Algorytm Google – aktualizacje i podstawy dla SEO
9 min
9 min
Na skróty
Większość z nas codziennie wykorzystuje najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową Google do zdobywania różnorodnych, wartościowych informacji. W jaki sposób uzyskujemy konkretne odpowiedzi na nurtujące nas pytania? To między innymi zasługa algorytmu Google, czyli kombinacji formuł i procesów – zasad, które decydują o tym, jakie strony będą wyświetlane, gdy zastosujemy wybrane frazy kluczowe. Algorytm bierze pod uwagę liczne wskaźniki, które wpływają na dokładność wyników. W związku z tym, że sieć się rozrasta, ciągle pojawiają się nowe strony i serwisy, zmieniają się metody pozycjonowania, a nawet sposoby generowania zapytań. Dlatego Google stosuje różne algorytmy, które współtworzą system wyszukiwania. Dzięki nim wyszukiwarka działa dokładnie i dosłownie rozumie intencje użytkowników. Przedstawiamy przegląd algorytmów Google oraz aktualizacji.
Jesteś jedną z osób, które zastanawiają się, jak działa algorytm Google? Być może prowadzisz stronę lub sklep w sieci, dlatego szukasz takich informacji? Algorytm Google to oprogramowanie ustalający ranking stron w wyszukiwarce. System wyszukiwania (nazywany algorytmem) tak naprawdę składa się z „mniejszych” algorytmów, które mają swoje nazwy. To one weryfikują daną witrynę i biorąc pod uwagę różne kryteria, ustalają pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania.
Coraz ważniejsze stają się doświadczenia użytkownika oraz dostosowanie treści, wyglądu, funkcjonalności strony do wymagań odbiorców. Dla algorytmów coraz ważniejsze staje się SXO.
Ranking stron internetowych w wyszukiwarce Google ustalany jest za pomocą szeregu zróżnicowanych algorytmów. To dzięki nim system może zrozumieć intencje użytkownika oraz to, czy konkretna witryna jest dopasowana do wysłanego zapytania. Bez algorytmów w Google panowałby kompletny chaos, więc wyszukiwarka stałaby się kompletnie bezużyteczna. System od lat nagradza strony internetowe, które są dopasowane do potrzeb użytkownika, równocześnie narzucając kary na witryny spamerskie, bez konkretnej wartości dla społeczności. Pełna lista czynników, wpływających na pozycjonowanie strony internetowej w rankingu, jest nieznana. Google jednak regularnie publikuje informacje na temat działających algorytmów oraz ich aktualizacjach.
Wyszukiwarka Google działa poprzez wykorzystanie wielu skomplikowanych algorytmów. Każdy z nich odpowiada za inne elementy podczas ustalania rankingu. Dlatego warto poznać je nieco lepiej, aby zrozumieć to, w jaki sposób dokładnie działają. Musisz również wiedzieć, że algorytm Google z czasem ewoluował. Można powiedzieć, że dziś wyszukiwarka składa się z wielu mniejszych algorytmów, które tworzą cały skomplikowany system wyszukiwania, jaki wszyscy dobrze znamy.
W 2020 roku Google zrealizowało:
Zastanawiasz się, na czym polega algorytm Google? Ustalanie organicznych wyników w wyszukiwarce jest niezwykle skomplikowane i składa się z setek czynników. Google jasno wskazuje, że systemy rankingowe nie korzystają z jednego algorytmu, tylko całej serii różnych rozwiązań. Na oficjalnym blogu można przeczytać takie informacje na ten temat:
„Aby zapewnić wysokie standardy trafności i jakości algorytmów wyszukiwania, stosujemy rygorystyczny proces, który obejmuje zarówno testy na żywo, jak i pracę tysięcy przeszkolonych zewnętrznych testerów jakości z całego świata. Testerzy jakości przestrzegają rygorystycznych wytycznych, które definiują cele naszych algorytmów wyszukiwania i są publicznie dostępne dla wszystkich użytkowników.”
Jak widać algorytmy to nie wszystko, bowiem na ustalanie wyników mają wpływ także testerzy od Google. Skupiają się oni na najpopularniejszych witrynach w sieci, które są odwiedzane przez ogromne grono użytkowników. Takie ręczne testy i analizy są także przeprowadzane w serwisach typu YMYL (Your Money or Your Life).
Więcej na temat E-A-T oraz YMYL dowiesz się w artykule: EAT a pozycjonowanie.
Page Rank był pierwszy algorytmem, który wprowadzono w roku 1998, a całkowicie wycofano w 2016. Zasada była prosta – im więcej odnośników, które prowadzą do strony, tym lepsza pozycja witryny w klasyfikacji. Nowa strona otrzymywała wyjściową ocenę w skali od 0 do 10, jeżeli jej twórca chciał zadbać o wyższy współczynnik Page Rank, musiał skupić się na link buildingu. Niestety, w związku z tym, że takim systemem klasyfikacji z łatwością można było manipulować (strony z linkami nie musiały być wartościowe), konieczne okazały się dalsze zmiany algorytmów Google. Ostatecznie więc link building zaczynał odgrywać mniejszą rolę w pozycjonowaniu. Od 2016 roku PageRank nie jest już brany pod uwagę podczas ustalania pozycji w wyszukiwarce. Jego miejsce zajęły inne, zdecydowanie bardziej zaawansowane algorytmy Google, o których dowiesz się w dalszej części tego artykułu.
Do lepszego zrozumienia tego, na czym polegają algorytmy Google, konieczne jest nieco bliższe poznanie informacji na ten temat. To właśnie one odgrywają kluczową rolę w systemie rankingowym. Bardzo często system wyszukiwania nazywa się domyślnie „algorytmem” – należy pamiętać, że funkcjonuje od na bazie kilku innych algorytmów, a każdy z nich odpowiada za odrębny obszar i inne zadania.
Po raz pierwszy o Pandzie mogliśmy usłyszeć w 2011 roku. To algorytm Google analizujący treści na stronach internetowych. Od czasu jego wprowadzenia na wysoką pozycję w wyszukiwarce mogą liczyć szczególnie te witryny, które publikują jakościowy content. Spadki notują serwisy z duplikacjami oraz spamem. Za sprawą Pandy Google znacznie zredukowało zjawisko keyword stuffing (upychanie fraz kluczowych).
Pingwin jest kolejnym niezwykle ważnym algorytmem Google. To zwierzątko analizuje linki prowadzące do stron internetowych w sieci. Za sprawą Pingwina zyskały te domeny, które posiadają odnośniki tematyczne i jakościowe, a nie ze spamerskich miejsc. Uwagę algorytmu przykuwają nagłe przyrosty linków (nienaturalne). Pingwin został wprowadzony w 2012 roku.
Poprzez Pirata Google rozpoczęło „walkę” ze stronami, które kopiują treści objęte prawami autorskimi. Rozwiązanie to jest stosowane od sierpnia 2012 roku. Za sprawą tego algorytmu w systemie wyszukiwania pozycję straciły domeny naruszające prawa autorskie, natomiast zyskały witryny z oryginalnym contentem.
W 2013 roku Google wprowadza algorytm Koliber. Rozwiązanie to ma za zadanie lepiej zrozumieć intencje użytkowników. W ten sposób w rankingu zostały te witryny, które niekoniecznie posiadają słowo kluczowe, ale swoją tematyką i kontekstem odpowiadają na zapytanie internauty. Od tego czasu tworzenie merytorycznego contentu ma jeszcze większe znaczenie.
W 2016 roku internauci zostali poinformowani o nowej aktualizacji o nazwie Opos. Na czym polega ten algorytm Google? To za jego sprawą pozycjonowanie lokalne przybrało nieco inną formę, a podczas ustalania wyników organicznych zaczęto brać pod uwagę geolokalizację urządzenia. W ten sposób zyskały lokalne biznesy, które na przykład posiadają wizytówkę Google oraz własną stronę internetową.
Algorytm RankBrain korzysta z uczenia maszynowego i został opublikowany w 2015 roku. Za jego sprawą Google chce lepiej dopasować wyniki do standardów społeczności. Wraz z aktualizacją lepsze wyniki w SERPach zaczęły osiągać te witryny, które stawiały nie tylko na jakościowy content, ale także UX. Spadki zaliczyły serwisy z wysokim współczynnikiem odrzuceń.
Bidirectional Encoder Representation from Transformers (BERT) działa od 2019 roku. Ma za zadanie wyświetlać trafniejsze wyniki wyszukiwania, szczególnie podczas generowania skomplikowanych zapytań long-tail. To ogromny krok w kierunku jeszcze lepszego zrozumienia tego, czego dokładnie szukają użytkownicy. To moment, w którym Google zaczęło na szeroką skalę wykorzystywać NLP (Natural Language Processing). BERT obejmuje dwukierunkową analizę fraz kluczowych, co oznacza, że znajduje on korelacje pomiędzy różnymi słowami, lepiej interpretujących ich semantykę i kontekst.
Poza algorytmem Google ważne są także aktualizacje systemu wyszukiwania. Bardzo często jedna pozornie niewielka zmiana wywiera ogromny wpływ na pozycjonowanie oraz widoczność różnych stron w wynikach organicznych. Przedstawiamy najważniejsze aktualizacje, które zrealizowano w ciągu ostatnich lat.
To aktualizacja wdrożona w 2015 roku: większą widoczność miały uzyskiwać te strony, które są poprawnie zoptymalizowane pod urządzenia mobilne – mowa o aktualizacji Mobile Friendly. Za jakiś czas, bo w 2018 roku, Google opublikowało informację, według której indeksowanie będzie najpierw odbywać się dla mobilnych wersji stron internetowych. Tak zostało do dziś.
To aktualizacja z 2012 roku. Do tego czasu wpływ na pozycjonowanie miała nazwa domeny. Dziś to praktycznie nieistotny element SEO. Niestety dawniej posiadanie domeny z frazą kluczową w nazwie było pomocne w osiąganiu wysokich pozycji. Z tego względu popularne było masowe wykupywanie domen, a następnie stawianie zaplecza lub generowanie przekierowań.
Aktualizacja z 2017 roku. Google oznajmiło, że strony wyświetlające reklamy utrudniające dostęp do zawartości zostaną ukarane. Dotyczyło to przede wszystkim wersji mobilnych, które były nieatrakcyjne dla użytkowników przez wiele zbyt dużych reklam. To kolejny krok nie tylko w stronę optymalizacji witryn, ale również UX.
Gdy wpiszesz w wyszukiwarce zapytanie, w ramach odpowiedzi Google powinno wyświetlić strony, gdzie każda będzie należeć do innej domeny (ewentualnie dwa adresy mogą prowadzić do tej samej domeny). Przed aktualizacją Site Diversity Update z 2019 roku wyniki wyszukiwania mogły być wypełnione większą liczbą stron z dokładnie jednego serwisu. Aby zdywersyfikować nieco ranking, Google wprowadziło stosowną aktualizację.
W marcu 2019 roku nastąpiła aktualizacja algorytmu, która miała za zadanie lepiej dopasowywać wyniki do intencji użytkowników. Bardzo często wraz z ogłoszeniem takiej zmiany Google niechętnie informuje, co dokładnie będzie obejmować aktualizacja. Z tego względu bardzo trudno jest przewidzieć, czy wynikiem update’u będą wzrosty, czy może spadki. Tak było i w tym przypadku. Ostatecznie najczęściej na negatywne wyniki aktualizacji narzekały osoby związane z branżą medyczną. Ponownie ukarano witryny z dużą liczbą reklam i wyskakującymi okienkami.
W 2019 roku, tym razem w czerwcu, Google udostępniło informację o aktualizacji. Nie podano jednak, na czym skupiony będzie update. Wedle wyników można domyślać się, że jeszcze większe znaczenie zyskało UX wraz z prędkością ładowania.
Sytuacja podobna jak w czerwcu miała miejsce także we wrześniu 2019 roku. Google poinformowało o aktualizacji, ale bez szczegółów. Po wynikach można się jednak domyślić, że wdrożono rozwiązania z zakresu oceny treści na stronach. Wyższą pozycję zanotowały domeny publikujące content wartościowy, aktualny, szczególnie przez renomowanych autorów.
W styczniu 2020 roku miała miejsce kolejna aktualizacja. Trudno znaleźć oficjalne informacje od Google, które mówią, czego ona dotyczyła. Ostatecznie był to więc update, który ma za zadanie lepiej dopasować wyniki do zapytania. Można więc domyślać się, że algorytm ukarał witryny ze spamem i niskiej jakości zawartością.
Duża aktualizacja z maja 2020 roku, jednak brak szczegółowych o niej informacji. Wiele stron zanotowało ogromne fluktuacje, które ustabilizowały się dopiero po kilku dniach/tygodniach.
Podobna sytuacja jak z poprzednimi aktualizacjami miała miejsce także w grudniu 2020 roku. Ponownie pojawiła się aktualizacja, ale bez szczegółowych informacji na temat wdrażanych zmian. Schemat ten sam: fluktuacje, spadki, wzrosty, zależnie od charakteru strony i ilości spamu.
Aktualizacja passage indexing ma za zadanie lepiej dopasować wyświetlaną treść do intencji i potrzeb użytkownika. Google wychodzi z założenia, że na wygenerowane zapytanie powinna wyświetlić się konkretna odpowiedź.
Więcej o Passage Indexing dowiesz się w artykule: Czym jest Passage Indeksing i jaki wykorzystać go do pozycjonowania?
Google ogłosiło aktualizację, która ma nagradzać recenzje produktów, jednocześnie weryfikując spamerskie wpisy. Dzięki temu użytkownicy będą mogli mieć większe zaufanie do czytanych w sieci recenzji.
Jak nazwa wskazuje, to aktualizacja walcząca ze spamem. Spadki zanotowały witryny z contentem bezwartościowym. Ponownie Google potwierdza, że stawia na jakość oraz UX, szczególnie w kontekście publikowanej zawartości na stronach.
Aktualizacja, która sprawia, że podczas ustalania pozycji Google bierze pod uwagę wskaźniki Core Web Vitals. Strony dbające o optymalizację oraz UX mogły więc cieszyć się pozytywnymi wynikami. Wdrożenie CWV to systemu wyszukiwania było opóźnione wielokrotnie. Ostatecznie Google zdecydowało się na ten ruch w czerwcu 2021 roku. Więcej o Core Web Vitals przeczytasz w artykule: Core Web Vitals w pozycjonowaniu stron.
Od sierpnia 2021 roku Google samodzielnie dobiera tytuły (title) wyświetlane w wynikach wyszukiwania. To zmiana, która ma na celu zwiększać współczynnik CTR dzięki dopasowaniu odpowiedzi do zapytania użytkownika. Choć aktualizacja wywołała wiele dyskusji, ostatecznie nie zmieniła zbyt wiele w kontekście ustalanej pozycji.
Pozytywne recenzje mogą wpływać na ranking Google od grudnia 2021 roku. To odświeżenie aktualizacji z kwietnia tego samego roku. Ponownie Google chce karać spamerskie opinie, nagradzając te wartościowe i wiarygodne.
Opisane przykłady to zaledwie część ważnych zmian algorytmów Google. Nie sposób wskazać wszystkich czynników, które decydują o pozycji danej witryny, zwłaszcza, że algorytmy poprzez swoje elementy uczenia maszynowego zmieniają się niezwykle dynamicznie. Od 2016 roku Google wprowadziło między innymi: (Mobile) Speed Update (aktualizację, która sprawiła, że szybkość strony stała się czynnikiem rankingowych dla wyszukiwań przez urządzenia mobilne, podobnie jak w przypadku wyszukiwań komputerowych), Medical Update (kontrowersyjną zmianę dla stron z dziedziny medycyny czy farmacji, która miała na celu dowartościowanie wiarygodnych witryn z odpowiednią jakością treści, potwierdzaną przez autorytet autora) oraz BERT (algorytm opracowany w celu lepszego zrozumienia języka naturalnego, wychwytywania niuansów, kontekstów, relacji między słowami itp., co ma oczywiście wpłynąć na trafniejsze, bardziej zgodne z intencją wyniki wyszukiwania).
Co będzie dalej? Trudno przewidzieć konkretne modyfikacje, niemniej na pewno Google wciąż będzie analizować dalsze zabezpieczenia przez różnorodnymi manipulacjami, rozwijać algorytmy tak, aby wyróżniać wartościowe i przydatne strony, aby użytkownicy mogli coraz bardziej precyzyjnie wyszukiwać informacje na bazie rozbudowanych zapytań. Pozostaje nam bacznie śledzić kolejne, najnowsze aktualizacje i w oparciu o nie ciągle udoskonalać i optymalizować nasze strony. Wszystko wskazuje na to, że Google coraz bardziej zwraca uwagę na UX, a nie tylko optymalizację pod kątem prędkości ładowania i ograniczenia wyświetlania reklam. Oznacza to, że warto dbać o dobro użytkownika, aby odpowiednio zabezpieczyć się przed przyszłymi aktualizacjami algorytmu Google.
Jeżeli chcesz wiedzieć, jak zmienia się algorytm SEO, śledź oficjalny blog Google dostępny pod adresem: blog.google.
Agencje SEO doskonale wiedzą, na czym polega algorytm Google i zdają sobie sprawę z tego, w jaki sposób podnieść pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. W pozycjonowaniu ważny jest content wraz z linkami zewnętrznymi oraz kompleksową optymalizacją. Jednak zmiany, jakie zaszły (i ciągle zachodzą) w Google sprawiają, że SEO warto łączyć z UX. W ten sposób serwis ma zdecydowanie większe szanse na osiągnięcie wysokich wyników w wyszukiwarce.
Algorytm Google – określany także jako system wyszukiwania – to formuły i procesy, które ustalają ranking stron. Główny algorytm wyszukiwarki Google składa się z innych „mniejszych” algorytmów, a każdy odpowiada za inne spektrum działania. Ostatecznie oprogramowanie identyfikuje różne sygnały i analizuje witryny pod wieloma względami, aby przydzielić im odpowiednie miejsce na konkretne zapytanie wygenerowane przez użytkownika.
System wyszukiwania Google wraz z poszczególnymi algorytmami jest regularnie aktualizowany. Zwykle oficjalne zmiany są ogłaszane kilka razy w roku. Jednak Google ogłosiło, że algorytm taki jak na przykład Panda otrzymuje aktualizację w sposób ciągły, bez żadnych zapowiedzi.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.