie danego tematu (tzw. obfitość treści), a także urozmaicenie treści materiałami graficznymi, prawidłowo dobranymi nagłówkami (H1-H6) oraz video. Ważna jest także intuicyjna nawigacja, stosując linkowanie wewnętrzne (tzw. internal linking).
Zapamiętaj!
Twórz treści w oparciu o konkretne pytania użytkowników zgodne z wytycznymi wyszukiwarek. Możesz do tego użyć modułu content writer dostępnego w popularnych narzędziach SEO, który usprawnia przygotowanie treści. To poprawi ogólną widoczność serwisu w sieci, ale zostanie też docenione przez algorytmy wyszukiwarek.
Jako doświadczona agencja SEO zarządzająca sporym zespołem copywriterów i content marketerów, możemy śmiało polecić 3 praktyczne instrumenty stanowiące pomoc dla każdego właściciela serwisu internetowego. Jakie to narzędzia?
Źródło: https://surferseo.com/
Surfer SEO to światowa czołówka narzędzi do optymalizacji treści zgodnie z koncepcją Pillar Page oraz SXO. Instrument ten dedykujemy przede wszystkim copywriterom oraz content writerom, którym zależy na opracowywaniu najwyższej jakości artykułów blogowych, sponsorowanych, opisów produktów oraz kategorii.
Źródło: https://contadu.com/
Contadu to bardzo podobne narzędzie do znanego wszystkim Surfera. Różni się natomiast kilkoma istotnymi funkcjonalnościami, sprawiającymi, że z Contadu skorzystają głównie content marketerzy zarządzający zespołem copywriterów (np. ze względu na liczne możliwości analityczne). Jest to instrument bardzo pomocny w opracowywaniu treści pod Pillar Page oraz SXO.
Źródło: https://www.senuto.com/
Senuto pozwala wyszukiwać frazy kluczowe, a co więcej – od niedawna planować nagłówki. Może być dobrym uzupełnieniem zarówno Contadu, jak i Surfera SEO. W branży SEO narzędzie to bardzo pomaga w optymalizacji treści i analizie słów kluczowych zgodnie z koncepcją Pillar Page. Dzięki niemu nasi copywriterzy łatwiej dobierają słowa kluczowe oraz odpowiednie nagłówki.
Czy Pillar Page ma wpływ na SEO (Search Engine Optimization)? Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna, ponieważ koncepcja ta oddziałuje w pewnym stopniu na pozycjonowanie. Przynosi korzyści w postaci większego ruchu naturalnego, jak i lepszego zaangażowania użytkowników. Pytanie tylko – jak bardzo i czy faktycznie warto dążyć do kompleksowej optymalizacji contentu w serwisie?
Tak, ponieważ aktualnie jednym z najważniejszych elementów rankingowych jest UX, czyli wrażenia, jakich doświadczają użytkownicy podczas korzystania z danego serwisu, a co za tym idzie – w 2022 roku nie ma bardziej priorytetowej kwestii pod kątem optymalizacji treści niż zgodność contentu z zasadami Pillar Page.
Pillar Page jest nowoczesną koncepcją powstałą głównie z myślą o użytkownikach, ale również o crawlerach. Z pomocą Pillar Page zwiększy potencjał SEO Twojej witryny oraz zadowolenie internautów, wpływając pozytywnie na UX, co zwiększa szansę na osiągnięcie lepszych pozycji w Google. Uważamy, że Pillar Page to doskonałe wsparcie content marketingu i znakomity sposób na organizację treści – warto go stosować biorąc pod uwagę zasady topical authority.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce Pillar Page?
Tworzenie contentu bazując na Pillar Page to aktualnie must-have zarówno w e-commerce, jak i w serwisach usługowych. Naszym zdaniem poprawna optymalizacja strony www pod kątem SEO będzie bardzo utrudniona, jeśli zaniedbamy aspekt wartościowego contentu zgodnego z zasadami topical authority oraz Pillar Page.
Opracowując treści na strony internetowe naszych klientów, zwracamy uwagę na oba powyższe aspekty. Jak to wygląda w praktyce? Po prostu dbamy, żeby content wyczerpywał temat, był wartościowy, merytoryczny, poprawny stylistycznie i wizualnie. Dbamy również o odpowiednią implementację hiperłączy – aby użytkownicy mogli intuicyjnie poruszać się wewnątrz serwisu.
Światową czołówką umożliwiającą optymalizację contentu pod Pillar Page są 3 narzędzia – Senuto, Surfer SEO oraz Contadu. Osobiście uważamy, że dobrą alternatywą do Senuto jest Google Search Console, a także Moz Pro. W celu analizy zachowań internautów rekomendujemy skorzystać z Google Analytics.
Odpowiednio dobrane tematy pod kątem Pillar Page powinny odpowiadać specyfice Twojej działalności. Warto również, żeby zawierały przemyślane linkowanie wewnętrzne (tzw. internal linking) ułatwiające nawigację po serwisie, a także poprawnie dobrane słowa kluczowe do naszych założeń projektowych i oczywiście opracowanej strategii SEO.