UX

Jak przygotować swoją stronę i usługi na wymagania Europejskiego Aktu o Dostępności?

3 min czytania
Jak przygotować swoją stronę i usługi na wymagania Europejskiego Aktu o Dostępności?

Osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnościami również korzystają z Internetu. Używają go do pracy, rozrywki lub nauki, poszukując informacji i komunikując się z innymi osobami, z praktycznie całego świata. W celu ułatwienia im dostępu do sieci Unia Europejska wprowadziła tzw. Europejski Akt o Dostępności (EAA). Co to za dokument? Do czego zobowiązuje? Jak przygotować stronę internetową do spełniania obowiązujących w nim wytycznych?

Jak przygotować swoją stronę i usługi na wymagania Europejskiego Aktu o Dostępności?

Zdj 1. EAA została przyjęta przez Parlament Europejski już w 2019 roku

Źródło: https://pixabay.com/photos/strasbourg-european-parliament-91364/

Europejski Akt o Dostępności interesuje posiadaczy różnego rodzaju stron internetowych. Na jego bazie w sieci opublikowano już wiele mitów i fałszywych danych. W tekście postaramy się rozwiać większość z nich.

Europejski Akt o Dostępności (EAA) – co to takiego?

Tak naprawdę Europejski Akt o Dostępności (EAA) to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z 17 kwietnia 2019 r. Jest dokumentem legislacyjnym, który ma poprawić dostępność usług i towarów dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Przede wszystkim nie dotyczy wyłącznie wąskiej części rynku internetowego, a wszystkich aspektów gospodarki. Pod EAA powinni dopasować się wszyscy przedsiębiorcy (o tym szerzej w kolejnej części tekstu.

Dzięki wdrożeniu Europejskiego Aktu o Dostępności, wyeliminowane mają być wszystkie elementy, które wpływają na równość i dostęp do istotnych części dla osób z niepełnosprawnościami. Ci będą mogli na równych zasadach korzystać z towarów i usług, korzystając z wprowadzonych udogodnień.

Kogo obowiązuje Europejski Akt o Dostępności? Ustawa i jej wytyczne

Jakie są główne aspekty Europejskiego Aktu o Dostępności? To kilka elementów:

  • jednolite standardy – EAA nadaje jednolite zasady dotyczące korzystania z towarów i usług na terenie całej Unii Europejskiej, co pozwala na większą swobodę osobom ze wszystkich krajów (także tych mniej zamożnych);
  • ochrona – rolą dyrektywy jest wdrożenie takich rozwiązań, które chronią osoby z niepełnosprawnościami np. przed dyskryminacją;
  • innowacje – celem EAA jest zachęcenie firm do inwestycji w innowacyjność, aby te rozwijały się szybciej, pomagając jednocześnie osobom z niepełnosprawnościami.
  • optymalizacja kosztów – Europejski Akt o Dostępności ma pomóc w zmniejszeniu kosztów prowadzenia działalności, a jednoczesnym zachowaniu zasad równości korzystania z towarów i usług.
Zobacz  Darmowa grafika sposobem na urozmaicenie strony internetowej

Kogo dotyczy EAA? Praktycznie wszystkie firmy działające w branży IT, importerów i eksporterów, usługodawców, strony www, agencje SEO, przewoźników i instytucje kultury. Do wąskiej grupy zwolnionych z EAA należą mikroprzedsiębiorcy.

Jak przygotować swoją stronę i usługi na wymagania Europejskiego Aktu o Dostępności?

Zdj 2. Osoby z niepełnosprawnościami będą miały łatwiejszy dostęp do danych internetowych dzięki EAA

Źródło: https://pixabay.com/photos/disabled-veteran-call-center-2199122/ 

W jaki sposób dopasować stronę internetową do EAA?

Jednym z elementów, które są niezbędne w EAA jest strona internetowa. Ta musi być dopasowana do osób z niepełnosprawnościami. W jaki sposób dostosować witrynę www do Europejskiego Aktu o Dostępności?

  • Przygotowanie dźwiękowej wersji strony www, gdzie osoba niewidoma może korzystać z jej zasobów.
  • Możliwość zwiększenia fontu i obrazów na stronie internetowej dla osób niedowidzących.
  • Funkcja lokalizacji witryny internetowej za pomocą komend dźwiękowych lub jedną ręką.
  • System płatności zrozumiały dla każdego użytkownika. 
  • Napisy w elementach wideo i audio strony internetowej.

Każda osoba powinna mieć wystarczająco dużo czasu na przeczytanie treści (np. regulaminu), każdy rodzaj interakcji musi być czytelny, a obrazy muszą mieć tzw. atrybuty alt, które opisują zawartość danego elementu. Pamiętaj, że te części wpływają pozytywnie na pozycjonowanie.

Zalety EAA – możesz na tym zarobić

Niektórzy przedsiębiorcy uważają, że EAA to dla nich duże obciążenie. W praktyce rolą dyrektywy jest również pomoc firmom w rozwoju. Te mogą rozwijać się na nowe możliwości na rynku, zdobywając kolejnych klientów i budując opinię nowoczesnej firmy. EAA wpływa też pozytywnie na tzw. aspekt odpowiedzialności społecznej oraz poprawia lojalność klientów.

Zobacz  Na czym polega service design?

Europejski Akt o Dostępności wymaga więc wdrożenia kilku działań (np. ułatwienia płatności, dopasowania odbioru produktu, zmian w instrukcji obsługi pod osoby niewidome lub niedowidzące), ale zaimplementowanie ich w działania firmy ostatecznie się opłaca. 

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy