Co trzeba wiedzieć o link buildingu?
6 min
6 min
Na skróty
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to połączenie wielu technik marketingu online w celu zwiększenia widoczności witryny na stronach wyników wyszukiwania. Dla większości firm oznacza to znalezienie się na pierwszej stronie, a nawet na pierwszej pozycji w wynikach Google. Skuteczna strategia SEO składa się z 3 głównych filarów: aspektu technicznego (optymalizacja kodu i struktury witryny), pozycjonowania na stronie (treści w ramach witryny) i pozycjonowanie poza stroną internetową. W poniższym artykule skupimy się na jednym z najważniejszych aspektów SEO związanych z działaniem poza witryną. Wyjaśnimy, czym jest i jak działa link building.
Na samym początku warto zastanowić się, po co w ogóle budować linki? Algorytmy Google są złożone i ciągle ewoluują. Jednak link building od wielu lat pozostaje ważnym czynnikiem, z którego Google korzysta, determinując pozycję danej strony internetowej. Dobrze zbudowane linki są ważnym sygnałem dla Google, że witryna jest wartościowym zasobem wartym cytowania i pokazywania użytkownikom. Dlatego strony internetowe z większą liczbą linków zwrotnych mają tendencję do zdobywania wyższych pozycji w rankingu.
Ważne:
Istnieje dobry i zły sposób tworzenia linków do Twojej witryny. Jeśli zależy Ci na długoterminowej rentowności, powinieneś angażować się wyłącznie w naturalny link building, czyli proces zdobywania linków, a nie kupowania lub osiągania ich za pomocą taktyk manipulacyjnych. Tego typu praktyki nazywane są black-hat SEO i mogą nawet spowodować, że witryna zostanie usunięta z wyników wyszukiwania. W poniższym artykule omówimy najważniejsze kwestie, o których powinieneś pamiętać przy okazji link buildingu, który poprawi Twoje rankingi organiczne bez naruszania wytycznych Google.
Budowanie linków to proces pozyskiwania hiperłączy z innych stron internetowych do własnej. Hiperłącza (zwykle nazywane po prostu łączem lub linkiem) umożliwiają poruszanie się między stronami w Internecie. Wyszukiwarki natomiast używają linków do indeksowania sieci. Indeksują zarówno linki między poszczególnymi stronami w danej witrynie, jak i linki między poszczególnymi stronami internetowymi.
Ten rodzaj budowania linków wymaga czasu. Polega bowiem na tworzeniu wartościowych treści, do których inne strony będą chciały odsyłać swoich użytkowników. Wiąże się to z określeniem swojej grupy docelowej i jej potrzeb. Warto zastanowić się, czego odbiorcy treści poszukują i czego chcą się dowiedzieć, a następnie tworzyć treści, które będą dla nich ciekawe i angażujące.
To jest rodzaj budowania linków, który będzie też najbardziej efektywny. Opiera się na autentycznym pragnieniu nawiązania kontaktu z odbiorcami. Tego typu interakcje stanowią podstawę dobrze ugruntowanego dialogu i komunikacji online. Dziennikarze, pisarze i redaktorzy innych stron po zapoznaniu się z wartościową treścią stwierdzą, że jest ona warta opublikowania, czyli, innymi słowy, jest warta linku.
Jednym z największych błędów, jakie popełniają właściciele witryn w zakresie budowania linków, jest nadmierna koncentracja na samym linku, a nie na treści, do której prowadzi. Twoje treści powinny być wartościowe, aby generować wyświetlenia, zaangażowanie, i co najważniejsze – konwersje.
Linki są bardzo ważnym wyznacznikiem autorytetu witryn. Po przeszukaniu stron internetowych wyszukiwarki mogą wyodrębnić ich zawartość i dodać ją do swoich indeksów. W ten sposób decydują, czy strona jest wystarczająco wartościowa, aby uzyskać wysoką pozycję w rankingu dla odpowiednich słów kluczowych.
Google stworzyło nawet krótki film, który w czytelny sposób wyjaśnia cały proces:
Podczas klasyfikowania stron, wyszukiwarki nie tylko analizują zawartość strony, ale również biorą pod uwagę liczbę linków kierujących do danej witryny z zewnętrznych stron internetowych. Ważna jest także jakość tych zewnętrznych witryn. Ogólnie rzecz biorąc, im więcej wysokiej jakości witryn zawiera linki do Twojej strony internetowej, tym większe prawdopodobieństwo, że uzyskasz dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Prawdą jest także stwierdzenie, że linki pojawiają się naturalnie w wyniku innych działań marketingowych, których głównym celem nie jest samo generowanie linków. Na przykład jeśli wprowadzisz nowy, naprawdę innowacyjny produkt, prawdopodobnie w rezultacie otrzymasz wiele linków do swojej witryny. Podobnie, jeżeli stworzysz interesującą treść, która będzie najlepszym i kompletnym przewodnikiem dotyczącym danego zagadnienia w Twojej branży, inne strony będą chciały odsyłać swoich odbiorców do artykułu i w efekcie tego pozyskasz linki.
Zarówno tworzenie nowego produktu, jak i publikowanie świetnej treści, nie mają na celu budowania linków, ale linki są konsekwencją tego działania. Dlatego warto myśleć o budowaniu linków nie jako o samodzielnym działaniu, ale o czymś, co łączy się z innymi działaniami Twojej firmy, których korzyści wykraczają poza link building.
SEOwcy często chcą, aby korzyści, które mają z jednego linku odsyłającego, obejmowały swoim zasięgiem całą domenę, a nie tylko pojedynczą podstronę, do której prowadzi link. Jednym ze sposobów, aby to osiągnąć, jest linkowanie wewnętrzne, czyli umieszczenie na stronie docelowej linku prowadzącego do innej strony w tej samej domenie. Jest to skuteczna metoda rozpowszechniania autorytetu i pozycji w witrynie. Prawdą jest, że Google nie mierzy wewnętrznych linków w taki sam sposób, jak zewnętrznych. Istotne jest jednak, aby domena zawierała zarówno linki wewnętrzne, jak i zewnętrzne, aby zmaksymalizować swój potencjał rankingowy.
Linki wewnętrzne nie są tak cenne jak linki zewnętrzne, ale pomagają Google zrozumieć strukturę Twojej witryny, co może być pomocne dla SEO.
Jak zapewne zdajesz sobie sprawę, nie wszystkie linki są sobie równe. Wspomnieliśmy już o tym, że Google bierze pod uwagę nie tylko liczbę linków odsyłających do danej domeny, ale również analizuje jakość stron, z których linki pochodzą. W link buildingu bardzo ważne jest, aby linki zwrotne pochodziły ze stron internetowych, które same mają silne wskaźniki SEO. Nie wszystkie linki są sobie równe, a linki przychodzące z niewłaściwych witryn mogą w rzeczywistości zaszkodzić Twojemu profilowi linków. Dla Google może być to znak, że dana witryna korzysta z manipulacyjnych praktyk SEO, co może prowadzić do zablokowania jej w wynikach wyszukiwania.
Witryny wysokiej jakości, które umożliwią Ci wdrożenie skutecznego link buildingu, powinny:
Niewiele osób może być świadomych tego, że również pozycja linku w treści na stronie internetowej ma bardzo duże znaczenie dla jego skuteczności. Jeśli link do witryny zostanie umieszczony na początku treści, wyszukiwarki przypisują mu wyższą wartość niż linkom pojawiające się w dalszej części strony. Ponadto warto mieć na uwadze fakt, że kampanie budowania linków mają na celu umieszczenie linku w głównej części tekstu, a nie w pasku bocznym lub nagłówku strony. W tych miejscach zazwyczaj umieszczane są linki spamowe lub reklamy. Google jest ostrożne i w większości przypadków klasyfikuje linki umieszczone poza główną treścią jako znacznie mniej wartościowe.
Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z link buildingiem, ilość informacji związana z tworzeniem profilu linków może wydać Ci się przytłaczająca. W przypadku małych firm w pierwszej kolejności warto wykorzystać potencjał pozycjonowania lokalnego oraz publikowania gościnnych wpisów na stronach wysokiej jakości.
Umieszczenie adresu witryny w lokalnych katalogach firm jest stosunkowo niedrogie. Jedną z najlepszych opcji na uzyskanie dużego wzrostu wyników wyszukiwania lokalnego jest stworzenie wizytówki firmy w Mapach Google. Prawie jedna trzecia wszystkich wyszukiwań mobilnych to zapytania oparte na lokalizacji, a lokalne SEO może pomóc wyszukiwarkom lepiej zrozumieć Twoją lokalizację, obsługiwane rynki i sposób, w jaki klienci mogą do Ciebie dotrzeć.
W przypadku witryn bez linków pozycjonowanie lokalne jest świetnym sposobem na rozpoczęcie tworzenia sygnałów zaufania. Nie tylko sprawią, że Twoja witryna jest bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania, ale także zapewnią linki zwrotne z dobrze ugruntowanych witryn o dużym ruchu.
Nie tylko treści publikowane na Twojej stronie internetowej mogą pomóc w budowaniu linków. Równie skuteczną i co warto podkreślić, zgodną z wytycznymi Google praktyką jest publikowanie gościnnych wpisów w innych witrynach. Ta taktyka polega na tworzeniu i oferowaniu treści, które mogą być wartościowe dla odbiorców strony internetowej, na której opublikowany zostanie artykuł.
Jeżeli jesteś specjalistą w danej dziedzinie, możesz zwrócić się do właścicieli wysokiej jakości witryny, z propozycją napisania dla nich artykułu, w którym umieścisz link do swojej domeny. Przedstawiając swoją propozycję, opisz krótko, o czym chcesz napisać i wskaż, jaką wartość otrzymają odbiorcy danej strony, którzy zapoznają się z artykułem. Gościnne posty, poza możliwością pozyskania linku, mają jeszcze jedną, bardzo ważną zaletę – pozwalają budować relacje z innymi stronami internetowymi i rozszerzać zawodową sieć kontaktów.
Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć, czym jest link building i dlaczego jest tak ważny dla SEO. Budowanie linków jest bardzo obszernym tematem, jednak jeżeli zostanie poprawnie wykonane, może przynieść niesamowite wyniki dla ruchu w Twojej witrynie i wpłynąć na ranking Google. Jeżeli masz pytania dotyczące budowania linków lub potrzebujesz dodatkowej pomocy z zakresu SEO i rozumianego pozycjonowania – zapraszamy do kontaktu. Pomożemy Ci uzyskać wysokie pozycje rankingowe w sposób opłacalny i przede wszystkim długoterminowy.