Topical authority – czym jest?
5 min
5 min
Na skróty
Topical authority to określenie stosowane przez zwykłych użytkowników jak i specjalistów ze świata SEO. Niektórzy spoza branżowego środowiska (zwłaszcza podczas luźnych rozmów o SERP-ach), nieco zmieniają nazwę tej strategii, jednak jej sens pozostaje zawsze taki sam. Wśród osób zapoznanych z tym tematem możemy usłyszeć zapytanie, jakie Topical Authority ma dana witryna – dokładnie tak samo, jak przedstawiało się to w przypadku Page Ranku w ostatnich latach. Przejdźmy zatem do meritum – czym jest Topical authority?
Topical authority jest ideą bazującą na poziomie optymalizacji stron internetowych pod względem SEO. W skrócie – chodzi o przekazywanie jak najbardziej wartościowej wiedzy dla użytkowników odwiedzających daną witrynę. To wszystko wymaga najwyższej jakości contentu, tematu wyczerpanego w 100% oraz bardzo dużej ilości pojęć związanych z konkretnym blogiem lub stroną internetową.
Najważniejszymi aktualizacjami wpływającymi na topical authority są znane wszystkim algorytmy Google – Panda i Koliber. Pierwszy z nich (algorytm Panda) jest odpowiedzialny za content danej witryny. Koliber natomiast odsuwa uwagę twórców od słów kluczowych, podpowiadając, aby skupić się na naturalności tworzonych treści, ich znaczeniu i kontekście.
Aktualizacja 4.0 zakłada, że twórcy mają dbać o unikatowy, a przede wszystkim ciekawy content, wyczerpująco przedstawiając daną tematykę. Oprócz tego warto również zwrócić uwagę na oznaczenie autora, wartościowe linki (np. do firmowego Instragram-a, Facebook-a, LinkedIn-a) oraz długość treści, która powinna oscylować w granicach 12 000 zzs.
Pomimo tego, że nowe update-y wychodzą stosunkowo rzadko – ich najnowsze aktualizacje podpowiadają użytkownikom, aby dokładnie dopasowywać tematy do danego bloga lub witryny internetowej, ponieważ staje się to coraz bardziej opłacalne. Reasumując, efektem starań twórców dbających o rozwój algorytmu Pandy i Kolibra jest właśnie topical authority odpowiadające za wysoką lub niską pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania (SERP-y).
Tworzenie treści w ramach topical authority to przede wszystkim kompleksowe wyczerpanie tematu, a co za tym idzie – spora ilość znaków. Na Polskim rynku SEO konieczne są treści w granicach 12 000 zzs, natomiast przykładowo w USA przeciętny wynik wynosi powyżej 20 000 zzs.
Wynika to ze znacznie bardziej rozwiniętego rynku pozycjonerskiego i wyższego stopnia konkurencyjności. Warto również wspomnieć, iż priorytetem podczas tworzenia treści w ramach topical authority jest podanie użytkownikowi wszystkiego „na tacy” – tak, aby nie musiał szukać dodatkowych informacji na innych stronach. Jakie elementy są najważniejsze pod kątem topical authority?
Jeśli weźmiemy pod uwagę dowolny sklep internetowy (np. zajmujący się sprzedażą rowerów), będący wysoko w rankingu topical authority dostrzeżemy pewną zależność. Otóż oprócz standardowych informacji o rowerach, będą tam również zawarte m.in.:
Powyższe elementy potwierdzają, że topical authority wymaga kompleksowego wyczerpania danego tematu. W tworzeniu doskonale zoptymalizowanych treści możemy sobie również pomóc, wykorzystując konkretne narzędzia SEO, jednak powinny być one tylko i wyłącznie sugestią, a nie głównym wyznacznikiem poziomu contentu.
Efektywne pozycjonowanie to również optymalizacja treści z LSI (semantyczne słowa kluczowe), wpływająca na wynik topical authority. Aby zrobić to skutecznie, należy określić niezbędne frazy potrzebne do wypromowania witryny. To nie wszystko, bowiem drugim i najważniejszym krokiem jest użycie wyrażeń bliskoznacznych w m.in.:
Wykorzystanie LSI pozwoli znacząco poprawić topical authority witryny. Warto jednak pamiętać, aby w przypadku tej metody, zastosować wszystkie możliwe zasady semantyki zaczynając od słów synonimicznych, aż po frazy związane kontekstowo z danym tematem.
Wyszukiwarkom zależy na trafności, a można ją uzyskać dzięki połączeniu elementów LSI z naturalnym tworzeniem contentu!
Optymalizacja treści pod topical authority z wykorzystaniem LSI jest wymagającym zadaniem, jednak w większości przypadków wystarczy zadbać o tekst naturalny i przystępny w przyswojeniu dla użytkownika – wówczas semantyka wyjdzie mimowolnie!
Intencja użytkownika a topical authority – czyli wyczerpanie danego tematu przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na potrzeby czytelników. Jest to dosyć proste zagadnienie, natomiast wymaga dokładnej analizy informacji poszukiwanych przez osoby odwiedzające naszego bloga lub stronę internetową.
Dla przykładu – czytelnik zagłębiający się w bloga na temat zasad piłki nożnej może chcieć dowiedzieć się czegoś więcej niż tylko suchych informacji dot. spalonego lub zagrania ręką.
Nowicjusze bardzo często interesują się także rolami poszczególnych zawodników, najpopularniejszymi taktykami, a nawet częstotliwością treningów. Reasumując, topical authority to nie tylko semantyka i zastosowanie podstawowych zasad SEO – to również tworzenie treści od użytkownika dla użytkownika oraz evergreen content (o którym wspomnimy zaraz).
Evergreen content jest kolejnym ważnym elementem w kontekście topical authority. Polega on na tworzeniu uniwersalnych artykułów, aktualnych przez bardzo długi czas.
Tłumaczy się to również jako „wiecznie zielone” lub „wiecznie żywe” treści, z których użytkownik będzie mógł czerpać wartościowe informacje niezależnie od daty publikacji. Pamiętajmy natomiast, że evergreen content nie nadaje się do wszystkich treści pisanych pod topical authority, jednak zasady uniwersalności contentu są konieczne, gdy:
Warto również wiedzieć, jak tworzyć treści pod topical authority stosując się do zasady evergreen content. Otóż oprócz podstawowych metod formatowania, należy dodatkowo wykonać spis treści, będący dodatkową nawigacją dla użytkownika. To nie koniec, bowiem jednym z najważniejszych elementów poprawiających widoczność w SERP-ach jest regularne rozbudowywanie i aktualizacja swoich artykułów.
Efekty topical authority zależą od wielu czynników m.in. skomplikowania frazy, a przede wszystkim siły domeny. Można jednak szacować, że nasza praca zostanie zwieńczona po 6-12 miesiącach.
Istnieją natomiast przypadki, że rezultaty są widoczne zdecydowanie szybciej lub znacznie później. Warto bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że pozycjonowanie organiczne to strategia długofalowa. Jeśli oczekujemy natychmiastowych efektów, powinniśmy skorzystać z płatnych kampanii Google ADS.
Tworzenie treści korzystając z zasad topical authority to absolutna konieczność. W innym wypadku nasza strona będzie rankowała znacznie gorzej niż inne witryny, które dbają o powyższy sposób pozycjonowania.
Aby polepszyć wynik topical authority, warto również zastosować metody evergreen contentu polegającego m.in. na tworzeniu uniwersalnych artykułów oraz bieżącej aktualizacji i rozszerzaniu treści. Dlaczego powinniśmy korzystać z zasad topical authority? – 3 powody
Pamiętajmy, że niektóre zasady topical authority mogą się zmieniać w zależności od aktualizacji algorytmów Kolibra oraz Pandy. Warto zatem śledzić naszego bloga na bieżąco, aby nie przegapić żadnych istotnych informacji w kontekście pozycjonowania organicznego, a także innych ciekawych nowinek z branży SEO.
Topical Authority to metoda pozycjonowania stron internetowych bazująca na przekazywaniu użytkownikowi najbardziej wartościowego contentu, jaki może znaleźć w sieci. Omawiana w dzisiejszym artykule technika jest bardzo poręczna, ponieważ pozwala odwiedzającemu wyciągnąć kompleksowe informacje tylko z jednej strony internetowej, bez niepotrzebnego przerzucania zakładek w kontekście danej tematyki.
Warto również wspomnieć, iż każda osoba zainteresowana topical authority powinna znać intencje użytkownika oraz techniki ułatwiające stosowanie tej metody – czyli LSI keywords oraz evergreen content. Ważne jest także, aby regularnie rozszerzać swoją wiedzę w temacie update-ów algorytmów Panda i Koliber. Odpowiadają one m.in. za ciekawy content oraz umiejętne dopasowywanie tematów, oraz fraz do danego bloga lub strony internetowej.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.