UX

Jakie działania wchodzą w skład UX?

4 min czytania
Jakie działania wchodzą w skład UX?

Choć o user experience słyszy się ostatnio bardzo często i w różnych kontekstach, to jednak wiele osób ma problem z pełnym zrozumieniem tego szerokiego pojęcia. Jeśli weźmiemy pod uwagę tworzenie stron internetowych i aplikacji mobilnych, za główny cel działań UX należy uznać projektowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika w oparciu o odpowiednio dostosowane rozwiązania i interakcje. Jest to wieloetapowy oraz złożony proces, który można ukończyć z sukcesem, realizując go według przemyślanej strategii. Jak rozwijać user experience? Na co przede wszystkim zwrócić uwagę i dlaczego?

UX – użyteczność. Jak badać pod tym kątem elementy strony?

Aby zaplanować skutecznie działania UX, należy rozpocząć od zbadania użyteczności strony internetowej. O co konkretnie chodzi? O to, jak sprawdza się dana witryna pod kątem czytelności, intuicyjności, funkcjonalności czy szybkości. Audyt usability obejmuje analizę ekspercką oraz testy z użytkownikami. Pod uwagę bierze się m.in. sprawność dziania witryny zarówno przy pierwszej wizycie, jak i przy wielokrotnych odwiedzinach, łatwość obsługi, ilość ewentualnych błędów, poziom satysfakcji użytkowników etc. Znaczenie ma wygląd strony, jej zawartość, architektura informacji, nawigacja etc. W dużej mierze chodzi o przyjęcie perspektywy docelowego odbiorcy i dokładne sprawdzenie tego, w jakim tempie, z jakim poziomem trudności czy efektywności będzie on korzystał z witryny, na ile będzie ona wygodna i atrakcyjna, dostosowana do jego potrzeb oraz oczekiwań.

Jakie działania wchodzą w skład UX?

Udogodnienia w funkcjonalnościach dla użytkowników – przykłady

A co, jeśli dana strona internetowa słabo sprawdzi się pod względem funkcjonalności? Istnieje szereg udogodnień i usprawnień, które są w stanie pomóc. W zakresie działań UX warto np. uwzględnić pracę nad:

  • optymalizacją contentu – użytkownikom zależy na tym, aby szybko i wygodnie zdobyć informacje, które ich interesują, możesz im to ułatwić poprzez tworzenie treściwych, klarownych, wyczerpujących oraz przystępnych przekazów. Twoim celem jest także
  • przyciągnięcie uwagi, a więc liczy się również jakość i atrakcyjność contentu.
  • poprawą nawigacji – użyteczność witryny wzrośnie, jeśli zadbasz o to, aby użytkownik był w stanie bez problemu zorientować się, gdzie konkretnie się znajduje, jak może wrócić do poprzedniej podstrony, gdzie powinien podążać, aby dokonać konwersji etc.
Zobacz  Nudna strona vs przerost formy nad treścią. Jak znaleźć złoty środek?

Jakakolwiek dezorientacja jest tu niepożądana.

Przejrzystością, hierarchicznością informacji – na Twojej stronie nie powinno być zagadek, przesadnie zakamuflowanych przekazów, nadmiaru lub niedosytu poszczególnych elementów, chaosu etc. Musisz odpowiednio pokierować uwagą użytkownika, ułatwić mu przeglądanie witryny i dotarcia do pożądanych treści.

wygodnym filtrowaniem i scrollowaniem – im bardziej złożona witryna, tym większe znaczenie ma to, na ile sprawnie można ją obsługiwać. Infinite-scroll (mechanizm nieskończonego przewijania) czy rozbudowane filtrowanie w oparciu o różnorodne parametry są w stanie znacząco poprawić wygodę użytkownika.

prostymi formularzami – bez względu na to, czy dotyczą one zapisu do newslettera, zapytania o darmową wycenę czy złożenia zamówienia, formularze powinny być maksymalnie uproszczone, w przeciwnym wypadku są w stanie zniechęcić zainteresowanych użytkowników i negatywnie wpłynąć na konwersję.

Elementy UX, których nie widać

Działania UX dotyczą również usprawnień, które nie są tak łatwo dostrzegalne dla przeciętnego użytkownika, choć niewątpliwie czerpie on z nich konkretne profity. O co konkretnie chodzi? Na przykład o optymalizacje, które wpływają na przyspieszenie działania witryny czy jej dostosowanie do poprawnego wyświetlania się na urządzeniach mobilnych. Wybór profesjonalnego, wydajnego serwera, sposób projektowania strony (objętość plików HTML/CSS/JS, ilość skryptów, wewnętrzne linkowanie itp.), jej uniwersalny układ (poprawne wyświetlanie na komputerach, smartfonach i tabletach, optymalizacje grafik oraz multimediów (ich konwersje, skalowanie, formaty etc.) – wszystko to ma duże znaczenie dla user experience, choć może wydawać się niedostrzegalne na pierwszy rzut oka.

Zobacz  Prawo Postela (Postel's law) – wyjaśnienie i zastosowanie prawa UX

Etapy działań UX

Jak w takim razie odpowiednio wykonać tak różnorodne zadania? Należy skupić się na czterech głównych etapach działań UX, czyli:

  • etapie badań i researchu: określenie celów biznesowych, potrzeb, głównych założeń w oparciu o specyfikę witryny, jej potencjał etc., tworzenie person UX, zdefiniowanie głównych potrzeb, oczekiwań, nawyków docelowych odbiorców, przyjrzenie się konkurencji, aktualnym trendom itp. Innymi słowy: zdobycie jak największej ilości przydatnych informacji przy wykorzystaniu różnorodnych metod i narzędzi analitycznych.
  • etapie opracowania koncepcji: proponowanie konkretnych rozwiązań usprawniających UX, weryfikacja pomysłów, ich opiniowanie, określanie priorytetów w zakresie sprawdzania i ewentualnego wdrażania konkretnych funkcjonalności, czyli: przygotowanie strategii działań.
  • etapie testowania: sprawdzanie, jak wybrane udoskonalenia sprawdzają się w rzeczywistości, czyli jak odbierają je użytkownicy, prototypowanie, wykorzystywanie feedbacku do dopracowania konkretnych rozwiązań, zwiększania ich efektywności lub ewentualnej rezygnacji z tych, które nie spełniają swoich funkcji.
  • etapie wdrażania: finalny etap, w którym wdrażane i uruchamiane zostają wybrane, sprawdzone uprzednio funkcjonalności, wciąż powinny one oczywiście podlegać ocenie oraz stałemu monitoringowi.

Każda z tych faz powinna być odpowiednio rozbudowana w zależności od tego, z jakim rodzajem strony internetowym mamy do czynienia, jakiej branży ona dotyczy, jak szerokie są możliwości działań etc.

Jakie działania wchodzą w skład UX?

Wygląd strony a UX

Wiele mówi się o technicznych aspektach UX, a przecież to nie wszystko, duże znaczenie ma także wygląd strony, absolutnie nie powinno się bagatelizować tej kwestii. Użyteczność witryny jest bardzo ważna, ale również i jej estetyka. Przemyślany dobór layoutu, kolorystyki, atrakcyjność i jakość użytych zdjęć, grafik, zwrócenie uwagi na detale, spójność w identyfikacji wizualnej – wszystko to podlega ocenie i coraz częściej decyduje o tym, czy dany użytkownik odwiedzi ponownie daną stronę internetową, czy może wybierze konkurencję. Może wydawać się, iż poświecenie czasu, energii i budżetu na oryginalność witryny pod kątem wizualnym jest ryzykowaną inwestycją, ale często to wyjątkowa okazja na wyróżnienie się, zadbanie o wizerunek i rozgłos. Działania UX trudno uznać za ostateczne. Szczególnie w branży e-commerce warto regularnie badać poziom zadowolenia użytkowników, którzy korzystają z danej witryny, zdobywać nowe informacje na temat możliwych usprawnień, starać się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom. Również w tej dziedzinie trendy zmieniają się bardzo szybko, dlatego tak istotne jest bycie na bieżąco i testowanie nowych rozwiązań.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy